Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Fyndiq
- Detta ämne har 338 svar, 82 deltagare, och uppdaterades senast för 8 år, 4 månader sedan av Nicklas.
-
FörfattareInlägg
-
23 juni, 2010 kl. 05:42 #112156NicklasDeltagare
Är inte affärsmodellen är rätt lik den som våra stora bokhandlare kör på nätet? de har en grym prispress på allt vad böcker heter numera.
23 juni, 2010 kl. 07:43 #112154dstrombeDeltagareParvelito tar upp något som jag själv funderade på.
Om Fyndiq vill bli en ny Blocket, Tradera, Ullared (kalla det vad du vill) så måste de få antingen ett fåtal väldigt stora ehandlare att gå med som kan gå in med en viss volym i produkter och bredd i form av produktutbudet.
Nu har de själv sagt att de inte riktar sig till de stora, och helt ärligt så kommer de aldrig få med sig några stora så länge de vill ha 25% för arbete som är i princip lika med noll om vi bortser från de ”eventuella” nya kunderna de ska få genom tv-reklam.
Så alltså kan vi kort och gott konstantera att de vänder sig mot de små till mellanstora ehandlarna.
Och för att lyckas få många ehandlare i den storleken så tror jag att de måste tänka om sin egna strategi.
De konkurerrar inte med blocket eller tradera, i princip har de ingen konkurrens. Detta betyder dock inte att de kommer lyckas. Jag arbetade för Fluke i 5 år (marknadsledande inom el/elektronik). Och även fast vi inte hade i princip någon konkurrens så fick vi konkurrera med oss själva.
Dvs, är vår produkt/tjänst tillräckligt bra och kostnadseffektiv för att motivera ett användande eller är den bättre att göra något annat med pengarna eller varan.
Är det bättre att sälja min gamla ”I love you” muggar som stått på lagret sen februari och samlar damm på Fyndiq för ett pris som troligtvis blir under inköpspris? Eller ska jag använda dem i en egen kampanj, kanske på siten eller för att arrangera tävlingar, lotta ut dem hos bloggare för att driva trafik och så vidare.
Nu har jag visserligen inte en egen ehandelsbutik i dagsläget. Men om något vill ha något av mig så vill jag ha något tillbaka. Det är i princip lag om man arbetar i en säljande roll. Och om någon vill ha ett kraftigt reducerat pris samt 25% för att de eventuellt säljer den åt mig så vill jag ha något mer än en förlustaffär.
Saker som jag skulle kunna vara intresserade av är t.ex:
Trafik till den egna butiken
Möjlighet att sälja av alla hyllvärmare på ett bräde och låta Fyndiq sälja det del för del och sköta administrationen
Osv.Men så länge erbjudandet är som det är så blir det svårt att få med många ehandlare, och får man inte med många attraktiva ehandlare från en B2C marknad så tror jag att konsumenterna kommer överge Fyndiq. Vill Fyndiq ha en volymförsäljning så behöver de även sätta sin provision i linje med det, 25% i marginal på varje enskild order tyder knappast att man siktar på volymförsäljning.
Så min slutsats är nog den att Fyndiq har en väldigt intressant tjänst och den har en väldigt stor potential, men frågan är om man ger ehandlarna tillräckligt mycket värde för att de ska vilja ge Fyndiq 25%.
23 juni, 2010 kl. 08:33 #112168DineshDeltagareJa, det ska inte vara lätt
Vi är ett gäng på fem unga entreprenörer som lever i tron att entreprenörskap i viss mån handlar om att gå mot strömmen, tänka utanför boxen och framförallt våga för att hitta det nya. Tre av oss har bred kunskap från egen och andras e-handel och vi alla tre har upplevt att det finns ett problem med att få sålt sina hyllvärmare, främst bland 18 månaders gamla e-handlare. Vi släppte sargkanten och sa ”fan, nu kör vi” och startade vår mycket osäkra entreprenörsresa.
Fyndiq är ju bara en tes, som vilken affärsidé som helst och man vet aldrig om det kommer att funka innan man finns på marknaden. Samma sak var det med Apple inför sin lansering av både Ipoden och Ipaden som fullständigt sågades av hela marknaden inför lansering. Nu finns det vissa skillnader med Apple med upparbetat varumärke, storlek på företaget osv, vi vil ju inte jämföra oss på något sätt med ett världsledande bolag, inte än..hehe, men det vi har gemensamt med dem är vår obönhörliga tilltro till vårt koncept. *Vi har jobbat så mycket med detta nu att vi känner oss trygga i att nu kör vi och ser vad som händer!
Det här har varit otroligt intressant feedback vi fått från er alla och som ni säger kommer vår affärsmodell säkert behöva skruvas på, men för nu har vi bestämt oss för en plan som vi kommer att testa.
Det enklaste som finns i Sverige är att säga nej och ”det kommer aldrig att funka”, men stort tack till er som tagit er tid att förklara vad ni tror är ”fel” med vårt tänk och ännu större tack till er som nu vågat och vågar lägga upp produkter hos oss!!
