Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Fysisk butik/Hämta själv?
- Detta ämne har 16 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 8 månader sedan av Nicklas.
-
FörfattareInlägg
-
11 april, 2010 kl. 20:52 #94446JoelDeltagare
Hej!
Jag har fått (och får) varje vecka frågor från kunder som vill kunna komma och kolla (klämma, känna och titta) på våra produkter i en fysisk butik.
Är det några här på forumet som säljer både över internet och i butik? Vad ser ni för för- och nackdelar med detta?
Jag är inne på att fortsätta att endast sälja över internet (det är ju det vi e-handlare gör bäst) men i framtiden ge kunden möjlighet att hämta själv på ett smidigt sätt (till de som vill slippa fraktavgiften)… och eventuellt ha en liten lokal för demo/visning av en del av sortimentet (men fortfarande tvinga kunden att beställa via hemsidan).
Hur tänker ni? Har ni utlämning redan idag?
/Joel
11 april, 2010 kl. 21:21 #109830ParvelitoDeltagareFler och fler som bor i närheten vill komma och hämta själva. Jag har verksamheten hemma i kåken och vill helst inte ha en massa folk som kommer och stör i tid och otid. Jag vill inte ha en massa bilar som stör min lille parvel och hans kompisar när de leker ute i parken som vi har runt huset, och jag är hemskt glad ju färre som egentligen vet vad som finns här. Man kanske måste börja låsa huset när man inte är hemma annars…
Hittills har jag försökt mota de flesta i grinden med att möta dem utanför Posten inne i stan vid dagens brevinlämning vid 17:30, vilket de flesta godtar med glädje, och bybor kommer jag gärna förbi med sakerna till.
Jag har funderat på det tidigare, men blir mer och mer övertygad om att fysiska butiker, öppettider och butiksinredning (om än den allra enklaste) är rejäla återvändsgränder för E-handel. De tar längre tid att serva, de bokar upp din tid i fasta block istället för den dynamiska tidsanvändning man kan ha vid E-handel, det går åt en massa lokalyta och värdefulla resurser som är svår att använda till annat, och man måste börja tänka på säkerhet och stöldskydd i mycket högre grad.
I den andra vågskålen ligger möjligheten att sälja mera, men det är ju få fysiska butiker som går runt med ett så nischat sortiment man har som E-handlare och med den prisnivå man har.
Så, om du inte har väldigt mycket tid över så ser jag ingen vits med någon form av butik.
11 april, 2010 kl. 22:06 #109833JoelDeltagareTack för dina åsikter Parvelito.
Jag håller i mångt och mycket med i allt det du skriver.
En lösning som skulle kunna funka bra för oss är en mellanväg, där man bara har ett litet sortiment i display (gärna inlåst bakom glas) och där alla orders måste läggas via dator.
Just nu tillåter dock inte lagerlokalen detta men kanske något att tänka på i framtiden
/Joel
12 april, 2010 kl. 08:01 #109838Thomas THLDeltagareJag har en lagerbutik på 50 kvm som kompletterar min e-handel och tycker det fungerar bra.
Jag säljer takboxar, cykelhållare, kajakhållare m.m. och dessa produkter vill kunder ofta känna och klämma på. De vill dessutom ofta ha hjälp med montering.Kalla det just ”Lagerbutik” så har kunderna större förståelse att den inte alltid är öppen och har vanliga lagerhyllor som inredning, be dem ALLTID ringa innan de vill komma.
/Thomas
12 april, 2010 kl. 09:26 #109839DanDeltagareJag kommer aldrig tillåta det. Det tar för mycket tid och det är inte värt pengarna för mig.
Kommer säkerligen gå med förlust i arbetstid på att ha en lagerbutik skulle jag gissa. Hämtning av beställda ordrar kan jag tänka mig dock, men knappt det heller
12 april, 2010 kl. 09:57 #109844GregerADeltagareJag insåg redan från början att det skulle bli en omöjlig ekvation att starta med fysisk butik i större skala. Ju mindre folk handlar desto mer sociala vill de vara … det går inte att prata i 10 minuter och sälja en säkring för 3:-, t.ex.
Vi har lagerbutik så att folk kan komma o hänta det som de beställt. En del tycker det är bättre att åka 2 mil med bilen och ring 4 ggr för att fråga om vägen, än att betala 29:- i frakt. :rolleyes:
Eftersom våra order ofta består av mer än 10 orderrader så vill vi hemskt gärna att folk skickar in ordern i förväg. Man blir jätteglad när de kommer med en pappersutskrift av varukorgen på 37 artiklar och står o stampar.
Därför påtalar vi att vi helst ser att de skickar in ordern i förväg. Sen går det alltid att ändra/lägga till om det är något de vill klämma på innan de bestämmer sig.
Men på det hela så är det ändå positivt att träffa kunderna och kunna få lite mer direkt kontakt med dem.
12 april, 2010 kl. 10:21 #109845KockenDeltagareFör vår del tror jag att vi kommer att öppna någon form av fysisk butik när vi byter lokaler nästa gång.
En av svårigheterna jag ser är att synka lagret mellan de olika enheterna. Allt som handlas i den fysiska butiken måste räknas ner i webbutikens lager och tvärt om i realtid.
En fördel är väl att man kan ”intervjua” personer i den fysiska butiken om vad/vilka produkter de saknar i sortimentet.12 april, 2010 kl. 11:30 #109851YoghurtDeltagareDetta beror nog lite på vad man har för kunder.
Jag hade tidigare en butik för StarTuning.se men då handlar det om unga personer (15-22) som har mycket tid över. Då vart ofta vår butik som ett andra hem för många av våra kunder och de kunde stå och stirra på prylar i 1-2 timmar samt såklart prata en hel del. (1/10 köpte något tillslut..) Detta gjorde att man var tvungen att stå i butiken under tiden och då gick dyrbar arbetstid bort i rök.
Men har man lite äldre personer så är nog en idée att t.ex bara att ha öppet lunchtid för hämtning, då har de en tid att passa och därav går det troligtvis fort för dom.
12 april, 2010 kl. 18:07 #109863Katrin LundgrenDeltagareDen här frågan får mig att tänka på inreda, eller vad den butiken nu hette. Hon öppnade fysisk butik och konkade. E-handeln är nu uppe igen, men vägen var säkert lång och smärtsam.
För att svara på frågan, hos oss får de inte hämta och kommer aldrig att få göra det heller. Nu när vi har tredjepartslogistik är det en omöjlighet. Vi har gjort några få undantag genom åren men det kan räknas på ena handens fingrar.
Hade tidigare avhämtning när jag hade lagret hemma, men det fungerade inte. Vi hade folk hemma jämt.
Tyvärr kan vi inte heller ha vår fysiska adress utskriven i webbutiken har vi insett, det hade vi tidigare och vi fick ta emot massor med kunder ute på gården och somliga var riktigt otrevliga för att de menade att såklart måste det finnas en butik på företagets adress. Sedan att det stod med stora tydliga bokstäver på webben att vi ej hade fysisk butik var ju inte deras problem.:rolleyes:
När vi sedan blev hotade till livet av en annan otrevlig kund för att varor inte var framme på 3 dagar, så fick vi nog.:mad::eek: Det var riktigt grova hot och otrevliga saker som skedde så numer har vi boxadress och besöken har slutat. Kontentan är att har man butik hemma på gården ska man nog tänka sig för lite
12 april, 2010 kl. 18:41 #109864DanDeltagareHaha om det är något Ehandel.se lärt mig att jag ALDRIG ALDRIG ALDRIG ska sälja så är det kattprylar.
sorry kunde inte låta bli
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.