Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Gäller inte ångerrätten på ordrar under 300kr?

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Anton A
    Deltagare

Jag håller på och läser en kurs i rättskunskap just nu och min lärare har skrivit följande i ett dokument.

”Lagen om distans- och hemförsäljning

Lagen gäller vid försäljning till konsument som sker på internet, telefon eller postorder, eller genom att man säker upp kunden i hemmet/på arbetsplatsen.

Köparen har rätt att ångra sitt köp inom två veckor från köpet – här är alltså det enda garanterade ”öppna köpet” i konsumenträtten! Säljaren måste då också ha lämnat all nödvändig information för att köparen ska kunna kontakta företaget.

Lagen gäller dock inte vid följande:

– köp under 300 kronor.
    – livsmedel man beställt på nätet eller förbrukningsvaror, t.ex. tvättmedel eller villaolja.
    – biljetter till idrotts- eller kulturevenemang
    – tåg/bussbiljetter eller hotellbokningar
    – tidningsprenumerationer

Liniver
    Deltagare

Det verkar endast gälla vid Hemförsäljning efter vad jag kan utläsa i lagtexten?

4 kap. Hemförsäljningsavtal
    Tillämpningsområde

1 § Detta kapitel gäller för hemförsäljningsavtal varigenom en näringsidkare överlåter eller upplåter lös egendom till eller utför tjänster åt en konsument.
    Kapitlet gäller inte om
    1. det pris som konsumenten sammanlagt skall betala understiger 300 kronor,
    2. avtalet gäller finansiella instrument som avses i lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument,
    3. avtalet gäller uppförande av byggnad eller en annan fast anläggning på mark eller i vatten, eller
    4. avtalet ingås vid ett hembesök som äger rum på konsumentens initiativ och uttryckliga begäran och gäller en vara eller en tjänst som omfattas av konsumentens begäran eller som har ett direkt samband med den varan eller tjänsten.

OT: Jag läser själv rättskunskap nu fast Socialrätt. :)

iesus
    Deltagare

Det är tvetydigt, lagen gäller vid alla internetköp.

Men det finns inte någon som vill ta i ärenden med låga belopp, du kan tex. inte vända dig till konsumentverket eller ARN, jag hade för mig att det var 500kr som var gränsen men jag kan ha fel

GregerA
    Deltagare

Läraren verkar ha blandat ihop vad som gäller vid distanshandel och vid hemförsäljning. I mycket är det samma regler, men det finns ett antal skillnader.

För distanshandel finns inget lägsta belopp.
    Varor som försämras är undantagna – typ färsk frukt eller blommor.

Läs lagtexten så bör det klarna.

Jag vill minnas att gränsen för att ARN skall ta upp ett enskilt ärende är 300:-. Dock förekommer det att KoV av princip driver fall i domstol som gäller lägre belopp, om många kunder drabbats.

Andreas
    Deltagare

Hit räknas också produkter som specialtillverkas de har ingen returrätt.

Om jag monterar och balanserar däck på en fälg enligt kundens önskemål, då är det en specialbyggd produkt och de går ej att byta den.

Samma gäller när jag borrar hålen så de passar just denna kunds bil.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.