Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Fysisk butik/Hämta själv?
- Detta ämne har 16 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 7 månader sedan av Nicklas.
-
FörfattareInlägg
-
13 april, 2010 kl. 07:02 #109870Katrin LundgrenDeltagare
@Dan 5105 wrote:
Haha om det är något Ehandel.se lärt mig att jag ALDRIG ALDRIG ALDRIG ska sälja så är det kattprylar.
sorry kunde inte låta bli
Det finns ljuspunkter med det också, men jag kan ärligt säga att jag skulle aldrig ge mig in i djurbranschen igen om jag fick göra om allt från början.
Glad att kunna bidra med lärdommar Dan
21 april, 2010 kl. 18:55 #110067JimmyKDeltagareVi kör kombinerad fysisk butik/lagerlokal/kontor idag, men så fort vi kan kommer vi ta bort ”butiken” och enbart köra på nätet.
Fördelarna med detta idag är att vi får merförsäljning i butiken och att många kunder ser oss som mer seriösa när vi har en ”riktig” butik också.
NACKDELARNA är ju öppettiderna, för att få några kunder till butiken bör vi ha hyfsat normala tider. (10-18 kör vi idag)
Och alla ”snackare” som tar upp tiden men inte handlar något kan man ju också klara sig utan,,,Nä, mycket handlar nog om VAD man säljer & VAR i landet man bor/verkar.
23 april, 2010 kl. 05:55 #110143KockenDeltagare@JimmyK 5333 wrote:
Vi kör kombinerad fysisk butik/lagerlokal/kontor idag, men så fort vi kan kommer vi ta bort ”butiken” och enbart köra på nätet.
Tror ni de etablerade fysiska butikerna (stora varumärken) kommer att ändra sin franchising när de ser fördelarna med att bara köra webbutik?
23 april, 2010 kl. 07:27 #110147RobinDeltagare@Kocken 5418 wrote:
Tror ni de etablerade fysiska butikerna (stora varumärken) kommer att ändra sin franchising när de ser fördelarna med att bara köra webbutik?
Jag tror, precis som JimmyK skriver, att det beror väldigt mycket på vad man säljer för typ av varor. Om man t ex säljer sängar (där det finns en hel del franchisekedjor) är det nog en omöjlighet att sälja större mängder utan att ha fysisk butik/showroom på flera orter där kunder har möjlighet att provligga.
Det finns också flera saker som hindrar dem som idag säljer i båda kanalerna att gå över till endast e-handel. Till exempel finns det ju inom många branscher varumärken som inte säljer till återförsäljare som endast finns representerade på nätet (för att bibehålla varumärkets status, undvika prisdumpning etc). Iofs inte tillåtet, men som diskuterats i andra trådar på forumet så finns det flera sätt för grossisten/agenturen att kringgå detta.
24 april, 2010 kl. 08:26 #110190MagnusDeltagareJag har en enkel ”lagerbutik” där de kan hämta sina varor med begränsade öppettider kl.1500-1700 onsdag- torsdag.
Tanken är att kunden ska veta i förväg vad de vill ha.
Jag tror att kunderna uppfattar mig som mer seriös då, det vet att jag inte gömmer mig bakom en box-adress.
Det gör att att en del långväga kunder tar vägen förbi när de är i krokarna. Den typen av kunder är bra för de handlar ofta lite mer och återkommer.
Vissa kunder som kommer in o köper en skit-sak för 29:- är inte riktigt lika bra.
Helt klart är det en svår avvägning.27 april, 2010 kl. 18:00 #110273WaxDogDeltagareMin butik är helt uppbyggd för handel via nätet men vi har fraktalternativet ”hämta hos oss” som service för dom som bor i närheten.
27 april, 2010 kl. 19:50 #110274NicklasDeltagareVi har fysisk butik och det man kan säga direkt är att det öppnar dörren till väldigt många leverantörer samtidigt som det drar med sig en hel del fasta kostnader som man hade sluppit om man enbart fokuserat på webben.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.