Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Google uppdaterar metabeskrivningar
- Detta ämne har 3 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast för 6 år, 11 månader sedan av Ulf Floden.
-
FörfattareInlägg
-
6 december, 2017 kl. 10:42 #104407NilsonGroup MikaelDeltagare
Jag kände att denna nyheten behövde en egen liten tråd. Tänkte att vi kunde dela med oss av erfarenheter kring denna nya uppdatering och komma med lite förslag och tips på hur vi skall göra.
Lite länkar om den:
Search engine roundtableJag skulle vilja säga att man skall vara lite försiktig. Personligen kommer jag att se över en del sidor och utvärdera ifall vi skall öka det eller inte. Google säger att man inte skall göra det för det skapas ”dynamiskt”. Men jag har sett sökresultat som ser riktigt dåliga ut ur CTR synpunkt. Så jag tror personligen att man behöver göra en uppdatering på sin webbplats.
vad tycker ni?
7 december, 2017 kl. 11:42 #184388Ulf FlodenDeltagareHär kommer lite mer i frågan från Barry Schwartz som driver Search Engíne Roundtable:
Some webmasters and SEOs may consider updating their meta descriptions, but I don’t believe Google would recommend doing so. The snippets are more often dynamically generated based on the user query and content found in both the meta description and the content visible on the page. If Google is going to go with a longer snippet, it likely will pull that content from the page.
Här är artikeln: https://searchengineland.com/google-officially-increases-length-snippets-search-results-287596
Har man riktigt bra innehåll och metabeskrivningar, brukar Googles automatgenererade metabeskrivningar ändå se dåliga ut emellanåt. Menar du att det ser värre ut nu än tidigare? Och har du i så fall ett konkret exempel?
7 december, 2017 kl. 13:17 #184390NilsonGroup MikaelDeltagare@Ulf Flodén 90953 wrote:
Här kommer lite mer i frågan från Barry Schwartz som driver Search Engíne Roundtable:
Some webmasters and SEOs may consider updating their meta descriptions, but I don’t believe Google would recommend doing so. The snippets are more often dynamically generated based on the user query and content found in both the meta description and the content visible on the page. If Google is going to go with a longer snippet, it likely will pull that content from the page.
Här är artikeln: https://searchengineland.com/google-officially-increases-length-snippets-search-results-287596
Har man riktigt bra innehåll och metabeskrivningar, brukar Googles automatgenererade metabeskrivningar ändå se dåliga ut emellanåt. Menar du att det ser värre ut nu än tidigare? Och har du i så fall ett konkret exempel?
Ja på en del sidor ser det värre ut.
Ett exempel är denna: beigea skor
Titta lite längre ner så ser du resultat med större beskrivningar.
7 december, 2017 kl. 16:33 #184391Ulf FlodenDeltagareKan det slumpa sig så att de metabeskrivningar som felar helt enkelt är för korta? Annars borde det ha blivit ett ramaskri.
Det här låter rimligt:
Just looking at the Google SERPs, the description shown in the results appears to range from about 130 to 310 characters. So, a meta description of about 90 chars is looking a bit short if you specifically want to get this description displayed in the SERPs.
Källan: https://webmasters.stackexchange.com/questions/87844/is-there-a-minimum-meta-description-length
Det skulle väl också kunna vara en bestraffning för dubbla titlar eller dubbla metabeskrivningar.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.