Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Fyndiq
- Detta ämne har 338 svar, 82 deltagare, och uppdaterades senast för 8 år, 5 månader sedan av Nicklas.
-
FörfattareInlägg
-
22 juni, 2010 kl. 11:15 #112115dstrombeDeltagare
@sailorcap 7580 wrote:
kalkyler är alltid kul här kommer ett exempel från mig
En vara kostar 150kr i inköp för ehandlaren. Vanligtvis kostar den 300kr i ehandlarens butik men han sänker priset till 200kr hos Fyndiq.
Provision till Fyndiq: -50kr
Kostnad för emballage, kartong, utskrifter m.m: -10kr
Att hantera order tar ca 5 minuter inkl.
utskrifter, frakbokning, packning (350kr/h): -29kr
Kund på Fyndiq köper från tre ehahandlare: +16kr
Frakt ca 3 kg DHL: -60kr200kr-50kr-10kr-29kr+16kr-60kr= 67kr/vara (inköpspriset var 150kr).
Ett alternativ är att sälja hela partiet man har av hyllvärmarna och inte dela upp det.
Då blir man av med allt på en gång. Det partiet kan man sälja till konkurrenter, via blocket, eller på ngt annat kreativt sätt.Edit://missförstå mig inte. Jag kan verka negativ men jag tycker fortf. idén är bra med fyndiq. Jag ger lite olika perspektiv på allt…
Det är ett bra sätt att få in likvida medel om det är ngt man inte lyckas sälja.Denna kalkyl verkar stämma och tror till och med den kan vara rätt så ”snäll” då det inte alla som har 50% marginal på grejerna de säljer.
Så frågan är hur många ehandlare som tycker det är värt att sälja en produkt på Fyndiq som kräver både ett ”mycket lägre” pris på varan samt 25%.
Jag personligen tror att det här borde vara en volymtjänst och att det gäller att få så många ehandlare som möjligt att ställa upp.
Att då kanske kräva 10% i provision och ett pris som är ca 25% under listpris känns mycket mer humant.
22 juni, 2010 kl. 11:16 #112116KockenDeltagare@Dinesh 7579 wrote:
ett år (som exempel). Har du redan förlorat 200:- på om du inte säljer den.
Den påverkar likviditeten ja men i princip har butiken inte förlorat pengar så länge den inte är såld. Även om det ”är” en förlust så blir det ingen innan produkten är såld.
22 juni, 2010 kl. 12:02 #112118DineshDeltagare@Kocken 7587 wrote:
Den påverkar likviditeten ja men i princip har butiken inte förlorat pengar så länge den inte är såld. Även om det ”är” en förlust så blir det ingen innan produkten är såld.
Absolut, bokföringsmässigt ja, men för en mindre e-handlare som har svårt att driva traffik till sin sajt och sitter med produkter på lager, så är likviditen ett större problem än resultatet.
(Utan att vara en redovisningsekonom så måste du ändå skriver ner värdet på produkten allt eftersom tiden går och de inte säljs, alltså kan det uppstå en förlust även innan produkten har sålts beroende på liggtïd och typ av produkt (produkterna ska värderas till det lägsta av ankaffningsvärdet och netto försäljningsvärdet)
22 juni, 2010 kl. 12:15 #112119jockesoftDeltagareMed tanke på uträkningarna som skett i denna tråden så är jag frågande till vem som orkar med allt jobb det innebär för att få sålt en vara till vad som i slutändan kan bli en väldigt liten peng.
Personligen kommer jag förmodligen hellre välja att ge bort sakerna till en bloggare eller liknande som kan skriva om varan och min webbshop, och på det viset möjligtvis få lite bra reklam.
Mvh
Jocke22 juni, 2010 kl. 12:21 #112120KockenDeltagare@Dinesh 7589 wrote:
produkterna ska värderas till det lägsta av ankaffningsvärdet och netto försäljningsvärdet
Det låter troligt att det finns något som styr detta. Men hela produktens värde är inte en förlust så länge den ligger på hyllan.
