Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Google adwords – konvertering
- Detta ämne har 5 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 2 månader sedan av fotofyndet.
-
FörfattareInlägg
-
20 oktober, 2010 kl. 08:22 #95073pyhobbyDeltagare
Här kommer en fråga/fundering som det antagligen inte går att svara på, men den ställs i alla fall:o
Eftersom vi inte kan spåra ehandelstransaktioner i Analytics så har vi legat lågt med Google Adwords annonseringen. Vi har kört på med en tjuga per dag utan att ha en aning om vad det ger tillbaka. Jag kan ju mäta besöksantalet, men det är värre med konverteringen.
Nu är det en massa faktorer som spelar in, givetvis, men hur ligger det till för er andra när det gäller Konvertering via Adwords vs. Total konvertering för butiken?
20 oktober, 2010 kl. 15:32 #115498LubicDeltagareKan du inte lägga upp mål i analytics och på så sätt mäta t.ex. avslutat köp, om det strular med transaktionerna? Eller är det själva implementeringen av analytics som strular?
Vi ligger något under i konvertering med adwords än snittet.
20 oktober, 2010 kl. 15:39 #115500Christoffer TyreforsDeltagareoavsett hur det ser ut för olika mänskor så SKA adwords-konverteringen vara bättre. Om den inte är det och man har begränsat budget så bör man se över sina annonser och sökord (har man inte begränsad budget så ska man såklart köra på allt som genererar vinst)
Däremot är det en högst hypotetisk fråga eftersom det i praktiken är väldigt svårt att hitta en rättvis jämförelse (samma sökord, samma plats i resultaten, osv osv osv) och det är alltså därför Adwords ska ge bättre resultat – eftersom du själv väljer sökord och på så sätt kan ”ringa in” de köpsugna kunderna och stänga ute de icke köpvilliga
20 oktober, 2010 kl. 16:26 #115501LubicDeltagareI vårt fall handlar det förmodligen om att vi har ganska många återkommande besökare, vilka handlar i stor utsträckning i och med att de redan känner till oss. Detta gör att vår % för adwords blir något lägre än snittet. Men som du säger så skulle vi säkerligen kunna jobba en hel del med våra annonserna och höja vår % för adwords. Men man har tyvärr inte tid att göra allt.
20 oktober, 2010 kl. 17:59 #115505pyhobbyDeltagare@Lubic 11389 wrote:
Kan du inte lägga upp mål i analytics och på så sätt mäta t.ex. avslutat köp, om det strular med transaktionerna? Eller är det själva implementeringen av analytics som strular?
Vi ligger något under i konvertering med adwords än snittet.
Jag lyckas inte få någon information alls om vad som händer i kassan, webbutiksleverantören jobbar på det, men långsamt:(
Jag har gnuggat geniknölarna lite och kommit fram till att det räcker för oss med en konvertering på 0,8% via Adwords för att gå plus. Då har jag antagit att Adwords kunderna handlar som genomsnitts kunden.
Med tanke på att vår totala konvertering är betydligt högre så ska jag göra lite nya annonser och öka på budgeten lite.
Ha det gott allihopa
20 oktober, 2010 kl. 20:04 #115511fotofyndetDeltagareVi ligger också lägre på Adwords än genomsnittet. Vilket gör att en genomgång av Adwords står på min digra och ångestfyllda att-göra-lista.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.