Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › GA – två målgrupper
- Detta ämne har 3 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år, 1 månad sedan av davidh83.
-
FörfattareInlägg
-
24 november, 2015 kl. 08:51 #103121MKinDeltagare
Hej,
Detta blir mitt första inlägg i detta forum så jag hoppas att jag har lagt inlägget korrekt.Jag sitter och arbetar med Google Analytics och skulle vilja skapa två olika målgrupper baserat på om kunden surfar in under den ena produktkategorin alternativt den andra, för att sedan kunna följa antal sessioner, konverteringsgrad, bouncerate etc.
Är detta möjligt att få fram? Någon GA-guru som kan guida mig i detta?
24 november, 2015 kl. 09:27 #179391DanDeltagareDetta borde gå att göra med segment: https://support.google.com/analytics/answer/3123951?hl=sv
Se bild också.
[IMG]http://www.ehandel.se/forum/attachment.php?attachmentid=1301&stc=1&d=1448357210[/IMG]
24 november, 2015 kl. 14:35 #179932MKinDeltagareSnyggt! Stort tack!
Jag upplever dock att det blir ett bortfall på kunder då kategorierna har olika fördelning som ej uppgår till totalt 100 procent av sessioner. Är detta på grund av resterande trafik aldrig ger sig in på produktsidorna utan stannar på startsidan eller liknande?
24 november, 2015 kl. 21:00 #179933davidh83DeltagareOm du vill se vilka sidor andra sidor folk besöker utöver dina produkt kategorier kan du välja ”ta inte med” istället för ”ta med” när du skapar segmentet. Sedan kan du gå till rapporten beteende->webbplatsinnehåll->alla sidor.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.