Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Fyndiq
- Detta ämne har 338 svar, 82 deltagare, och uppdaterades senast för 8 år, 3 månader sedan av Nicklas.
-
FörfattareInlägg
-
1 augusti, 2012 kl. 09:29 #149611Julius GunnilstamDeltagare
@skinza.se 49216 wrote:
Skulle väl gå till ungefär som idag:
Kunden kontaktar Fyndiq. Tar 1-2 dagar innan supporten får meddelandet.
Fyndiq kontaktar säljaren. Tar väl ca 1 dag innan de får svar. Sedan tar det 1-2 dagar innan supporten läser ditt svar.
Sedan svarar det kunden.
Så istället för att få svar på några timmar (om kunden mailat direkt till säljaren) kommer kunden få vänta i flera dagar på ett svar…Såhär har det definitivt varit tidigare. Har nämligen handlat av Fyndiq ett par gånger.
Måste dock säga att jag idag blev positivt överraskad då de inom en timme löste alla steg ovan. Jag mailade, de svarade, de kontaktade säljaren och svarade mig igen.
Har aldrig hänt tidigare dock
Och kanske har chefredaktören fått en personlig kundtjänst, vem vet
1 augusti, 2012 kl. 09:45 #149615VulcanoboyDeltagareKommer i denna nya ändring innebära att många butiker kommer sälja sina egna produkter billigare på sin egna hemsida än Fyndiq. Vilket man inte får för Fyndiq !!! Pågrund av dubbelfrakt och du kanske kör 29 i frakt på egna sidan. Hur har dom tänkt där eller skall de sloppa kravet på att ha högst samma pris ?
1 augusti, 2012 kl. 10:44 #149618AndreasDeltagareAh, då är det en rätt smidig tjänst.
Ser framför mig Fyndiq globalt, där små lokala företag kan sälja produkter globalt utan att kunna språket.
Fyndiq översätter produkttexten och ger kunden service på sitt språk. Kan man även styra supportpesonal enligt kunskapsämne eller intresseområde. Så kan det bli väldigt bra.
Framtiden ser definitivt ljus ut!
1 augusti, 2012 kl. 11:32 #149628MagnusDeltagareAndreas: All text ska vara på svenska för att bli godkänd på Fyndiq.
Det är inte tillåtet med fakta-text på engelska utan allt ska översättas.Fyndiqs support är hästlängder bättre än Tradera men ibland kan det bli lite småroligt när en kund frågar om kameran och inte supporten förstår svaret som skickas vidare
1 augusti, 2012 kl. 13:59 #149647Anton ADeltagare@Julius 49218 wrote:
Såhär har det definitivt varit tidigare. Har nämligen handlat av Fyndiq ett par gånger.
Måste dock säga att jag idag blev positivt överraskad då de inom en timme löste alla steg ovan. Jag mailade, de svarade, de kontaktade säljaren och svarade mig igen.
Har aldrig hänt tidigare dock
Och kanske har chefredaktören fått en personlig kundtjänst, vem vet
Du har nog bara haft tur, eller så har du fått en prioritetsstämpel i deras system
1 augusti, 2012 kl. 16:34 #149661PrixDeltagareMycket snack om att tex mobilskal kommer försvinna osv… Ingen som kan försöka se det positiva att man med hjälp av att alla höjer en aning att det marknadsmässiga priset i Sverige kan öka något… Vilket innebär att om sådant är fallet kan ni höja lite till på produkten i er egna butik..
Såg att Parvelito blev utmanad av Fredrik Norberg på Fyndiq… Och jag ställer mig här på Parvelitos sida att man i förhållande till den kostnad man har på marknadsföring kommer ha svårt att nå upp till tidigare antalet beställningar. Det är klart dem kan lyckas med en massa reklam men frågan är ju hur mycket mer detta kostar än vad det gjort tidigare.
Gällande att man är villig att betala för en fungerande kundtjänst så måste kundtjänsten fungera. Den enda gång jag har skrivit till Fyndiq och frågat något, då fick jag inte ens svar… Jag struntade i att handla och var länge skeptisk till det.
När jag nu skrivit till kundtjänst två gånger som handlare (som jag blev när jag åter fick förtroende för Fyndiq) så har jag fortfarande inte fått svar. Det första mejlet är skickat i fredags kl. 11 och det andra i lördags. Ett var gällande en retur från kund och det andra gällande mina produkter på fyndiq.
Tittar man på omdömen som Fyndiq fått på Prisjakt så är det lite blandade känslor. Finns dem som faktiskt var nöja med att leveranstiden var 7 dagar, detta är dock i mina ögon under all kritik! Ställ krav på handlaren!
Finns dem som tycker att hemsidan är svårnavigerad, något jag fullständigt håller med om! Under min verksamma kategori ”Film” så finns det X-antal sidor och att sitta och klicka igenom alla sidor för att hitta fynd är något som jag definitivt inte skulle göra… Och trots detta är kategorin ”Film” en väldigt tacksam kategori i jämförelse med t.ex. mobilskal.
