Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Google Shopping
- Detta ämne har 54 svar, 25 deltagare, och uppdaterades senast för 8 år, 7 månader sedan av palle_m.
-
FörfattareInlägg
-
27 november, 2013 kl. 11:14 #170526JoelDeltagare
@danielandersson 72338 wrote:
Vet inte om det är det du hittade, men går att ställa in URL de hämtar feed från varje gång (istället för att leka med deras API).
Vart gör man det, Daniel?
27 november, 2013 kl. 13:11 #170529SkogstrolletDeltagare@Joel 72341 wrote:
Vart gör man det, Daniel?
Google Merchant Center -> Data feeds -> Create schedule -> Feed URL
16 december, 2013 kl. 22:32 #171228ikomorinDeltagareJag har lyckats att få in alla våra produkter och jag ser även att de syns. Min största kamp är att få upp mina klick.
Ska man lämna det år slumpen? För just nu så måste man i princip söka på produktnamnet för att få upp våra annonser.
Eller ska man skriva in sökord i Adwords för kampanjen? Måste man ha med ”adwords_grouping” som attribut då?16 december, 2013 kl. 23:50 #171232SkogstrolletDeltagare@ikomorin 73165 wrote:
Jag har lyckats att få in alla våra produkter och jag ser även att de syns. Min största kamp är att få upp mina klick.
Ska man lämna det år slumpen? För just nu så måste man i princip söka på produktnamnet för att få upp våra annonser.
Eller ska man skriva in sökord i Adwords för kampanjen? Måste man ha med ”adwords_grouping” som attribut då?Låter som att Google antingen tycker dina produkter är irrelevanta på mer generiska sökningar, eller tycker att du betalar för lite för att synas på dem. Har du redan bra kategorier och bra produkttitlar (där det ena eller det andra innehåller sökordet) i butiken är det nog bara att testa att betala mer under en period.
Har du storsäljare som du gärna pushar mer för, eller produkter med bättre avans, är det nog inte fel att använda adwords_labels och skapa ett par labels med produkter du betalar någon krona extra per klick för. Om jag förstått det rätt innebär adwords_grouping att en produkt endast kan ligga i en grupp, medan samma produkt kan finnas med i flera adwords_labels.
Du kan inte lägga till sökord för kampanjen, bara ta bort. Går du till kampanjen för dina produktannonser, väljer fliken Sökord, väljer Detaljerad information och slutligen Söktermer Alla, så får du upp vilka ord som använts för att komma till din site. Här kan du exkludera ord du inte vill betala för fortsättningsvis.
Nu är jag också rätt grön på Google Shopping, så någon med högre kompetens inom området får gärna berätta hur det egentligen ligger till
18 december, 2013 kl. 21:20 #171306ikomorinDeltagareTack för ett bra svar Skogstrollet.
Jag har utvecklat vidare på min feed nu och lagt till ”product type” och ”product category”, så nu har jag med allt som behövs (förutom attributet ”mpn”). Annars så tycker jag att vi har väldigt bra och optimerade produktnamn (för den branschen vi jobbar inom).
Så nu ska jag se om det hjälper. Sen ska jag försöka att höja mitt CPC. Jag kommer att uppdatera er.
22 december, 2013 kl. 10:17 #171403bslaskDeltagareÄr det jag som är lite tröger, eller är det verkligen så att man inte kan utvärdera de olika produkterna man lagt upp på G Shopping separat? Jag kan både i Merchant & Adwords endast se totala antal klick och omvanlingar för hela annonsgruppen?
22 december, 2013 kl. 11:23 #171404SkogstrolletDeltagareTyvärr verkar man vara begränsad till Analytics för att kolla upp detta. Förutsatt att du har Analytics e-handelsgrejor aktiverade, samt Analytics kopplat till ditt Adwords-konto, kan du ta fram en del data om dina produkter i Analytics.
Gå till Förvärv -> Adwords -> Matchande sökfrågor. Klicka på Sekundär dimension, under rubriken Annonsering klickar du på Kampanj. Klicka sedan på avancerat till höger om sökfältet och skriv in vad Google Shopping-kampanjen heter i textfältet till höger om Innehåller. Då ska du få fram konverteringsgrad, antal besök, antal köp osv på din Google Shopping-kampanj.
Vill du från början ta fram info om en specifik produkt gör du ovanstående procedur, men i de avancerade sökfälten klickar du också på ”Lägg till en aspekt eller värde”, väljer Aspekter -> Matchande sökfråga och skriver in produktens namn.
22 december, 2013 kl. 16:45 #171408bslaskDeltagareTack för grymt bra svar Skogstrollet! Hade jag aldrig letat mig fram till, nu ser jag precis vad jag ville se och kan göra en del ändringar direkt.
Någon som vet om Google på sikt tänkt och fixa så man kan se transaktionsinfo på ett bättre sätt framöver?
1 januari, 2014 kl. 22:20 #171560outl1DeltagareJobbiga är att man inte kan se exakt på vilka sökord Google triggat visningen av annonserna.
7 januari, 2014 kl. 10:09 #171646bslaskDeltagareMåste säga att G Shopping fungerat riktigt dåligt än så länge, generar dåligt med både trafik & köp, samtidigt som det är ap-svårt att jobba med sök-ord/liknande.
Någon som haft bra erfarenhet så jag kan få bekräftat att det bara är mig det är fel på? 😮
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.