Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Fyndiq
- Detta ämne har 338 svar, 82 deltagare, och uppdaterades senast för 8 år, 4 månader sedan av Nicklas.
-
FörfattareInlägg
-
21 juni, 2010 kl. 06:44 #112010KockenDeltagare
Jag har en del saker på hyllorna som jag skulle kunna tänka mig att sälja ut här. Men inte till 25% i provision.
Jag tror att det finns många e-butiker som knappt har 25 % i marginal på sina produkter till ordinarie priser. Att då ta 25% i provision av alla rakt av utan att riskera ett jutta är dyrt så inni hv….. eller som man också kan se det en riktigt bra affär för Fyndiqt.21 juni, 2010 kl. 07:29 #112012JimmyDeltagareBehöver produkterna man lägger ut på FyndIQ finnas i sin egen e-butik? Jag har flera produkter liggande som jag har plockat bort ur butiken då jag inte tycker att de passar in i vårat sortiment längre, efter att ändrat inriktning något.
21 juni, 2010 kl. 09:05 #112018sailorcapDeltagareIdén med fyndiq är bra, men allt runt-om-kring känns inte helt genomtänkt. 25% är mastigt när det gäller produkter med låg marginal och det uppstår därför en diskriminering. Prismodellen bör göras om och anpassas efter olika produktområden.
Jag tror fyndiq kan bli en bra plats då det händer att man vill öka likviditeten p.g.a produkter som legat osålda en längre tid. Problemet är att man inte vill gå med total förlust, viss förlust kan vara ok men helst ska man även göra viss vinst. Räknar man in arbetstid för packning och behandling av order – Hur ser det då egentligen ut?
21 juni, 2010 kl. 09:28 #112020DineshDeltagare@Parvelito 7467 wrote:
3: Om jag fattat rätt så har fraktdelningen ingen som helst gräns, utan handlar en kund från 12 olika handlare har man att se fram emot 1/12 av 49kr inkl moms för att täcka frakten. Till råga på allt riskerar kunden att få en hel hög med aviseringar om att hämta saker hos Schenker, hos DHL och hos Posten.
Betänk att någon zoobutik köpt hem för många klösträd för katter, och säljer ut sådana. Vikt 17kg, kostar 300kr i frakt. Men samtidigt med klösträdet fastnar man också för ett par örhängen med påstått utpris 189kr, som nu reas för 69kr. Då skall frakten på 49kr delas lika mellan aktörerna.
Och den kund som köper endast ett par örhängen kommer att känna sig ganska blåst om när det dimper ned ett brev i deras brevlåda frankerat med 12kr, och de har betalat 49kr i frakt för det. Jag har ingen patentlösning för hur man skulle skapa ett väsentligt bättre system, men jag tror att ett system som både leverantör och kund riskerar att finna ogynnsamt borde man se över.
@Alnö Trading 7466 wrote:
Vad jag däremot inte förstår är varför jag skall straffas ifall kunden köper flera varor i samma order. Fraktkostnaden blir ju densamma för mig!?
Tack för din feedback Parvelito, detta är en spännande period att nu kunna få er feedback och kunna förklara vårt upplägg mer i detalj och tankarna bakom det.
Gällande fraktersättningen tänker Fyndiq så här: ingen i e-handels Sverige gynnas av att branschen mer och mer går mot att erbjuda Fri Frakt till konsumenter. Det är en kostnad som inte går att trolla bort, hur mycket man än önskar och att jämföra med USA blir bara fel.
Samtidigt vill man ha så låga barriärer som möjligt för konsumenten att shoppa, och kanske framför allt på Fyndiq då produktutbudet främst kommer att bestå av svårsålda produkter och felinköp.
Först var vår tanke att driva upp försäljning genom Fri Frakt men sedan ändrade vi oss då dels e-handlarna inte är några anhängare av detta och dels att konsumenterna nu är vana vid att betala en peng för frakten och det därför är dumt att inte ta denna peng och ge tillbaks till e-handlaren. Genom att ta en fast fraktkostnad á 49:- av konsument, tar vi betalt för frakten även om det inte täcker de faktiska utgifterna till 100%. Dessa pengar får du som e-handlare oavkortat tillbaka.
Hur blir det då när det är fler e-handlare involverad i en order? Denna ersättning delas lika mellan de e-handlare som ingår i ordern. Kanske inte rättvist, eller väldigt rättvist?! Det är alltid komplicerat med fraktbiten, för det är så många faktorer som väger in: skulle den faktiska fraktkostnaden debiteras konsumenten skulle hon inte handla dessa ”hyllvärmare”, skulle Fyndiq erbjuda fri frakt skulle det slå fel mot e-handlarna. Hur man än vänder och vrider på det (vilket vi gjort länge nu) kommer man gång på gång tillbaka till denna modell som vi har, som balanserar detta flöde på ett någorlunda demokratiskt sätt. Vi debiterar en fraktkostnad av konsument, som den är beredd att betala utan att det sticker i ögonen. Dessa pengar går tillbaka till e-handlaren, som får en subvention av frakten för sin hyllvärmare.
