Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Google annonser
- Detta ämne har 18 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 3 månader sedan av Joseph@Adwordtising.
-
FörfattareInlägg
-
26 juli, 2013 kl. 13:16 #166173NoneliaDeltagare
@Fruktsam 67243 wrote:
Det upphör aldrig att förvåna mig hur många som säljer etiska produkter men själva bedriver sina företag på ett oetiskt sätt. Eller rent av de som blåljuger låtsas att deras produkter är reko när de inte är det.
Desvärre har sällan kunden en aning om detta, men jag hoppas ändå att det ger sig förr eller senare vilka som faktiskt jobbar i branschen med goda intentioner. Det är tydligt att din konkurrent agerar i rädsla, och det brukar aldrig löna sig i längden.Men jag håller med Daniel, det bästa man kan göra är helt enkelt att tydligare framhäva sina kvalitéer. Men givetvis också göra vad man kan för att motverka fulspelet så länge det inte innebär att det stjäl en massa tid och energi.
Ja hon anser att det hon gör är helt ok. Har fått ett svar på mitt mail där hon anser att det hon gör är rätt och riktigt.
Det verkar nästan som att hon har fått försvara sig förut?! Hon verkar mycket medveten om att det inte är så snällt det hon gör.
Nä, jag tycker att det är riktigt fult det hon gör!
26 juli, 2013 kl. 13:17 #166175NoneliaDeltagareNågon annan som varit med om detta eller är utsatt just nu?
Hur har ni gjort?
26 juli, 2013 kl. 15:46 #166178tompedDeltagareJag är ”utsatt” för det av åtminstone två konkurrenter för tillfället och då är jag egentligen en ganska liten fisk i dammen – men det rör mig inte så mycket längre. Till en början reagerade jag på det, men jag lade helt enkelt till deras företagsnamn bland mina Adwords-kampanjer som en liten protest. Jag tror att folk vet vad de ska klicka på för att komma till rätt företag (då de söker efter ett företagsnamn). Skulle konkurrenten locka över 1/500 kunder så må det väl vara hänt. Men det är värt att lägga fokus på annat än att försöka förhindra detta scenario. Jag blev motiverad att utveckla mitt eget till något ännu bättre – och blev faktiskt smickrad över att andra ser mig som en konkurrent då de försöker norpa åt sig mina potentiella kunder.
26 juli, 2013 kl. 22:43 #166194FruktsamDeltagare@Nonelia 67255 wrote:
Det verkar nästan som att hon har fått försvara sig förut?! Hon verkar mycket medveten om att det inte är så snällt det hon gör.
Nä det är säkert inget olagligt i det. Att det sen är oetiskt enligt många är ju en annan femma. Tyvärr är det vanligt förekommande så hos de som sysslar med annonsering är det allmänt accepterat. Dock tycker man att de inom mer ”medvetna” branscher skulle ha ett annat förhållningssätt.
Vad du kan göra om du inte redan gör det är att bjuda på ditt eget företagsnamn. Visst, det kostar kanske lite, men samtidigt får du troligtvis lägre CPC än de får eftersom du får bättre quality score.
@Nonelia 67255 wrote:
Funderar på om det är ok att jag gör reklam på hennes Facebooksida en gång om dagen och samtidigt hänvisar till hennes babbel om att det är ett sätt att konkurrera på den fria marknaden?
Det räcker nog med en gång innan hon blockerar dig.
Lägg din energi på att utveckla och förbättra ditt varumärke istället.30 juli, 2013 kl. 09:27 #166174NoneliaDeltagare@Fruktsam 67278 wrote:
Nä det är säkert inget olagligt i det. Att det sen är oetiskt enligt många är ju en annan femma. Tyvärr är det vanligt förekommande så hos de som sysslar med annonsering är det allmänt accepterat. Dock tycker man att de inom mer ”medvetna” branscher skulle ha ett annat förhållningssätt.
