Startsida Forum E-handelsforumet Logistik Garanterad leveranstid och Schenker

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #94110
    Seke
    Deltagare

    Vi håller på och certifiera oss för Trygg E-Handel. Ett av kriterierna gäller leveranstider. Kravet är

    5. Leveranstider
    Konsumenten skall vid köptillfället informeras om maximal leveranstid från det att beställning gjorts. Om företaget INTE kan leverera inom avtalad tid skall konsumenten utan dröjsmål informeras om anledningen till förseningen och upplysas om en ny leverenstidpunkt. Konsumenten skall då ha rätt att häva köpet utan kostnad.

    Frågan är vad vi ska utlova här?

    Jag antar att man med leveranstid menar tiden från att kunden lagt beställningen i butiken tills varorna körs ut till kunden, alternativt finns tillgängliga att hämtas hos Postens/Schenkers/DHLs ombud.

    Det betyder ju också att leveranstiden vi ska garantera beror inte bara på hur snabba vi är med att expediera ordern, utan också hur lång tid en tredje part tar på sig för att transportera sändningen.

    Kunden kan välja mellan olika fraktalternativ. Inom Sverige erbjuder vi Posten Brev, DHL Paket, Schenker Privpak Hem Dag som alla körs ut, och Posten Postpaket, DHL Servicepoint och Schenker Privpak Ombud Ekonomi som körs till utlämningsställe.

    Av dessa tror jag Schenker Privpak Ombud Ekonomi är den som riskerar att ta längst tid, och det är väl då den vi får räkna med i vårt ”worst-case”-scenario. Så, frågan är: hur många dagar kan det som längst ta från att fraktfirman hämtar hos oss tills varan finns levererad till kund?

    #107504
    Parvelito
    Deltagare

    Leveranstider kan ju variera rejält, främst beroende på mellan vilka orter man skickar saker. Du finns ju så pass nära Stockholm att även de mest saktfärdiga fraktbolagen borde klara av hela Sverige inom 5 arbetsdagar. Jag vet att DHL till vissa mindre orter bara kör 1-2ggr/vecka, och antar att Schenker gör likadant.

    Ärligaste konsumtentupplysningen borde väl vara att du anger när ni levererar till frakbolaget, och sedan en uppskattad leveranstid för de olika leveranssätten.

    #107506
    Seke
    Deltagare

    Vi finns i och för sig nära Stockholm (drygt 4 mil) men det är rena rama landet här ”where the streets have no names”. Vi har åkrar på ena sidan om tomten och beteshage på andra. DHL kör här två dagar i veckan.

    Det var lite stämningsbilder som inte spelar någon roll för leveranstiderna längre eftersom vi just börjat med tredjepartslogistik…

    Räcker det alltid med 5 dagar, även till Norrlands inland? Som jag har förstått det här på forumet går paketen till central sortering i Borås och får sedan vänta på att det ska finnas tillräckligt många paket att köra ut till just den aktuella orten.

    Visst skulle det vara lättare för oss att garantera viss tid från beställning tills vi levererar till fraktbolaget, men jag tror inte Trygg E-handel köper det – de vill nog ha en maxgräns för totala leveranstiden till kund.

    Vi kanske ska ta bort Schenker Privpak Ombud Ekonomi om den tjänsten gör att vi måste ange maxgräns mycket högre än den skulle behöva vara annars. Posten Brev, DHL Paket, Schenker Privpak Hem Dag och Posten Postpaket klarar väl alla 2 dagar (eller?). Hur är det med DHL Servicepoint?

    #107507
    GregerA
    Deltagare

    Jag tycker också att du med leveranstid skall mena hur snabbt du kan få iväg varan, d.v.s lämna över den till transportören.

    Egentligen tror jag inte man behöver beskriva transporttjänsterna så ingående. Den kund som inte redan känner till dem kan ju gå in på respektive transportörs hemsida och se vilka villkor som gäller. Men visst, som en service, kan man ju ange vad som är normal transporttid för de olika alternativen. Se bara till att det inte utgör ett löfte.

    Ingen av de tjänster du räknat upp har ju garanterad leveranstid, och kunden kan ju knappast kräva kompensation av dig för att transporten blivit någon dag försenad. Skulle han vilja häva köpet i det läget så får han utnyttja ångerrätten.

    Man har ju också ett ”problem” om kunden har lantbrevbärare. Posten kör ju ut sina försändelser, men om man skickar med DHL eller Schenker så får kunden hämta dem. En del vill inte förstå det.

    Det här att kunden har rätt att häva köpet om leveranstiden ändras är väl annars ok. De flesta tror sig ju kunna häva köpet bara för att de nyktrat till :rolleyes:

    #107508
    Parvelito
    Deltagare

    Jag hade två tillnyktrare idag… :-)

    Posten Postpaket klarar inte norra Norrland med lantbrevbäring på två dagar, utan det tar tre dagar, men de som bor där är vana vid det. Vi pratar postturer som kan vara 10-15 mil långa, och inte har mer än 200 brevlådor vintertid, kanske det dubbla på sommaren.

    DHL Servicepoint klarar 2 dagar till 75-80% av landet, skickar man från en mera central punkt än jag så kanske de klarar uppåt 90% av landet, sedan blir det gärna en dag eller två till.

    Jag tror du vinner en del på att försöka koncentrera frakterna till 2-3 alternativ. Anar att för många alternativ får kunderna att känna osäkerhet och att det blir jobbigt att jämföra istället för att det känns som valfrihet. Och med färre alternativ har du en chans att lära dig hur de fungerar.

    #107511
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    posten klarar inte från Stockholm till Sundsvall heller på 2 dagar alltid….. Ibland tar det tre ibland fem, har nog aldrig varit med om två dagar faktiskt förutom vid företagspaket. Jag skulle vilja säga att frakttiderna i det här landet är en gambling varje gång när det gäller till privatkunder.

    #107539
    Seke
    Deltagare

    Tack för kommentarer!

    Det vore intressant att också få en kommentar från Trygg E-handel, som ju nu finns här på forumet.

    Är det OK att tolka er punkt 5:

    5. Leveranstider
    Konsumenten skall vid köptillfället informeras om maximal leveranstid från det att beställning gjorts. Om företaget INTE kan leverera inom avtalad tid skall konsumenten utan dröjsmål informeras om anledningen till förseningen och upplysas om en ny leverenstidpunkt. Konsumenten skall då ha rätt att häva köpet utan kostnad.

    som att ”leveranstid” gäller tiden från beställning till expediering, dvs när företaget överlämnar till fraktbolag? Eller ska ”leveranstid” tolkas som tid till dess att kunden får tillgång till varorna (hemlevererat eller tillgängligt på utlämningsställe), alltså inklusive tiden fraktbolaget tar på sig och som de i de flesta fall inte garanterar?

    När vi får svar på detta kan vi skicka in vår ansökan.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.