Som du skriver Parvelito, blir det något skevt mellan lätta och tunga produkter samt dyra och billiga produkter. Det kommer inte vara lönsamt att sälja tunga, skrymmande produkter med lågt ordervärde pga att frakten slår för hårt eller pennor för 5 kr och dessa produkter kommer aldrig e-handlaren att lägga upp på Fyndiq. Det eviga dilemmat, ett bra balanserat flöde som funkar för båda parter, dvs. konsument och e-handlare, är aldrig perfekt i sin helhet för den ena parten. Vad som är viktigt dock och vad som Fyndiq arbetar hårt med är att kommunicera detta i båda leden. För konsumenten talar vi om tydligt att det är en fast fraktavgift, så det kommer hon inte att missa, sen är det upp till henne om hon enbart köper örhänget, eller kanske lägger till en annan produkt, säg ett Usb-minne. Hon betalar 49:- viket hon är nöjd med, hon har fyndshoppat, och ni två e-handlare får tillbaka 49:-/2 vilket subventionerar er fraktkostnad, men framför allt, ni har blivit av med er hyllvärmare också! Att det i en order kommer vara 12 e-handlare kommer att ske extremt sällan, utan snittantalet produkter kommer förmodligen ligga 2-4 produkter från 1-2 e-handlare.
Du pekar här på en sak som vi fem har diskuterat i många långa diskussioner och det finns nog ingen rätt väg i denna fråga utan en som är minst fel, men vi är grymt lyhörda på om det finns en ännu mindre fel väg! ☺
MVH
Dinesh21 juni, 2010 kl. 09:44 #112022dstrombeDeltagareJag måste nog också säga att även jag har lite delade åsikter om Fyndiq efter att ha läst lite om vad ni har skrivit.
Tror knappast denna tjänst kommer passa alla då de verkar vilja vara nätets ”ullared”. Tror även att många branscher kommer undvika denna sida då 25% är en rätt så kraftig andel de vill ha i provision då många har marginaler som är mindre än så.
Ett exempel är t.ex. spelbranschen där återförsäljarna i snitt har en 30/70 splitt med distributören/spelutvecklaren. Att då ge bort 25% + att man har fraktkostnaden känns ohållbart.
Men för de som har en högre marginal på sina produkter, produkter som utgått osv så kan detta vara intresssant.
Tror även Fyndiq behöver vara lite flexibla i början, 25% utan att ha möjlighet att visa upp något i början känns väldigt hårt. Kanske ha något form av introduktionserbjudande i början för de första ehandlarna.
Har ni redan börjat producera TV-reklam eller är detta en sak ni säger att ni ska göra men inte gör före ni har fått in pengarna?
Sen kanske ni även kan fundera på att erbjuda mer för era 25%. T.ex. att ni tar fraktkostnaden eller köper in kundernas restlager så de slipper ha produkterna själva på lager.
21 juni, 2010 kl. 09:51 #112023sailorcapDeltagareSom jag förstått det ska Fyndiq handla om låga priser och stora kvantiteter.
Varför då ha en hög tröskel för enhandlarna med 25%? Jag har svårt att förstår affärsmodellen. En ehandlare säljer för 100 000kr. Ni ska ha 25 000kr.Det känns på något vis girigt. Ni vill tjäna massvis med pengar på att vi ehandlare förlorar massvis med pengar. Det finns två vinnare och en förlorare i det konceptet. Fyndiq och konsumenten gynnas stort. Ehandlaren är i många fall förloraren.
Vill ni inte kunna erbjuda alla ehandlare att synas på er sajt och på så vis få upp volymerna? Det krävs tre vinnare för att lyckas!
21 juni, 2010 kl. 09:58 #112024DineshDeltagare@Parvelito 7467 wrote:
4: Man skulle kunna likna er vid en anonymitetsproxy vad gäller försäljning, och det gör Nicklas kritik här ovan till något man skall ta på allvar. Jag tror inte att det är till gagn för små handlare att stora aktörer kan dumpa ut vad de vill på marknaden utan att synas. Och om grossister/generalagenter kommer på att deras överlager kan sättas ut på marknaden direkt av dem, genom att runda ÅF-ledet, kan många små hälsa hem.
@Parvelito 7454 wrote:
Jag tror inte att man behöver befara att några kända varumärken hamnar där. Risken är rätt uppenbar att diverse ”kinamärken” läggs upp, med påhittade ordinarie priser som ligger långt över vad någon någonsin har betalat, och så ett ”extrapris” som inte är särskilt lågt om man jämför med etablerade lågpriskedjor som t.ex. Jula, Biltema, Clas Ohlson, Rusta, Ö&B, Dollarstore etc.