Jag ser framemot fler konstruktiva diskussioner om Fyndiq framöver, för vi tror att ett koncept som Fyndiq kan behövas som komplement till den enskilda e-handlaren och den växande svenska e-handeln, och jag berättar gärna mer om hur vi tänker och varför, och lyssnar på era råd och er feedback. Sen som alltid är det nu upp till bevis för oss!
6 juli, 2010 kl. 21:53 #112490Richie72Deltagare@Dinesh 7649 wrote:
Lång text av Dinesh….
Jag tror på konceptet och tror (efter att ha läst er blogg) att ni har ett team som kan lyckas. Jag hoppas verkligen att det blir lyckat, Aftonbladet/Schibsted kan ju inte få äga alla svenska nätsuccéer.
Jag har några hyllvärmare som jag tror passar på fyndiq. Ni får gärna maila mig när ni har plats för några produkter till.
Det är faktiskt en riktigt bra idé, samla Sveriges e-handlares hyllvärmare på en plats där konsumenten kan fynda. Lysande!
Lycka till!
7 juli, 2010 kl. 07:18 #112492MonyDeltagare@Dinesh 7649 wrote:
Vi är ett gäng på fem unga entreprenörer som lever i tron att entreprenörskap i viss mån handlar om att gå mot strömmen, tänka utanför boxen och framförallt våga för att hitta det nya. Tre av oss har bred kunskap från egen och andras e-handel och vi alla tre har upplevt att det finns ett problem med att få sålt sina hyllvärmare, främst bland 18 månaders gamla e-handlare. Vi släppte sargkanten och sa ”fan, nu kör vi” och startade vår mycket osäkra entreprenörsresa.
Me like :p
7 juli, 2010 kl. 08:20 #112493friedrichDeltagareblocket/tradera har en sådan marknadsposition att de inom noll tid kan göra det fyndig gör idag.
I själva verket är essensen av fyndiq en marknadsplats för varor, vilket blocket/tradera är. Redan idag kan ehandlare använda nämnda siter, förstår inte vad som utmärker fyndiq inom de mest centrala delarna.
Helt rätt att ni skiter i svårigheterna och kavlar upp ärmarna.
D bästa7 juli, 2010 kl. 10:58 #112496Christoffer TyreforsDeltagareFriedrich, det finns ju vissa skillnader som jag blev varse om först när jag pratade med Dinesh på telefon. Först och främst sköter Fyndiq kontakten med kund vilket underlättar, men den stora grejen är väl att de ska marknadsföra sig som en plats för grymma klipp (för konsument). Vad det än innebär för en ehandlare så är det såklart en sjukt intressant sajt för konsumenten. Jag tänker & tror att det blir lite som den där fyndhörnan på IKEA där man alltid glider in och tänker att man ska göra sitt livs kap – och på samma sätt tror jag att fyndiq kommer få en stor del återkommande kunder som scannar igenom produktutbudet och once in a while handlar något de tycker är intressant medan blocket till största del är en sökmotor bland annonser där man aktivt måste söka upp det man är intresserad av. Men vad vet jag, det finns kanske mänskor som dundrar in på blocket och letar fynd.
Min teori bygger dock lite på att fyndiqgrabbarna inser detta och gör en sökmotor som inte är sökords-inspirererad utan erbjuder kunden ett smartare sätt att hitta något intressant och att de lyckas pusha fram intressanta produkter. Jag vet inte hur det ska gå till, men de måste ”sälja” sina produkter till skillnad från att, som blocket & tradera, endast ”erbjuda” dem. Det finns ju många liknande koncept angående sökmotorn därute alá ”under 20:-” ”till honom” osv men om de hittar ännu bättre sätt tror jag att man kan få upp en riktigt hög konverteringsgrad vilket förhoppningsvis i slutändan gynnar även ehandalren.
7 juli, 2010 kl. 14:46 #112500Thomas THLDeltagare@friedrich 8024 wrote:
blocket/tradera har en sådan marknadsposition att de inom noll tid kan göra det fyndig gör idag.
Eller köpa upp
29 juli, 2010 kl. 11:38 #112899sailorcapDeltagareSer ut som Fyndiq har lyssnat lite på sina presumtiva kunder. Ser att de nu sänkt provisionen till 15%.
Dock har ”inom en vecka” varit en väääääldigt lång vecka nu
29 juli, 2010 kl. 20:32 #112904DineshDeltagareDet var snabbt postat Sailorcap
Ja, den feedback vi fått härifrån har varit mycket värdefull och vi kommer fortsatt att vara idel öra på vad som sägs här på forumet!
Efter mycket diskuterande och kalkylerande har vi kommit fram till att under augusti sänka provisionen från 25% till 15%. Sedan kommer vi utvärdera detta rent ekonomiskt och se effekten på inflödet av nya produkter. Vårt mål är att vara den bästa kanalen för era hyllvärmare och samtidigt kunna erbjuda ett bra utbud till konsumenter.
Nu idag smyglanserar vi faktiskt siten för inbjudna fyndjägare för att sedan under mitten av nästa vecka öppna dörrarna helt och hållet. Så ni som vill bli av med era svårsålda produkter, passa på att lägga upp dem nu!
MVH
Dinesh -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.