Sedan kan man även läsa om missnöje med just kundtjänsten och tiden det tar för dem att svara. Detta är en viktig del i hela konceptet och att detta går fort. Om fyndiq måste kontakta handlaren och inte fått svar på mejl så ring.. Gör att för att det ska bli så bra som möjligt för kunden!
Gällande den nya provisionsmodellen så är den största fördelen att man kan räkna på det. Jag har dock fått många beställningar där jag är ensam handlare och genomsnittet för mig har nog legat på runt 1,5 handlare per beställning. Detta innebär att den nya modellen kommer kosta mig mer då jag fick mycket återbäring på frakten, dock så ger det en annan säkerhet för vem vet om snittet plötsligt skulle öka till 6 handlare per beställning??
1 augusti, 2012 kl. 20:01 #149670pyhobbyDeltagareJag har som många andra också dåliga erfarenheter av Fyndiqs support.
Jag ställer mig starkt frågande till att man sjösätter denna förändringen nu innan man verkar fått ordning på rutinerna. Tror man riskerar att köra ner i diket och det ordentligt.
Har känslan att man bygger i fel ände, hoppas jag har fel.
1 augusti, 2012 kl. 20:24 #149674Jimmy OstromDeltagareJa fast bara för man har problem så lägger man inte sig ner och dör.
Man får kämpa på alla håll och kanter oavsett om man har dålig support eller annat som är kasst.
Stannar man dock upp, ja då gräver man snart sin grav.
Jag gillar Fyndiqs nya förändring, men så har jag aldrig sålt något hos dom så vad vet jag:p:o
@pyhobby 49287 wrote:
Jag har som många andra också dåliga erfarenheter av Fyndiqs support.
Jag ställer mig starkt frågande till att man sjösätter denna förändringen nu innan man verkar fått ordning på rutinerna. Tror man riskerar att köra ner i diket och det ordentligt.
Har känslan att man bygger i fel ände, hoppas jag har fel.
1 augusti, 2012 kl. 21:06 #149685JohanKDeltagare@Jimmy Öström 49292 wrote:
Ja fast bara för man har problem så lägger man inte sig ner och dör.
Man får kämpa på alla håll och kanter oavsett om man har dålig support eller annat som är kasst.
Stannar man dock upp, ja då gräver man snart sin grav.
Jag gillar Fyndiqs nya förändring, men så har jag aldrig sålt något hos dom så vad vet jag:p:o
Säker på det?? Med så många shoppar så blir det väl svårt att hålla koll
Borde inte fyndiq ha rätt bra avtal med klarna och då tjänsa lite slantar på fakturan och eventuellet också avbetalningar??
Nästa steg kanske kan vara att dem ordnar ett bra fraktavtal och säljer abbonemang till handlarna..
1 augusti, 2012 kl. 21:13 #149687ParvelitoDeltagare@Fredrik_Norberg 49209 wrote:
Parvelito, vad slår vi vad om?
En flaska gott vin lägger jag gärna i potten.
I ganska många kategorier på Fyndiq så kostar runt hälften av de upplagda produkterna 59kr eller mindre. Jag tror att alla säljare på Fyndiq med sådana varor står inför fyra val:
1: Höja priset en tia. Konsekvensen blir att det blir mindre attraktivt att köpa varorna.
2: Bundla ihop lite varor för att öka snittordervärdet (men hålla sig inom postens fraktgränser så att inte portot skenar). Konsekvensen blir rätt lustiga bundlingar som inte är särskilt attraktivt att köpa för kunden. Se t.ex. dagens nyinkomna grejer…
3: Bita i det sura äpplet och acceptera att man tjänar mindre på att sälja via Fyndiq. De allra billigaste sakerna försvinner. Konsekvensen blir att man inte prioriterar att lägga upp saker på Fyndiq i samma utsträckning. Man tjänar ju inte så mycket på det.
4: Sluta sälja på Fyndiq och jaga försäljning via andra kanaler istället. Det är kanske det värsta scenariot, för då blir det rätt tomt och tråkigt.Nu låter jag som om domedagen är här, men så är det ju inte. Tids nog kommer kunderna att begripa att på Fyndiq finns bra kvalitetsvaror i en lite högre prisklass än det allra billigaste, och vill man handla krimskrams finns det gott om andra ställen för det.
För Fyndiq blir det läge att ta itu med sådant som sagts tidigare i tråden med kundtjänst som inte alltid hunnit med, därför att man är överöst av ärenden från kunder som köpt billiga småsaker som genererat mycket små pengar i intäkter till bolaget.
Men det vore onekligen märkligt om inte antalet beställningar till en början skulle sjunka av rätt så markanta förändringar, även om snittordervärdet troligen stiger en bit.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.