Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Fyndiq
- Detta ämne har 338 svar, 82 deltagare, och uppdaterades senast för 8 år, 5 månader sedan av Nicklas.
-
FörfattareInlägg
-
4 oktober, 2012 kl. 08:46 #153157DineshDeltagare
@pete 53101 wrote:
Jag är nyfiken på hur siffrorna har sett ut hos fyndiq sedan man införde denna förändring. Finns det någon representant som kan ge oss en fingervisning?
Hej Pete!
Försäljningen på Fyndiq fortsätter att öka och vi slår nya försäljningsrekord varje månad, så även för september.
Vad vi har sett efter 1 september, då vi tog bort vår provision och gjorde det gratis att sälja på Fyndiq, är dock att vissa handlare som valt att höja priset på sina produkter, i och med denna förändring, har fått minskad försäljning. Minskningen har skett vare sig det handlat om chockhöjningar eller prishöjningar med bara några kronor, vilket visar att Fyndiqs konsumenter är extremt prismedvetna och shoppingsmarta. Även om en produkt höjts med bara några kronor, så kan det hända att den trillar ner från förstaplaceringen på Prisjakt eller någon annan prisjämförelsesajt och då är den inte intressant för Fyndiqkonsumenten längre.
I mitten av september lanserade vi även en ny sorteringsalgoritm av produkter på sajten, som visar de mest populära produkterna (läs bra fynd) högst upp på varje sida (blandat med nyinkomna produkter för att ge dessa en chans att bli köpta och förhoppningsvis även stanna på en hög placering om de är bra fyndprodukter). Denna nya sortering har bidragit till att de produkter som prishöjts automatiskt säljer sämre och hamnar längre ner, medan de produkter som håller bra fyndpriser klättrar högre upp och säljer ännu mer.
Denna sortering av produkter kommer utvecklas vidare och fler parametrar kommer införas framöver så att det verkligen är de bästa produkterna som först och främst exponeras för konsumenterna, detta för att gynna handlare som säljer de bästa fyndprodukterna samt göra Fyndiq 100 % relevant för våra fyndshoppare. I förlängningen kommer även reklamationsgraden och allmän kundtjänsthantering att viktas in i denna sortering.
//Dinesh
4 oktober, 2012 kl. 11:07 #153168ParvelitoDeltagare@Dinesh 53159 wrote:
Vad vi har sett efter 1 september, då vi tog bort vår provision och gjorde det gratis att sälja på Fyndiq, är dock att vissa handlare som valt att höja priset på sina produkter, i och med denna förändring, har fått minskad försäljning. Minskningen har skett vare sig det handlat om chockhöjningar eller prishöjningar med bara några kronor, vilket visar att Fyndiqs konsumenter är extremt prismedvetna och shoppingsmarta. Även om en produkt höjts med bara några kronor, så kan det hända att den trillar ner från förstaplaceringen på Prisjakt eller någon annan prisjämförelsesajt och då är den inte intressant för Fyndiqkonsumenten längre.
Om man tittar på andra sidan av myntet så var det väldigt nödvändigt för många säljare att öka sina priser på varorna då den praktiska kostnaden för att sälja en produkt på Fyndiq steg med 4-5-600% på de allra billigaste varorna.
Om man sedan skall vara billigast på Prisjakt på populära produkter så är min erfarenhet den att marginalen hamnar inte sällan under 10% och väldigt sällan över 15%. Om man då dessutom skall skicka varan fraktfritt till kunden så blir det många gånger välgörenhet istället för affärer.
I mitten av september lanserade vi även en ny sorteringsalgoritm av produkter på sajten, som visar de mest populära produkterna (läs bra fynd) högst upp på varje sida (blandat med nyinkomna produkter för att ge dessa en chans att bli köpta och förhoppningsvis även stanna på en hög placering om de är bra fyndprodukter). Denna nya sortering har bidragit till att de produkter som prishöjts automatiskt säljer sämre och hamnar längre ner, medan de produkter som håller bra fyndpriser klättrar högre upp och säljer ännu mer.
Den är varmt välkomnad. Jag tror att både ni, säljarna och kunderna har mycket att vinna på sådana funktioner.
Denna sortering av produkter kommer utvecklas vidare och fler parametrar kommer införas framöver så att det verkligen är de bästa produkterna som först och främst exponeras för konsumenterna, detta för att gynna handlare som säljer de bästa fyndprodukterna samt göra Fyndiq 100 % relevant för våra fyndshoppare. I förlängningen kommer även reklamationsgraden och allmän kundtjänsthantering att viktas in i denna sortering.
