Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Global E-handel – hur gör man?
- Detta ämne har 12 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 1 månad sedan av Richie72.
-
FörfattareInlägg
-
6 december, 2010 kl. 09:28 #116908ZablerDeltagare
Beroende på hur framgångsrik du hade tänkt att bli behöver du visst en unik shop för varje land.
Du har värdelös chans att rankas högt av google med en pan-global sida, du kommer inte kunna använda rätt momssatser med en pan-global sida. Om produkten är så unik och spännande som du säger kommer du strax att slå i tröskelvärdena för respektive land och måste då enligt lag momsregistrera dig där.
etc etc.
Säger som Parvelito, fundera ett varv till.
Inte så att jag är emot expansion, tvärt om, driver man en e-handel kan man lika väl ta den utanför Sveriges gränser, det är inte mycket dyrare.
Men det ökar komplexiteten. Speciellt om man skall ut och meckla utanför EU.@Global 12937 wrote:
Tack för svar – det tål att tänkas på. Men…. oavsett om vi kör ett antal länder per månad så måste vi ändå ha en plattform och teknikpartner som klarar av global handel. Vi kan ju inte göra en ny shop för varje land.
7 december, 2010 kl. 16:09 #116930GlobalDeltagareDet är jättekul med all feedback, men vår strategi om global lansering ligger fast. Det jag vill ha råd om är inte kring vår strategi utan om man har den strategin (som vi har stött, blött och haft konsulter på) hur kan man då kostnadseffektivt och bra lansera e-handel globalt.
Det måste ju finnas mellanting. Jag startar gärna bolag på de viktigaste marknaderna som USA och Japan. Just nu säger ni unik sajt per land – men det måste ju t.ex. gå att dela in världen i några vettiga zoner, typ EU, Nordamerika och Resten. Unika sajter för minimala marknader i innre Afrika kan ni väll ändå inte mena?
Shopify verkar ju kunna hantera det mesta av det jag tänker mig vilka fel ser ni på den produkten. Dock verkar ingen av deras fullfillment service providers fixa hela världen.
Den där Philström var inte lätt att få tag i
8 december, 2010 kl. 17:13 #116974Richie72Deltagare@Global 13015 wrote:
Det är jättekul med all feedback, men vår strategi om global lansering ligger fast. Det jag vill ha råd om är inte kring vår strategi utan om man har den strategin (som vi har stött, blött och haft konsulter på) hur kan man då kostnadseffektivt och bra lansera e-handel globalt. ….
Om ni har stött och blött med konsulter om strategin kan det vara värt att investera i några e-handelskonsulter, här är en konsult som jag tycker är grym: International E-handel – Amazon – Online Butikker der inspirer mig ? 2/5
Du kan ju passa på att tänka på punkt 1 i listan: 3 take aways!
Mvh
Richard -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.