Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › God sed
- Detta ämne har 3 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 6 månader sedan av Parvelito.
-
FörfattareInlägg
-
8 maj, 2010 kl. 11:28 #94530MonyDeltagare
Hur gör ni med offerter som ni fått in, men som ni inte vill använda? Skriver man och säger tack men nej tack eller struntar man i det?
Har ett annat dilemma också.
En förpackningsgrossist skickade en 800*600*150 stor demokartong när jag hade frågat efter en 200*250*60mm. Jag fick åka och hämta den på företagsposten för den var så stor.
Sen i kartongen lägger hon en lapp där hon skriver att det är deras enda demokartong och att hon helst vill att jag ska skicka tillbaka den!Asså, ska jag palla mig iväg till företagsposten, packa in lådan, betala porto för att skicka tillbaka en demokartong som inte alls var det jag efterfrågade?
Hur hade ni gjort?
a) Struntat i det
b) Mailat henne och sagt att ni inte har någon lust att skicka tillbaka den?
c) Skickat tillbaka den?Ja, som ni förstår så kommer jag inte välja den förpackningsföretaget!
8 maj, 2010 kl. 11:43 #110652GregerADeltagareAng. offerter så beror det väl lite på hur mycket kontakt man haft med leverantören. Har man haft tät kontakt, och tycker att man fått bra service, men ändå inte kommer att välja den leverantören så tycker jag gott att man kan höra av sig och tacka för servicen, men tacka nej till erbjudandet.
Annars ligger det nog i säljarens intresse att själv följa upp sina offerter – så generellt behöver du inte svara.Ang. kartongen – om ni inte kommit överens innan om att du skall skicka tillbaka den, så tycker jag inte att du behöver bry dig. Hör de av sig och ber dig skicka tillbaka den så be att få deras kundnummer hos fraktbolaget, så att du kan skicka den med mottagarfrakt.
8 maj, 2010 kl. 12:23 #110653Katrin LundgrenDeltagareJag svarar alltid på offerter, jag tycker det tillhör vanligt hyfs. Men det kanske är en kvarleva från att jag jobbat i itbranschen länge. Där brukar man svara
8 maj, 2010 kl. 12:43 #110654ParvelitoDeltagareVad gäller offerter så intar jag gärna Gregers ståndpunkt. Har man suttit och diskuterat en del så kan man gärna höra av sig och vänligt tacka nej, och gärna lägga till en mening om vad man föll på. Har man fått en offert för att man kryssade i en ruta i ett kontaktformulär på nätet så tycker jag att det är deras sak att följa upp den. Det är det under alla omständigheter, men det gör ju inget om man är lite framåt när man väl bestämt sig.
När det gäller kartongen tycker jag att du skall förklara för dem att det inte var vad du ville ha prov på, och be om ett sätt att frakta tillbaka den på med rimlig kostnad. Portot för en sådan kartong torde ju vara långt mycket mer än kartongens värde. Just därför tycker jag inte att du skall dissa dem som leverantör ännu. De är ju bevisligen serviceinriktade och kan de reda ut en sådan här sak så känns det som att du har någon som du kan hålla i handen om det blåser storm, och det är väl inte så dumt?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.