Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Google Shopping
- Detta ämne har 54 svar, 25 deltagare, och uppdaterades senast för 8 år, 7 månader sedan av palle_m.
-
FörfattareInlägg
-
21 januari, 2014 kl. 20:19 #172167shanazariDeltagare
Att lyckas med PLA i Google Adwords kräver en del arbete. Du kan dela upp din PLA-kampanj i annonsgrupper utifrån kategorier, produkter och därefter i praktiken arbeta med det på liknande sätt som du arbetar med vanliga annonsgrupper och sökord. På följande länk: https://support.google.com/adwords/answer/2456103?hl=en så är det ganska bra beskrivet hur du delar upp din kampanj efter egna önskemål oavsett om det är på produktnivå, varumärkesnivå eller liknande.
På Keywordio arbetar vi på produktnivå, dvs att vi skapar en separat grupp för varje unik produkt och utifrån det kan vi arbeta mycket mer granulärt vad gäller budoptimering exempelvis. Genom att arbeta på det sättet ser vi generellt sätt väldigt goda resultat om än volymerna fortfarande inte motsvaras av det vi ser på det traditionella söknätverket i dagsläget.
Hoppas svaret var till någon hjälp då det är mitt första inlägg på forumet
Mvh
Daniel Shanazari
http://www.keywordio.com22 januari, 2014 kl. 09:19 #172182SWE52DeltagareJag fick info av adwords/merchant att det krävs att man skapar en egen feed till google shopping om man vill ha med alla sina produkter i databasen och dessutom med aktuellt lagersaldo, om man inte vill skapa en XL/txt enligt tidigare svar. Vi provade att skapa ett eget script/funktion för det och det fungerar bra, så nu matar vi ut ca 1500 artiklar med automatik som uppdateras flera ggr/dag.
23 januari, 2014 kl. 08:54 #172241shanazariDeltagare@SWE52 74279 wrote:
Jag fick info av adwords/merchant att det krävs att man skapar en egen feed till google shopping om man vill ha med alla sina produkter i databasen och dessutom med aktuellt lagersaldo, om man inte vill skapa en XL/txt enligt tidigare svar. Vi provade att skapa ett eget script/funktion för det och det fungerar bra, så nu matar vi ut ca 1500 artiklar med automatik som uppdateras flera ggr/dag.
Kul! Precis som du säger så är det smidigast att ha en produktfeed, exempelvis i XML format som är kopplat till butikssortimentet. Många e-handelsplattformar har idag redan färdiga funktioner för att skapa produktfeeds för exempelvis prisjämförelsesajter och jag hoppas och tror att de flesta större aktörer inom kort kommer att ha funktioner för att skapa anpassade produktfeeds för även Google Shopping.
Ett tips är att försöka skapa en produktfeed med så mycket information som möjligt utifrån Googles krav för att säkerställa en hög visningsandel. Detta gäller exempelvis hur man kategoriserar sina produkter utifrån Googles kategorisystem.
Ytterligare så är det också en god idé att i sitt Adwordsgränssnitt dela upp sin PLA kampanj mer granulärt än att sätta ett och samma bud för hela produktsortimentet. Är det väldigt mycket produkter i sortimentet så kan detta självklart vara knepigt att göra manuellt vilket är anledningen till att vi på Keywordio och en del andra aktörer arbetar med egenutvecklade mjukvaror för att lösa detta på större skala.
Mvh
Daniel Shanazari
Keywordio – Automated Search Advertising23 januari, 2014 kl. 15:35 #172264bslaskDeltagareTack för svaren
shanazari: Ska försöka sätta mig in lite mer i den länken du skickade
swe52: Det är inga svårigheter att få in produkter i GS, däremot att följa upp och utvärdera är ju oerhört mycket krångligare än ”vanliga” adwords, det är det som är mitt bekymmer, men jag får väl läsa på och lära mig.23 januari, 2014 kl. 19:52 #172270CaarlDeltagareNi som kommit igång med detta, hur ser resultaten ut? Någon nämnvärd trafik?
24 januari, 2014 kl. 06:49 #172281DanielLidenDeltagareGoogle shopping var jättebra enligt förväntningarna i nov/dec men nu är det betydligt sämre. CPC har ökat kraftigt, om det beror på Google eller att konkurrenterna vaknat vet jag inte. Dock är det mycket mer prisvärt än Adwords annonser.
24 januari, 2014 kl. 06:55 #172285shanazariDeltagare@Caarl 74381 wrote:
Ni som kommit igång med detta, hur ser resultaten ut? Någon nämnvärd trafik?
I genomsnitt ser vi väldigt goda resultat rent avkastningsmässigt även om volymerna fortfarande är relativt små.
25 januari, 2014 kl. 16:01 #172330rikfredDeltagare@mephisto73 71724 wrote:
Ska bli kul att se var man får för CTR och CR. En massa klick men inte så bra CR kanske?
Medan det fortfarande är nytt går det att få in fler produkter på vissa sökord och därmed hög CTR. Klickpriserna är än så länge väldigt låga.
27 januari, 2014 kl. 19:18 #172388CaarlDeltagareNågon som kopplat detta till WooCommerce som kan berätta hur de gick till väga?
28 januari, 2014 kl. 07:42 #172399shanazariDeltagare@Caarl 74520 wrote:
Någon som kopplat detta till WooCommerce som kan berätta hur de gick till väga?
Vi har inte gjort kopplingen mot just WooCommerce men det ser ut som att det finns en extension som löser det: http://www.woothemes.com/products/google-product-feed/
Mvh
Daniel Shanazari
Keywordio – Automated Search Advertising -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.