Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Fyndiq
- Detta ämne har 338 svar, 82 deltagare, och uppdaterades senast för 8 år, 4 månader sedan av Nicklas.
-
FörfattareInlägg
-
10 mars, 2015 kl. 18:58 #177764fantometDeltagare
Hej alla veteraner!
Har precis kommit in på Fyndiq via mitt Sello-konto och bestämt mig för att ge det en chans. Läste igenom reglerna och uppfattade inte rikigt hur frakten hanteras. Såg att Fyndiq tar ut 49:- per försäljning av kunden som de behåller och om jag säljer en vara för 79:- skall jag betala frakten då och Fyndiq håvar in 49:- då krävs det riktigt bra marginaler. Någon som kan klargöra det hela för mig eller har jag uppfattat det hela korrekt?
/Robert
10 mars, 2015 kl. 20:34 #177771LufoxDeltagareHej!
Ja, ni står själva för frakten till kunden. Oavsett om det kostar 7kr eller 500kr.
De tar även 5% i selling fee numera också.@fantomet 81885 wrote:
Hej alla veteraner!
Har precis kommit in på Fyndiq via mitt Sello-konto och bestämt mig för att ge det en chans. Läste igenom reglerna och uppfattade inte rikigt hur frakten hanteras. Såg att Fyndiq tar ut 49:- per försäljning av kunden som de behåller och om jag säljer en vara för 79:- skall jag betala frakten då och Fyndiq håvar in 49:- då krävs det riktigt bra marginaler. Någon som kan klargöra det hela för mig eller har jag uppfattat det hela korrekt?
/Robert
11 mars, 2015 kl. 20:16 #177779FredrikGustDeltagareMan kan räkna mycket på det här med både 5% avgift och fraktkostnad, men om man kollar på jämförelsen att marknadsföra sina produkter man säljer på fyndiq och betala för klicken blir det helt plötsligt fullt möjligt att rensa lager eller sälja lätta och små grejor via fyndiq med bra resultat. Det är däremot inte en lika bra affär på riktiga märken och lägre marginaler som är enklare att sälja i den egna butiken till hyggliga marginaler till besökare som nått butiken via organisk sökning.
3 april, 2015 kl. 06:41 #178042C.LarssonDeltagareHej jag har precis börjat titta på fyndig. Jag undrar om man får med kundens email adress så att man kan skicka nyhetsbrev m. m
3 april, 2015 kl. 10:55 #178044MajsanDeltagareDu får inte mailadresserna längre och anledningen är att för många handlare missbrukat det med att skicka nyhetsbrev. Man får inte göra reklam för sig själv när man säljer på Fyndiq
7 april, 2015 kl. 06:50 #178077notionstoreDeltagarePrecis som Majsan ovan säger. Dom stängde av denna funktion tidigare då den missbrukats på tex. det sätt du föreslog. (Nyhetsbrev)
En bra sak att tänka på är. Om jag nu själv har koll på läget, att om du inte har kundens godkännande. Att denne kryssat i en ruta tex för att prenumerera på ditt nyhets brev så bryter du mot lagar genom att skicka nyhetsbrev till personer som inte godkänt detta.
Du skickar sk. ”spam”.Nu var det länge sedan jag läste upp mig på detta. Men kan av egen erfarenhet säga att även vissa stora företag verkar göra lite som dom känner. Bla *host* lager157 som har 100 mail-listor där man registreras och sedan kan du bara ta bort dig från 1 åt gången. Mindre roligt.
31 oktober, 2015 kl. 16:40 #167986timpeltDeltagareJag ska börja sälja på Fyndiq, och jag inte för i hela min värld förstå varför och hur fyndiq kan få säga att dom tar 50 kronor i frakt, men behåller pengarna själva? Dom skickar ju knappast något och vi som säljer får inte frakt pengarna?! Bör ju vara falsk marknadsföring eller dylikt vafan…
31 oktober, 2015 kl. 19:28 #167987MickeBDeltagare@timpelt 84617 wrote:
Jag ska börja sälja på Fyndiq, och jag inte för i hela min värld förstå varför och hur fyndiq kan få säga att dom tar 50 kronor i frakt, men behåller pengarna själva? Dom skickar ju knappast något och vi som säljer får inte frakt pengarna?! Bör ju vara falsk marknadsföring eller dylikt vafan…
Du väljer själv om du vill stoppa din marginal i ditt eget företags ficka, eller i någon annans företags ficka. Väldigt många väljer idag, av någon anledning som jag inte förstår, att stoppa den i andras företags fickor till nackdel för skatteverk, lönekostnad, expansion och kaffe till kontoret. Personligen föredrar jag att stoppa den i mitt eget företags ficka snarare än att göda 5-10 personer på någon merförsäljningskanal.
Jag frågar mig, precis som du, när folk ska vakna upp och förstå vart det här leder på lång sikt. De som sitter i toppen på dessa merförsäljningskanaler och alla andra företag som ska ha en del av din vinst utan att göra något riktigt arbete, skrattar förmodligen hela vägen till banken. (Nej, jag anser inte att säljjobb och att tjata sig till en inkomst är ett riktigt arbete)
Så för att svara på din fråga: Olagligt? Nej. Dumt? Ja.
15 juni, 2016 kl. 07:27 #181791StuffsDeltagareNy prismodell och en rejäl ökning.
Från och med den 1 augusti 2016.
Den nya prismodellen består av två delar och innebär att du som säljer dina produkter på Fyndiq dels betalar en procentuell avgift baserat på den sålda produktens pris precis som tidigare, och dels en fast kostnad som baseras på vilken kategori produkten tillhör.Den första delen består av 7 % av försäljningspriset för varje såld produkt.
Den andra delen är en fast kostnad per varje såld produkt i respektive kategori:
10 kronor – Mobil och Surfplattor
5 kronor – Hälsa och Skönhet
5 kronor – Mode
5 kronor – Hemmet
5 kronor – Elektronik
5 kronor – Sport och Fritid
5 kronor – Barn
5 kronor – Underhållning
5 kronor – Produkter utan kategoriHär nedan har du två exempel:
• För en produkt som säljs på Fyndiq i kategorin Mobil och Surfplattor för 100 kronor, kommer du som handlare att behålla 83 kronor. Selling fee för produkten är 7 kronor plus 10 kronor, eller 17 kronor totalt.
• För en produkt som säljs på Fyndiq i kategorin Hälsa och Skönhet för 100 kronor, kommer du som handlare att behålla 88 kronor. Selling fee för produkten är 7 kronor plus 5 kronor, eller 12 kronor totalt.
Ändringen från tidigare är alltså att nu, från och med 1 augusti, kommer man att ta ut en fast avgift på 5 eller 10 kronor för varje såld produkt. Precis som tidigare är det du som handlare som står för frakten ut mot kund.
15 juni, 2016 kl. 07:40 #181792nathandlarentinaDeltagareFörsäljningen har redan sjunkit för många. Väldigt många kommentarer om hur dålig försäljningen är för tillfället. Detta är nog slutet för Fyndiqs alla billigare produkter, kunderna kommer att köpa produkterna billigare direkt från säljarnas egna webbshoppar.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.