Jag tror att ni tar för mycket betalt för tjänsten ni ska sälja. Det är i all välmening jag skriver att ni är för dyra.
Vi har en del hyllvärmare som vi gärna skulle bli av med, men er tjänst blir för ”dyr” för att det ska vara värt det. Då fortsätter vi hellre att ta ”kostnaden” genom att skicka med produkterna till stamkunder, eller låta någon Bloggare lotta ut dem i någon tävling.22 juni, 2010 kl. 15:13 #112124NicklasDeltagareJag tycker att er ide är bra om det blir som ni säger, men jag som liten ehandlare har inga mängder som ligger och tar plats utan det kan handla om någon enstaka artikel och med er prissättning så kan jag lika gärna rea ut varan själv och få tillbaka mina pengar istället för att gå med förlust på den. Samtidig är jag rädd för att mina hyllvärmare kan vara en väldigt lönsam produkt för någon annan som jag förstör marknaden för genom att lägga ut dem på Fyndiq och tvärt om om någon börjar dumpa mina storsäljare hos er så är det kört.
22 juni, 2010 kl. 21:49 #112159bepploDeltagareIntressant läsning Parvelito. En tanke som slår mig är att : Det sägs att det finns uppemot 10 000 webshoppar i sverige, vi ponerar att 1000 av dem kan klassas som
medel till stora shoppar. De övriga 9000 skulle då klassas allt ifrån hobby till liten webshop. Hur många av de 9000 shopparna ligger på (med tanke på sin storlek) hyllvärmare värda så mkt pengar att det är värt att bemöda sig med att sälja via fyndiq?!Min vilda gissning att de flesta mindre aktörer kan använda sig av uttrycket ”Äh de kan lika gärna ligga kvar, de äter inte bröd ändå” utan att få ekonomiska problem om de ej blir av med hyllvärmaren inom en viss tid. Min spontana kännsla är att de webshoppar som fyndiq säger sig rikta sig mot…har kanske hyllvärmare för 3000-5000:-
En vän till mig låg på hyllvärmare en gång, han slängde in det på blocket och sålde allt på ett bräde till en marknads-knalle. snabbt och bekvämt22 juni, 2010 kl. 22:33 #112160ParvelitoDeltagareOm vi nu skall diskutera Fyndiq i den här tråden också så ser jag helt klart ett problem för dem att med sin rätt speciella inriktning och ekonomiska upplägg få ihop ett sortiment som kommer att kännas fräscht för några större skaror kunder att botanisera i regelbundet. Det finns ett motstånd från webshopsägare att kapitulera så totalt för något som inte är ett särskilt stort problem för så många, precis som du också konstaterat.
Jag upplever det som att de flesta gör som min kompis ICA-handlaren. Man ser till att skaffa sig kontroll på lagret, och rear sedan ut tröga produkter medan det finns något intresse. Använder man en bra, men klart rimlig rabattsats och så kommer både kund och handlare att känna sig nöjda sedan. En del verkar använda hyllvärmare till att skänka till bloggar för att lotta ut dem, och det är förmodligen en riktigt bra användning.
Väntar man för länge får man försöka sälja det till en knalle eller kanske en loppis, men man blir i alla fall av med det på ett bräde även om det blir förlust. Det blir ju rent och snyggt på lagerhyllan, och man kan ställa dit något annat.
23 juni, 2010 kl. 04:37 #112161bepploDeltagareJa lotta ut dem tror jag är en bra mervärdes ide.
En nackdel som jag också ser det med fyndiq är för alla mindre ehandlare, en produkt som går jättebra i en liten webshop i Dalarna, visar sig vara en hyllvärmare i en webshop i Trelleborg. Jag tror inte att en sajt som Fyndiq främjar de mindre webshopparnas existens i långa loppet…..23 juni, 2010 kl. 04:52 #112155SkatanDeltagareFinns ju alltid möjlighet till omstrukturering av affärsmodellen när ni väl byggt upp ett varumärke och trafik.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.