Ullared, dvs. Gekås använder vi främst mot konsument för det tydligt beskriver tanken med Fyndiq – att ”under ett tak” kunna fyndshoppa. Det är ungefär så långt som likheterna sträcker sig. Sen finns det en rad olikheter, Gekås är ett fysiskt varuhus i Halland med ett eget lager, Gekås har funnits i över 20 år, Gekås tar inte in enstaka produkter utan som handlare är man tvungen att leverera pallviss till dem.
Jag håller med, Fyndiq har mycket att bevisa, det råder det ingen tvekan om. Vi har satt ribban högt! Fyndiq tjänar inga pengar på enstaka ordrar, utan det är volym det handlar om och det är det vi kommer att arbeta stenhårt för. Då tjänar både e-handlare och konsumenter på Fyndiq, och först då även Fyndiq, men inte innan. Någonstans måste man börja och det här är början..
Det viktiga att komma ihåg för e-handlaren är att vi är till för hyllvärmarna, alltså de produkter som inte blev sålda på rean eller som ligger kvar längst in i hörnet i fyndlådan när allt annat har plockats. Dessa produkter vill vi hjälpa dig att sälja och kommer fokuserat driva stora konsumentflöden av fyndsugna köpare. Har man inga hyllvärmare har man inga problem med detta, men många, främst nystartade e-handlare, har hyllvärmare och då är Fyndiq en enkel kanal att använda utan risk. Det är betydligt lättare att vända sig till Fyndiq än Gekås, som definitivt om de ens är intresserade kommer att betala dig långt under din produkts faktiska inköpspris och är enbart intresserad om du har viss volym av produkten.
Att stora grossister skulle dumpa sina produkter på Fyndiq, tackar vi för ert förtroende för ☺, men ser inte som särskilt troligt. De har redan sina kanaler att gör det genom och där är Fyndiq inget alternativ. Vi riktar oss inte till Nelly, CDON, Filippa K osv pga att de redan idag löser detta genom outlets eller egna rea-kampanjer med hundratusentals besökare. Men för dig som e-handlare att kunna bli av med felinköp och liknande är Fyndiq definitivt ett alternativ, och det är till er som vi vänder oss till, inte de stora grossisterna.
Vidare är det otroligt viktigt att vi kan erbjuda ett bra utbud av produkter till konsument och Fyndiq skulle inte heller tjäna något på att erbjuda ”kinagrejer” av dålig kvalitet (jag utgår från att det är kvalitén du syftar till, då nästan allt idag tillverkas i Kina och Indien ,t.o.m Apples high-end produkter ☺) Därför granskas alla produkter som skickas in till Fyndiq manuellt för att vara en kvalitetssäkrare mot just fel typ av produkter och att de verkligen upplevs som fynd. Känslan måste vara rätt på sajten med en balanserad blandning av produkter till olika målgrupper i olika prisklasser och detta säkerställs genom den manuella granskningen.
Med vänlig hälsning
Dinesh21 juni, 2010 kl. 10:05 #112025dstrombeDeltagareAtt säga att man inte tjänar något på en enskild order när man har en marginal på 25% är väl lite att ta i. Volym brukar man prata om i lågmarginalsbranscher…
I princip fungerar Fyndiq enbart som en trafikdrivare, i stil med Tradera och Blocket. Som någon nämnde så tar Tradera ca 6% av ordern och detta är en av Sveriges 10 största sajter med mycket trafik.
Jag hoppas ni lyckas för de skulle behöva konkurrens, då de verkar strunta i ehandlarnas förfrågningar efter mer individuella priser beroende på vad för tjänster de vill utnyttja.
Men att få ehandlare att ge bort 25% och få inget eller väldigt lite tillbaka känns svårt. Försök hitta fler förmåner för ehandlarna och även fundera på att vara flexibla beroende på bransch.
Utan ehandlarna kommer ni inte lyckas och här på forumet finns en hel hög med duktiga ehandlare som säkerligen skulle kunna tänka sig att vara med om 1 + 1 blir 3.
21 juni, 2010 kl. 10:06 #112026DineshDeltagare@Jimmy 7472 wrote:
Behöver produkterna man lägger ut på FyndIQ finnas i sin egen e-butik? Jag har flera produkter liggande som jag har plockat bort ur butiken då jag inte tycker att de passar in i vårat sortiment längre, efter att ändrat inriktning något.
Hej Jimmy,
Nej, det behöver de inte. Det går alldeles utmärkt att lägga upp dessa produkter till försäljning på Fyndiq även om du själv inte säljer dem.
21 juni, 2010 kl. 10:16 #112028bepploDeltagareBli av med ”hyllvärmare” i alla ära, men en farhåg är att fyndiq blir ett första val för konsumenterna att besöka och därefter kommer de enskilda webbshopparna.
tex. jag säljer musmattor för 20:- st men konsumenter kan hitta liknande i fyndiq
för 5:-. Vilket inte kommer att gynna alla enskilda framför allt minde aktörer.
Jag är inte övertygad, tror mer på en egen ”fyndhörna” och att i stället lägga mer
krut på att driva trafik till sin egna sajt. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.