Vad du kan göra om du inte redan gör det är att bjuda på ditt eget företagsnamn. Visst, det kostar kanske lite, men samtidigt får du troligtvis lägre CPC än de får eftersom du får bättre quality score.
Det räcker nog med en gång innan hon blockerar dig.
Lägg din energi på att utveckla och förbättra ditt varumärke istället.Ska kolla upp hur det fungerar med adwords så kanske jag annonserar under vårt eget företagsnamn vid jul.
Självklart fokuserar jag på mitt eget, det var menat som ett skämt
30 juli, 2013 kl. 09:29 #166267NoneliaDeltagareTjejen är nog rätt reko ändå Hon har varit så snäll och plockat bort annonsen, för tillfället i alla fall
Känns bra! Hoppas faktiskt att vi kan ha en bra kontakt i framtiden.
30 juli, 2013 kl. 09:40 #166268NoneliaDeltagare@vaggur 67261 wrote:
Jag är ”utsatt” för det av åtminstone två konkurrenter för tillfället och då är jag egentligen en ganska liten fisk i dammen – men det rör mig inte så mycket längre. Till en början reagerade jag på det, men jag lade helt enkelt till deras företagsnamn bland mina Adwords-kampanjer som en liten protest. Jag tror att folk vet vad de ska klicka på för att komma till rätt företag (då de söker efter ett företagsnamn). Skulle konkurrenten locka över 1/500 kunder så må det väl vara hänt. Men det är värt att lägga fokus på annat än att försöka förhindra detta scenario. Jag blev motiverad att utveckla mitt eget till något ännu bättre – och blev faktiskt smickrad över att andra ser mig som en konkurrent då de försöker norpa åt sig mina potentiella kunder.
Tråkigt men precis som du säger så är det också lite smickrande
30 juli, 2013 kl. 22:46 #166306FruktsamDeltagare@Nonelia 67360 wrote:
Tjejen är nog rätt reko ändå Hon har varit så snäll och plockat bort annonsen, för tillfället i alla fall
Känns bra! Hoppas faktiskt att vi kan ha en bra kontakt i framtiden.
Åh, vad bra att hon faktiskt känner efter istället för att vända taggarna utåt. Guldstjärna i kanten på det.
7 augusti, 2013 kl. 17:50 #166584Joseph@AdwordtisingDeltagare@ortax 67197 wrote:
Men jag vet inget fall alls där dem har lyckats få det igenom i och med att Google anser att man får ha vilket ord man vill bara man betalar för det.
Det finns ju fallet mellan Interflora och Marks & Spencer. Domen gav däremot inget tydligt besked, men den var iaf att det är OK att inkludera konkurrenters nyckelord i en Adwords-kampanj så länge inget av följande stämmer:
1) ”Where a reasonable internet user might be confused about the origin of the goods or services offered in the advertisement.”
2) ”Where it damages the trademark holder’s ability to maintain a good reputation or advertise itself successfully.”
3) ”Where the ad takes unfair advantage of the “distinctive character or repute” of the trademark or where the advertising harms the distinctive character or repute. An example would be if the advertising would contribute to turning the trademark into a generic term.”
Men om någon av dessa överträds så betraktas det alltså som varumärkesintrång och är olagligt. Men gråzonen är bra stor..
Här är en artikel om fallet, för er som tycker det är spännande: In Interflora Case, EU OKs Bidding On Trademarks With Some Restrictions
Vad du kan göra om du inte redan gör det är att bjuda på ditt eget företagsnamn. Visst, det kostar kanske lite, men samtidigt får du troligtvis lägre CPC än de får eftersom du får bättre quality score.
Håller med om att det I vissa fall kan vara en bra idé att stärka sin position i SERPen genom att buda på sitt varumärke, ex. om du inte skulle ranka högt på det organiskt, eller om konkurrenterna budar på det.
Hoppas att det löste sig för dig.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.