Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Google display erfarenheter?
- Detta ämne har 8 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år, 10 månader sedan av Jonas.L.
-
FörfattareInlägg
-
15 december, 2014 kl. 18:13 #102314Jonas.LDeltagare
Hej
Jag tänkte köra igång en kampanj via Google Display nätverket. Är det någon här som har erfarenhet inom de? Genererar det något?
Vad bör man köra? Har hört att många rekommenderar remarketing.
15 december, 2014 kl. 21:22 #177130staffanjDeltagareBeror nog på bransch, men när jag testa det så gav det inget. Bäst är att testa helt enkelt!
15 december, 2014 kl. 21:29 #177132Jonas.LDeltagare@staffanj 80409 wrote:
Beror nog på bransch, men när jag testa det så gav det inget. Bäst är att testa helt enkelt!
Ok. Vore kanon om någon har lite erfarenheter hur man bör optimera den… Ska man lägga den som remarketing, intresse eller vad skall man välja för att nå köpkunder?
16 december, 2014 kl. 08:53 #177144KrusDeltagare@Jonas.L 80411 wrote:
Ok. Vore kanon om någon har lite erfarenheter hur man bör optimera den… Ska man lägga den som remarketing, intresse eller vad skall man välja för att nå köpkunder?
Kul att du vill testa!
Finns en hel sjö utav inställningar att göra med display.
Precis som du säger finns det många sätt att bygga den på eller runt kanske är ett bättre uttryck.Det du borde göra om du vill köra remarketing (eller retargeting som google säger) är att bygga bra listor. Tänk igenom vad eller vilka budskap du vill nå ut med. Ska du jobba mot direktkonvertering(vilket 99.99% vill) så ska du bygga ”tajta” annonsergrupper. Dvs en grupp för produkt x där du i annonsen kan prata om produkt x.
Detta kommer skapa mer ”tilltalande” annonser, tänk också då på att bygga olika listor beroende på vilka kategorier kunden besökt. För att öka chansen att kunden ser rätt produkter.
Gör du på följande vis kommer du få högre CTR, men givetvis en högre konvertering än klassiska ”spam display”.
Jobba med bra annonser är a och o, betydligt viktigare än t.ex. AdWords. Dom säger att en bild säger mer än tusenord, i AdWords kan du bara använda 25 + 35 tecken.
Annars är det bara fråga på om det skulle vara några funderingar!
16 december, 2014 kl. 10:25 #177149Jonas.LDeltagare@Krus 80423 wrote:
Kul att du vill testa!
Finns en hel sjö utav inställningar att göra med display.
Precis som du säger finns det många sätt att bygga den på eller runt kanske är ett bättre uttryck.Det du borde göra om du vill köra remarketing (eller retargeting som google säger) är att bygga bra listor. Tänk igenom vad eller vilka budskap du vill nå ut med. Ska du jobba mot direktkonvertering(vilket 99.99% vill) så ska du bygga ”tajta” annonsergrupper. Dvs en grupp för produkt x där du i annonsen kan prata om produkt x.
Detta kommer skapa mer ”tilltalande” annonser, tänk också då på att bygga olika listor beroende på vilka kategorier kunden besökt. För att öka chansen att kunden ser rätt produkter.
Gör du på följande vis kommer du få högre CTR, men givetvis en högre konvertering än klassiska ”spam display”.
Jobba med bra annonser är a och o, betydligt viktigare än t.ex. AdWords. Dom säger att en bild säger mer än tusenord, i AdWords kan du bara använda 25 + 35 tecken.
Annars är det bara fråga på om det skulle vara några funderingar!
Ok. Jag vet inte om jag ska köra remarketing.
Frågan är vilken rekommenderas? Ska jag kanske köra intresse och lägga in bilintresserade? Jag prövade det en gång och fick över 100 klick, men 0 kunder så det kändes att det inte genererade.
Därför kanske jag ska pröva någon annan optimering?
16 december, 2014 kl. 10:41 #177150KrusDeltagare@Jonas.L 80428 wrote:
Ok. Jag vet inte om jag ska köra remarketing.
Frågan är vilken rekommenderas? Ska jag kanske köra intresse och lägga in bilintresserade? Jag prövade det en gång och fick över 100 klick, men 0 kunder så det kändes att det inte genererade.
Därför kanske jag ska pröva någon annan optimering?
Precis som du säger så kanske inte bilintresse är optimalt just för er. Det är ju verkligen ett brett intresse.
Skapa hellre egna listor av besökare i er hemsida. Du kan även ta det steget längre och göra listor beroende på vilken produkt de kollat på.
se: https://support.google.com/analytics/answer/2611404?hl=en
Annars skulle jag säga att det mer eller mindre är pengar i sjön för dig.
16 december, 2014 kl. 12:36 #177152Jonas.LDeltagare@Krus 80429 wrote:
Precis som du säger så kanske inte bilintresse är optimalt just för er. Det är ju verkligen ett brett intresse.
Skapa hellre egna listor av besökare i er hemsida. Du kan även ta det steget längre och göra listor beroende på vilken produkt de kollat på.
se: https://support.google.com/analytics/answer/2611404?hl=en
Annars skulle jag säga att det mer eller mindre är pengar i sjön för dig.
Ger ett nytt försök med bilintresserade.
Känns konstigt att ändå folk klickar, men ej genererar kunder.
Jonas.
16 december, 2014 kl. 14:54 #177154AbbesnabbDeltagareOm de klickar men inte handlar så kan det bero på att landningssidan inte motsvarade förväntningarna de fick när de klickade på annonsen.
16 december, 2014 kl. 21:25 #177157Jonas.LDeltagareHur funkar det när jag väljer t.ex för bilintresserade?
Visas annonsen på bilrelaterade sidor eller hur fungerar detta?
Kan jag kolla med något sätt vilka sidor annonsen visats på/klickats på?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.