Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Gäller första prislistan eller orderbekräftelse?
- Detta ämne har 9 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 8 år, 10 månader sedan av lyxbiten.
-
FörfattareInlägg
-
11 januari, 2016 kl. 12:40 #103235lyxbitenDeltagare
Hej!
Vet inte om jag skriver i rätt avdelning nu men annars går det flytta.
Jag har en enkel fråga, vi fick en prislista utav vad vi skulle handla, när vi gjort vår order får vi en orderbekräftelse som vi godkänner(som blev ca 15% billigare än prislistan men vi trodde det var rabatter från början), när fakturan sedan kommer stämmer den inte överens med orderbekräftelsen utan priserna är tillbaka till prislistan.
Kan leverantören skicka en orderbekräftelse och skylla på att de lagt in fel priser och sen skicka dyrare faktura? Visst fick vi prislista först, men gäller den eller gäller orderbekräftelsen?
11 januari, 2016 kl. 16:29 #180378DanDeltagareSvårt säga utan att ha sett dokumenten och korrespondensen. I teorin kan båda gälla skulle jag säga.
https://www.verksamt.se/driva/ekonomi-och-bokforing/affarsdokument/offert-och-anbud
Dock kan man ju ifrågasätta om det är värt att driva frågan om leverantören gjort ett uppenbart misstag (enligt den själv) om man ska ha en långvarig relation.
Personligen hade jag direkt mailat på en lägre orderbekräftelse och bett dem bekräfta att dessa priserna stämmer. Då slipper båda parter lägga tid på något som är ett misstag.
I detta fallet hade jag påpekat skillnaden för leverantören och bett om en förklaring. Kanske bjuder de på 15% denna gång eftersom de själva gjorde fel?
12 januari, 2016 kl. 07:41 #180381Stefan72DeltagareDet är inte så att du får köpa till listpris men att de själva säljer i butik? och har lägre priser där? Då kan du ju ha fått butikspriserna på bekräftelsen så att säga.
För det låter ju inte som ni har diskuterat nå rabatter alls utan du nöjt dig med listpris?12 januari, 2016 kl. 08:45 #180386lyxbitenDeltagareVi handlar ”endast” 2 gånger om året utav det företaget och ordern brukar hamna på ca 150.000-200.000kr men nu handlade vi endast för 80.000 då det varit problem varje gång vid köp så vi har gått över till andra leverantörer.
Vi fick som sagt en prislista, men utan att diskuterat några ytterligare rabatter så var det ändå en generell nedsättning på ca 15% på nästan alla varor.
Jag har inga problem med att betala belopp från prislistan men när de har skickat orderbekräftelse 2 gånger med fel pris sen när fakturan väl ska betalas så har de ökat priserna gentemot orderbekräftelsen.12 januari, 2016 kl. 10:43 #180389DanDeltagareJag hade helt klart lyft detta med leverantören och stått på mig kring detta isåfall och hävdat att fakturan har fel belopp och att den behöver korrigeras.
Eller du har testat detta redan?
12 januari, 2016 kl. 17:11 #180401lyxbitenDeltagare@Dan 85523 wrote:
Jag hade helt klart lyft detta med leverantören och stått på mig kring detta isåfall och hävdat att fakturan har fel belopp och att den behöver korrigeras.
Eller du har testat detta redan?
Jag har varit i kontakt med leverantören angåendet det där jag skrev att fakturan skiljer sig ifrån orderbekräftelsen vi fick när vi hämtade alla varor och fick till svar att ”priserna som gäller är nettoprislistan”, alltså den första prislistan jag fick.
Det har som sagt varit problem vid varje köp hos denna leverantör och därför går vi sakta över till andra leverantörer, orderbekräftelsen fick vi ändå 2 gånger som vi godkände båda gångerna.
Problemet som detta medför oss är att vi sålde nästan samtliga produkter till ca 15% mindre än vad vi hade tänkt då vi fick en billigare orderbekräftelse, vilket gjort att vi har förlorat 15% av vinstpengarna.
12 januari, 2016 kl. 17:17 #180402DanDeltagareOk, då kan ni bestrida fakturan, och om fakturan är betald kan ni stämma dem. Båda dessa alternativ är dock ganska dåliga.
Jag hade försökt stå på mig och om fakturan ej är betald har ni en hävstång att förhandla med. Beskriv att detta har hänt, att ni sålt enligt priset ni fått. Erbjud en kompromiss där ni delar på smällen kring priserna och tar hälften var.
12 januari, 2016 kl. 19:35 #180405lyxbitenDeltagareTack för svar. Ska kolla hur vi ska lösa ärendet, har några alternativ nu som jag kan lägga fram
14 januari, 2016 kl. 07:41 #180429Stefan72Deltagare@lyxbiten 85537 wrote:
Jag har varit i kontakt med leverantören angåendet det där jag skrev att fakturan skiljer sig ifrån orderbekräftelsen vi fick när vi hämtade alla varor och fick till svar att ”priserna som gäller är nettoprislistan”, alltså den första prislistan jag fick.
Det har som sagt varit problem vid varje köp hos denna leverantör och därför går vi sakta över till andra leverantörer, orderbekräftelsen fick vi ändå 2 gånger som vi godkände båda gångerna.
Problemet som detta medför oss är att vi sålde nästan samtliga produkter till ca 15% mindre än vad vi hade tänkt då vi fick en billigare orderbekräftelse, vilket gjort att vi har förlorat 15% av vinstpengarna.
Det övriga är ju en sak men hur tänkte ni där med ”rabatten” då? Om jag nu mot förmodan skulle få nåt parti delar till ett extra förmånligt pris så ska väl det gynna mig? Inte skulle jag sänka priserna på det jag säljer med lika mycket.
Vad situationen beror på kan ju bara säljaren berätta men alla kan göra misstag och ni har ju fått berättat att det är prislistan som gäller. Jag har svårt att tänka mig att en orderbekräftelse kan bli det som gäller om ändå fakturan är korrekt.
14 januari, 2016 kl. 16:49 #180440lyxbitenDeltagare@Stefan72 85573 wrote:
Det övriga är ju en sak men hur tänkte ni där med ”rabatten” då? Om jag nu mot förmodan skulle få nåt parti delar till ett extra förmånligt pris så ska väl det gynna mig? Inte skulle jag sänka priserna på det jag säljer med lika mycket.
Vad situationen beror på kan ju bara säljaren berätta men alla kan göra misstag och ni har ju fått berättat att det är prislistan som gäller. Jag har svårt att tänka mig att en orderbekräftelse kan bli det som gäller om ändå fakturan är korrekt.
Vi har generellt pålägg gentemot inpriset vilket medför billigare utpris om inpriset blir billigare.
Ja, vi fick samtidigt vår order bekräftad 2 gånger med fel priser, vi tar för givet att man som seriös handlare har koll på priserna eller ger med sig, vi inväntar dock ny faktura då det var lite annat som var fel också.
Som jag tidigare sagt, problem varje gång man handlar, därför vi går över emot andra handlare.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.