Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Google Shopping
- Detta ämne har 54 svar, 25 deltagare, och uppdaterades senast för 8 år, 7 månader sedan av palle_m.
-
FörfattareInlägg
-
23 september, 2014 kl. 08:18 #176291Runns.seDeltagare
Hur går det med era google shopping kampanjer?
Finns det något sett att se varför vissa varor inte blir godkända/ogiltiga?
23 september, 2014 kl. 13:13 #176295SimonJDeltagare@Runns.se 79306 wrote:
Hur går det med era google shopping kampanjer?
Finns det något sett att se varför vissa varor inte blir godkända/ogiltiga?
Du kan ringa google adwords/shopping kundtjänsten och fråga. Det gjorde jag. För vår del var det det automatiska filtret som reagerade och förmodligen trodde filtret att mycket av hudvården var läkemedel, vilket ju inte är godkänt.
Filtret verkar vara ganska primitivt och reagerar på vissa ord. Det är inte människor som kontrollerar varorna.23 september, 2014 kl. 14:01 #176297LubicDeltagareVi har fått problem med vårt senaste flöde, där allt är stoppad och enligt kundtjänsten beror det på att vi inte erbjuder hemleverans? Är det någon annan som fått samma problem? Samt vet någon om detta verkligen är ett krav för att använda google merchant?
23 september, 2014 kl. 20:08 #176303KrusDeltagare@Lubic 79313 wrote:
Vi har fått problem med vårt senaste flöde, där allt är stoppad och enligt kundtjänsten beror det på att vi inte erbjuder hemleverans? Är det någon annan som fått samma problem? Samt vet någon om detta verkligen är ett krav för att använda google merchant?
Det är ett krav, står lite luddigt i policyn ”Fraktkostnaderna för direktleverans till kunden måste anges”. Med detta menar de alltså att hemleverans är ett måste för att kunna köra shopping.
Väldigt dåligt med tanke på att större delen utav köpen som görs idag skickas till pickup point….
Vet dock att det är sjukt många som klagat och att just denna delen utav policyn är vad de säger ”under granskning”. Så förhoppningsvis kommer de ske en ändring inom snar framtid.
Källa: https://support.google.com/merchants/answer/2704165?hl=sv&ref_topic=2701481
23 september, 2014 kl. 20:21 #176306LubicDeltagareOk.. finns även en hel del kunder (till google) som har sina produkter på google shopping utan att det i kassan går att välja hemleverans. Förhoppningsvis ändras denna policy snart, speciellt då hemleverans i Sverige är ganska ovanligt.
23 september, 2014 kl. 20:27 #176307KrusDeltagare@Lubic 79324 wrote:
Ok.. finns även en hel del kunder (till google) som har sina produkter på google shopping utan att det i kassan går att välja hemleverans. Förhoppningsvis ändras denna policy snart, speciellt då hemleverans i Sverige är ganska ovanligt.
Anledningen är att de uppdaterat policyn. Så alla som ändrar/laddar upp på nytt kommer få avslag om man inte har funktionen.
Det är riktigt dåligt faktiskt, känns inte alls som man sätt till marknaden som man säger så…
Källa: https://support.google.com/merchants/answer/6023774?hl=sv&ref_topic=4349929
23 september, 2014 kl. 20:36 #176308LubicDeltagareKänns som ett onödigt krav, speciellt för svenska marknaden där utlämningsställen helt dominerar. Men som sagt, om många klagar och får problem kanske det ändras inom kort. Alternativt får alla som vill använda Google Shopping lägga till hemleverans, även om ingen eller väldigt få vill betala vad det kostar.
23 september, 2014 kl. 20:42 #176309KrusDeltagare@Lubic 79326 wrote:
Känns som ett onödigt krav, speciellt för svenska marknaden där utlämningsställen helt dominerar. Men som sagt, om många klagar och får problem kanske det ändras inom kort. Alternativt får alla som vill använda Google Shopping lägga till hemleverans, även om ingen eller väldigt få vill betala vad det kostar.
Väldigt onödigt…
Det vi rekommenderar våra kunder är att lägga en orimligt hög kostnad för hemleverans just för att styra kunder ifrån det. Men det är ju ingen lösning man vill sitta med i månader.
Hoppas innerligt att det sker en uppdatering snart.
24 september, 2014 kl. 13:06 #176323LubicDeltagareHar mailat lite med google-shopping supporten om detta idag. Enligt dem, som du säger, så är det ett krav att man erbjuder hemleverans för att visa sina produkter via google shopping. Jag kunde inte få något direkt svar på varför detta var ett krav, men det hade med att de ville särskilja butikerna av någon anledning. Ser dock inte det ”fina” med att erbjuda hemleverans i Sverige? De gav mig också en länk för att rapportera butiker som strider mot denna och andra regler gällande google shopping när jag nämnde att det var väldigt få butiker som erbjuder hemleverans idag i Sverige. Men jag har inte direkt lust att ”anmäla” butiker, när de bryter mot en policy som jag tycker är helt felaktig och förmodligen onödig.
Vi får helt enkelt försöka hitta något annat bra sätt att marknadsföra produkter, antingen via vanliga adwords, eller via något annat företag. Detta då vi i dagsläget inte vill lägga in fler fraktalternativ i våra butiker, speciellt inte alternativ som väldigt få av våra kunder efterfrågar.
24 september, 2014 kl. 13:19 #176325KrusDeltagare@Lubic 79343 wrote:
Har mailat lite med google-shopping supporten om detta idag. Enligt dem, som du säger, så är det ett krav att man erbjuder hemleverans för att visa sina produkter via google shopping. Jag kunde inte få något direkt svar på varför detta var ett krav, men det hade med att de ville särskilja butikerna av någon anledning. Ser dock inte det ”fina” med att erbjuda hemleverans i Sverige? De gav mig också en länk för att rapportera butiker som strider mot denna och andra regler gällande google shopping när jag nämnde att det var väldigt få butiker som erbjuder hemleverans idag i Sverige. Men jag har inte direkt lust att ”anmäla” butiker, när de bryter mot en policy som jag tycker är helt felaktig och förmodligen onödig.
Vi får helt enkelt försöka hitta något annat bra sätt att marknadsföra produkter, antingen via vanliga adwords, eller via något annat företag. Detta då vi i dagsläget inte vill lägga in fler fraktalternativ i våra butiker, speciellt inte alternativ som väldigt få av våra kunder efterfrågar.
Svaret jag fått ifrån Google är att deras ”filosofi” är att en kund som beställer en vara som sitter hemma. Ska kunna få denna varan hemskickad. Annars kan man lika gärna gå ut i handeln och köpa varan om man ändå måste röra på sig.
Lite luddigt, men det är bara gilla läget. Hårt mot hårt när det kommer till Google kommer aldrig funka…. Tyvärr.
All lycka till!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.