Jag tänkte vara lite konstruktiv också. Kan man inte få ge er kundtjänst en fullmakt att ta ett för kunden korrekt och gynnsamt beslut vid reklamationer? Och så skickar er kundtjänst bara ut en ersättningsorder till handlaren att expediera när det inkommit reklamationer i någon form. Det skulle verkligen förenkla både för er kundtjänst och för handlaren om man slapp bolla ärenden som handlar om en pryl för några tior eller en hundralapp. Man kan ju kanske begränsa fullmakten uppåt i pris vid några hundralappar för att diskutera med handlaren om sådant som det kan vara värt att lägga mer tid på.
Den verkliga vinnaren är kunden som kan få sitt ärende uppklarat på ett par minuter istället för ett par dagar som det tar idag.
4 oktober, 2012 kl. 11:32 #153172peteDeltagareTack för ett utförligt svar Dinesh! Alltid lika spännande att höra hur det går för er, jag är imponerad.
7 oktober, 2012 kl. 16:17 #153362MajsanDeltagareFråga till Fyndiq:
Har ni i samband med era ändringar även anställt/utbildat personal som är tillräckligt kunnig i era egna ordervillkor? Vet inte hur många gånger jag varit i kontakt med er personal och fått informera dom om era ordervillkor. Trots detta får man en ”dumma” frågor tillbaka.Har ni även nyanställt personal som kan granska nya produkter? Det är närmare 2 veckor sedan jag la in nya produkter och ännu har dom inte granskats.
Varför tar det så lång tid att få svar på ett mail? Den 13 september ställde jag en fråga till er och än idag har jag inte fått något svar?
Fyndiq i all sin ära, men vart tar servicen vägen när det kommer till oss butiker?
8 oktober, 2012 kl. 08:33 #153394DineshDeltagare@Majsan 53382 wrote:
Fråga till Fyndiq:
Har ni i samband med era ändringar även anställt/utbildat personal som är tillräckligt kunnig i era egna ordervillkor? Vet inte hur många gånger jag varit i kontakt med er personal och fått informera dom om era ordervillkor. Trots detta får man en ”dumma” frågor tillbaka.Har ni även nyanställt personal som kan granska nya produkter? Det är närmare 2 veckor sedan jag la in nya produkter och ännu har dom inte granskats.
Varför tar det så lång tid att få svar på ett mail? Den 13 september ställde jag en fråga till er och än idag har jag inte fått något svar?
Fyndiq i all sin ära, men vart tar servicen vägen när det kommer till oss butiker?
Hej Majsan!
Vi har mycket riktigt anställt ny personal både till vår kundtjänst- och vår produktgranskningsavdelning. De nyanställda får givetvis utbildning kring Fyndiqs rutiner och ordervillkor, men som för alla som är nya på jobbet så kan det bli fel ibland. Vi ber om ursäkt för eventuella missförstånd som skett i kommunikationen med vår kundtjänst.
På Fyndiq har vi som mål att alla inskickade produkter ska granskas inom 3 arbetsdagar. Skulle det vara något som behövs kompletteras i annonserna kan det dröja längre, men då ska du som handlare få mejl om detta. Vi har sedan den 1 september haft ett enormt inflöde av nya produkter till Fyndiq, vilket betyder att granskningen tyvärr inte riktigt hunnit med. Tack vare nyrekryteringarna av produktgranskarpersonal som vi gjort ska vi dock snart vara ikapp igen och granskningen ska definitivt gå fortare än det du upplevt.
God service mot båda våra kundgrupper; handlare och konsumenter är viktigt för oss och vi jobbar hela tiden med att förbättra och effektivisera oss på området. Har du några synpunkter kring detta så tveka inte att höra av dig till vår handlarsupport; handlare@fyndiq.se
//Dinesh
8 oktober, 2012 kl. 12:40 #153419MajsanDeltagareTack Dinesh för svaret.
Förstod imorse att du eller någon annan på Fyndiq läst min fråga för vips så rasslade de in mail om att jag skulle godkänna mina produkter som granskats.
Men jag saknar fortfarande svar på min mailfråga från den 13 september, så kommer jag ställa den än en gång till er via mail så får jag se när svaret kommer.
22 oktober, 2012 kl. 07:27 #154227Thomas THLDeltagareÄr det bara min upplösning som gör att det försvinner kategorier?
Verktyg & Övrigt försvinner.
22 oktober, 2012 kl. 07:34 #154228henrikDeltagareNej. Även för mig blir listorna väldigt låmnga men så länge man håller markören inom rutan kan man scrolla ner så man ser resten.
22 oktober, 2012 kl. 07:36 #154229Thomas THLDeltagare@henrik 54350 wrote:
Nej. Även för mig blir listorna väldigt låmnga men så länge man håller markören inom rutan kan man scrolla ner så man ser resten.
Om man har scrollhjul på musen och kunskap/vetskap om det ja.
22 oktober, 2012 kl. 07:38 #154230Thomas THLDeltagareBTW, fantastisk många iPhone 5 produkter som legat ute till ordinariepriser i handlarnas riktiga ehandelsbutiker innan de kom till fyndiq.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.