Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Ge stamkund rabatt för att han ber om det?
- Detta ämne har 11 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 2 månader sedan av friedrich.
-
FörfattareInlägg
-
7 september, 2010 kl. 20:58 #94836TomasDeltagare
En kund har bett om rabatt med skälet att han handlat en hel del i år och att det går att importera motsvarande varor billigare. Vid en första blick är det mycket billigare i USA (ca 30%), men 10kr/dollar brukar stämma rätt bra om man som privatperson tar hem grejer från USA, då blir varorna bara 6% billigare. Men säg 10-15% om man får hem dem billigt. Det är förbrukningsvaror där garanti inte är intressant.
Så fråga till rabatt. Han ber om en generell rabatt, men jag skulle hellre erbjuda ex var 5:e eller var 10:e gratis eller nåt sånt för att sporra till köp och att det då bara ges rabatt om han fortsätter handla bra.
Hur gör och tänker ni med era stamkunder?
7 september, 2010 kl. 21:10 #113919melnDeltagareJag håller med om tänket att hellre erbjuda något som sporrar till många framtida köp. Eventuell en engångsrabatt för ett särskilt köp, men en generell rabatt bara för att man är stamkund låter inte helt rätt. Sedan låter det ju onekligen som en lite dryg kund som ”hotar” med att köpa från utlandet om han inte får rabatt – är han medveten om moms, tull och fraktkostnader som han då får stå för tro?
7 september, 2010 kl. 21:12 #113920GregerADeltagareJa, det där kan man vända o vrida en hel del på.
– En gång rabatt – alltid rabatt. Man riskerar att måla in sig i ett hörn.
– Det är svårt att konkurrera med smugglare. Som du själv säger så är inte prisskillnaden så stor när alla kostnader är summerade.
– Man kan också säga att alla har samma rabatt hos oss. En del företag har ju en virtuell prislista som i princip alla deras större kunder får rabatt på. En del tycks titta mer på rabatten än slutpriset. De små kunderna betalar då ett överpris.
Om du nu tycker att det är legitimt att ge någon rabatt så kanske du kan göra så att du får honom att köpa lite fler åt gången, i utbyte mot en rabatt – t.ex köp 3st och få 10%.
7 september, 2010 kl. 21:55 #113922ParvelitoDeltagareDelar med mig av en del tankar om rabatter som jag använder.
Eftersom din kund väl knappast tänker köpa in enstaka prylar från USA så skulle jag rekommendera mängdrabatt enligt principen: Köp 5st så får du x%, köp 10st så får du 2x% eller något liknande. Jag vet inte vad det handlar om för varor, hur de är packade, vilka marginaler du har, vad som är optimalt att frakta för dig etc. Det kan du bättre, men det bör ingå i en kalkyl. Kunden har ju tydligt aviserat att denne vill sänka sina inköpskostnader, och då är det en bra metod att dela med sig av vinsten som uppstår om man agerar optimalt.
Det finns andra sätt, till andra kunder. Jag har några kunder som handlar i princip varje vecka. Det är lite ditt och lite datt mest varje gång. Där har vi gjort ett bonusavtal som vid årets slut ger dem en liten procent på vad de handlat, kontant utbetalt till valfritt konto. Det är ett annat sätt att hålla kvar regelbundna kunder som resonerar kring plånboksfrågor på sikt.
Sedan har jag ett par lokala kunder som jag brukar uppmärksamma med lite godis eller liknande för att visa att jag uppskattar dem. Min förhoppning är att det inte kommer räcka för en konkurrent att prisa sig in där, utan de måste lägga en massa tid på det också.
Som om inte det var nog så håller jag på med ett litet projekt där jag vill ge kunder som handlar för mer än en viss summa en kul present. Nu är inte förhandlingarna riktigt i land (vi har en halv insjö emellan oss i förhandlingarna för att vara ärlig), men om man översätter det till dig så skulle det kanske handla om att kunder som handlar för mer än x kr får en trenummers prenumeration på en jakttidning eller en fisketidning, eller kanske välja en bok från något förlag med lämpliga titlar (som gärna få ha lite för många på lager och kan tänkas sälja ett gäng till dig billigt). Jag vill kunna erbjuda något som inte andra erbjuder, något som är unikt för mig, och uppskattat av kunden.
7 september, 2010 kl. 22:32 #113923TomasDeltagare@Parvelito 9608 wrote:
Som om inte det var nog så håller jag på med ett litet projekt där jag vill ge kunder som handlar för mer än en viss summa en kul present. Nu är inte förhandlingarna riktigt i land (vi har en halv insjö emellan oss i förhandlingarna för att vara ärlig), men om man översätter det till dig så skulle det kanske handla om att kunder som handlar för mer än x kr får en trenummers prenumeration på en jakttidning eller en fisketidning, eller kanske välja en bok från något förlag med lämpliga titlar (som gärna få ha lite för många på lager och kan tänkas sälja ett gäng till dig billigt). Jag vill kunna erbjuda något som inte andra erbjuder, något som är unikt för mig, och uppskattat av kunden.
