Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Garanti mobilskydd
- Detta ämne har 3 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast för 8 år, 3 månader sedan av jonathanb.
-
FörfattareInlägg
-
6 september, 2016 kl. 06:35 #103732StuffsDeltagare
Har en liten undran gällande garanti på mobilskydd som plånböcker, skal osv.
Då det i princip bör räknas som en förbrukningsvara i mitt tycke så bör väl garanti på dessa produkter vara relativt kort.
Vanligt slitage sker ju ganska snabbt oberoende av kvalite osv då sakerna används ganska mycket och åker upp och ner i fickor och väskor.
Minst 6 mån kan ju inte vara ekonomiskt möjligt då det i princip skulle innebära att nära på alla skulle kunna reklamera sina varor inom denna period på grund av allehanda slitage.16 september, 2016 kl. 05:34 #182402jonathanbDeltagare3 års reklamationsrätt gäller enligt lag och går inte att komma undan. Köper man in produkter av låg kvalitet får man ta höjd i prissättningen för att reklamationerna kommer vara fler. Efter de första 6 månaderna gäller att felet ska vara ursprungligt för att omfattas av reklamationsrätten. Säljer man varor av hyfsad kvalitet är detta en hanterbar kostnad.
16 september, 2016 kl. 09:00 #182416StuffsDeltagareDet förstår jag men normalt slitage är inte ursprungliga fel på en sk förbrukningsvara. Det finns ju få produkter av detta slag som är helt felfria efter 6 mån oberoende av kvalite.
16 september, 2016 kl. 09:23 #182417jonathanbDeltagareUnder de första 6 månaderna så ska produkten tåla det som kan kallas normalt slitage. Det då är upp till säljaren att bevisa att produkten använts felaktigt för att inte reklamationsrätten ska gälla. Efter dessa 6 månader gäller omvänd bevisbörda, dvs kunden måste bevisa att felet var ursprungligt.
I praktiken innebär detta att du får räkna med ett en del utbyten under de första sex månaderna och får ta höjd för det när du sätter priset men att du bör kunna neka reklamation därefter, såvida inte produkten är uppenbart felkonstruerad.
Om kvaliteten är dålig och du får många reklamationer är det på sådana här produkter (där inköpskostnaden ofta bara är några kronor) inte kostnaden för att ge kunden en ny produkt som är problemet, utan den tid det tar att hantera de många reklamationerna och de extra fraktkostnader som uppstår.
Sen finns det på den här typen av produkten problemet att många leverantörer mycket sällan har koll på eu-reglerna för kemikalie innehåll vilket kan bli jobbigt om kemikalieinspektionen gör en kontroll.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.