Ska det var ett öppet erbjudande eller nåt som kommer som en glad överraskning?
8 september, 2010 kl. 06:37 #113925ParvelitoDeltagareDet som jag försöker sy ihop blir ett öppet erbjudande, men det kan ju formas som att det inte bara handlar om att köpa för X kr, utan lika gärna styras till att köp x st sådana här, så får du…
Men jag tror det är viktigt att det är ett exklusivt erbjudande som vänder sig till de kunder som idag tillhör de 10-15% bästa, med förhoppningen att fler kunder vill ta steget upp till de höjderna.
8 september, 2010 kl. 22:14 #113940TomasDeltagareHm, det är inte lätt det här. Misstänker att det finns betydligt mer analytiska förmågor på forumet än jag:)
En vanlig kund hos mig handlar ett rökskåp för ca 6000 inkl moms. Det får ses som en engångshändelse.
Därefter köper kunden förbrukningsvaror till skåpet. Här skiljer det sig kraftigt beroende på kund.
En dålig kund köper aldrig mer dessa varor, byter ev till annan lev eller använder inte rökskåpet.
En normalkund handlar kanske för 700-1000 kr/år.
Lite bättre kund 2000 kr/år
Några få % 3000-6000 kr/årVete tusan hur man ska hantera detta. Olika %rabatter utifrån tidigare köp, så man handlar efter en egen prislista (enkelt att administrera).
Eller handla 5 st få den 6:e på köpet? Blir lite mer manuellt plock misstänker jag, men pushar till merköp
Att ge allmän rabatt är ju bekvämt för kunden, men hur länge ska man åtnjuta den? Ska man basera på årets köp så kunden måste över en gräns och då också kan förlora sin rabatt?
Mer input tas gärna emot!
9 september, 2010 kl. 05:58 #113942jockesoftDeltagareEn lösning är ju att göra som den Discshop har t.ex, de har olika steg för olika förmåner Discshop.se
Det löper årsvis och ju mer man handlar desto bättre förmåner får jag, som kund tycker jag det är ett trevligt system och det är inte rabatt det handlar om utan t.ex lite lägre frakt och att de skickar ut sin produktkatalog etc.
Det är en väg att gå utan att ge t.ex 10 eller 20% rabatt till kunder.
Mvh
Jocke9 september, 2010 kl. 06:28 #113945GregerADeltagareDet beror lite på vad du har för mekanismer i webshopen vad som är enkelt att göra.
Spontant, nu när vi fick lite mer konkreta uppgifter, så tycker jag att det skulle vara ett bra första steg att införa mängdrabatter på de tillbehören som en bra kund köper mycket av. Det kräver dock att kunden köper mycket av samma produkt.
Du skulle då driva dem mot att lägga färre men större order.
Ett annat sätt kan ju vara att du har rabatt baserad på ordersumman i vissa produktkategorier – köp briketter för 1000:- få 5%, 2000:- 10%, 5.000:- 20%.
Då kan kunden köpa olika sorters tillbehör.Ett tredje sätt är rabatt baserat på antalet produkter i en viss kategori.
Men som sagt, det måste finnas stöd för det i webshopen.
Sen skall man inte glömma att vissa kunder vill alltid ha en extra rabatt för att de handlar mycket – hur billig man än är … det handlar då egentligen inte om pengar utan behov av uppmärksamhet 😮
9 september, 2010 kl. 06:50 #113946ParvelitoDeltagareAtt börja räkna förmåner per år är ett rätt så bökigt sätt att hantera det hela för en handlare, och man hamnar alltid i diskussioner med kunder som helt plötsligt hamnar utanför ett rabattsystem.
Därför är jag mycket inne på samma linje som Greger i ditt fall. Slå på en mängdrabatt för dem som köper mycket. Alla kan få den, men för att få den måste man köpa en del. Slutar man köpa mycket så försvinner rabatten, och den gäller inte alla produkter. (T.ex får man ingen rabatt på en båt för att man köpt en smoker).
Om det sedan skall vara rabatt vid 3, 5 eller 10st, om det skall vara av samma sort eller om olika aromer skall tillåtas blandas, får du fundera lite över och se vad som går att göra i webshopen, men jag tror att du hamnar i något kul.
På sikt kan du kanske skapa en VIP-klubb för återkommande kunder (kanske från och med order nummer 5 eller så) och där erbjuda lite mervärde i form av erbjudande att pröva nya aromer som är på väg hem, en medlemssida med ”mina bästa recept”, kanske riktigt bra priser på utgående grejer och liknande.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.