Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Fyndiq
- Detta ämne har 338 svar, 82 deltagare, och uppdaterades senast för 8 år, 3 månader sedan av Nicklas.
-
FörfattareInlägg
-
31 juli, 2012 kl. 18:16 #149578friedrichDeltagare
känns inte som de har tänkt igenom saker och ting.
det var inte länge sedan man lanserade provisionstrappan…De samlar mkt skräp på sidan. (låga snitt priser)
Nu ska handlaren sälja detta fraktfritt.Kanske ett sätt att göra en image förflyttning och ett sätt att minska andelen lågpris ”skräp”.
31 juli, 2012 kl. 20:50 #149586AndreasDeltagareJag jublar många gggr om, äntligen Fyndiq. Kan även jag sälja os er.
Kan man annars få en synlighet hos er, eller får man ej lämna ut sin webbutik i annonsen?
31 juli, 2012 kl. 22:54 #149588swe_buyerDeltagare@Magnus 49180 wrote:
Fyndiq slår på stora bongotrumman idag och skriver:
”Från 1 sep blir det gratis för alla att sälja på Fyndiq!”
De nämner i förbigående att fraktersättningen upphör.Har under Juli betalat 3,1kr/order i avgift/ fått en fraktersättning på 16.9kr/order.
I praktiken innebär det att avgiften höjs 4.4x (16.9-3.1= 13.8kr).
Har full förståelse att Fyndiq inte kan leva på 5% avgift men i praktiken blir det en ”avgiftshöjning” på 4.4x.Börjar bli trött av att bli ”dumförklarad” när man få den typen av reklam från Fyndiq
I praktiken får Fyndiq högre eller liknande avgifter än vad Tradera har på deras storsäljare.
Tittar man på Fyndiq så ser man att deras storsäljare mobil-tillbehör totalt har ca: 160st sidor av totalt: 657st sidor = 24%.Det är vågat att göra en sådan höjning speciellt då storsäljarna inte har någon favör att sälja större mängder längre.
Helt korrekt! I och med att tex, mobilladdare eller mobilskal inte är direkt lämpliga att sälja i flerpack så kommer priserna på dessa produkter att drivas upp då fraktersättningen utgår, ca 10kr/vara. Det lär knappat gynna någon merförsäljning.
För den som i snitt har ett ordervärde om 50 kr är detta en helt sjukt dyr vändning, och som det skrevs en effektiv ökning av fyndiqs provision med 4 ggr….
Produkter av lågt värde kommer snart att minska drastiskt från fyndiqs butik, utom de som är lämpliga att sälja i flerpack.1 augusti, 2012 kl. 04:34 #149591MearilynDeltagare@Vulcanoboy 49170 wrote:
Hade en liten tanke angående den nya gratis försäljningsmodellen.
Undrar om det inte blivit bättre konventering för er på Fyndiq om ni hade kört
fraktfritt för kunderna och tagit provision som vanligt av oss handlare eller
höjt den lite om ni fått in för lite pengar. Då hade man själv kunna baka in frakten
i priset nu kommer man baka in frakten två gånger istället då ni oxå tar frakt till kunden.
Risken blir att man blir dyr på prisjakt med denna nya modell och då kommer eran
försäljning kanske att minska. Eftersom ni satsar på låg pris känns detta fel då är bättre att inte satsa på låg pris alls med den nya modellen.Jag skulle vilja försöka se fraktavgiften som något positivt. Självfallet kan en fraktavgift avskräcka också, men generellt sett så tror jag den hjälper oss via merförsäljning. Har jag hittat EN sak som jag verkligen vill ha till ett bra pris så kommer jag inte bry mig så mycket om frakten. Samtidigt vill vi människor oftast göra en bra deal, därav så letar man efter fler saker om man nu ändå ska betala den där frakten.
Personligen så hade jag gärna haft kvar det som nu, eftersom jag tjänar mer på frakteersättningen – frakten än vad provisionen kostar. Samtidigt så accepterar jag den nya modellen också, speciellt om det faktiskt resulterar i mer reklam / fler förbättringar så har jag inga synpunkter på att ”betala” lite mer* då det i varje fall kommer leda till större intäkter. Den som lever få se!
*Edit: Okey då, ganska mycket mer (som bekant). Det kommer nog bli lite mer tradera i framtiden också, men det är så pass mycket mer jobb med tradera än fyndiq, så fyndiq kommer ju ändå vinna till slut (mot tradera that is).
1 augusti, 2012 kl. 05:15 #149593MagnusDeltagare”Jag jublar många gggr om, äntligen Fyndiq. Kan även jag sälja os er.
Kan man annars få en synlighet hos er, eller får man ej lämna ut sin webbutik i annonsen?”Svar: Det finns inga möjligheter att få extra synlighet på Fyndiq via annonser.
Det är dom stenhårda med. All kundkontakt går via Fyndiqs kundtjänst.1 augusti, 2012 kl. 07:24 #149597ParvelitoDeltagareDet är naturligtvis så att mycket av det som idag på Fyndiq kostar mindre än en 50-lapp försvinner helt eller prissätts så att det inte är lika attraktivt att köpa det längre. Den faktiska prissökningen för att sälja sådana varor kan inte sväljas av handlarna ens om man säljer det i flerpack.
Jag är nästan beredd att slå vad om att antalet handlande kunder hos Fyndiq kommer att vara minst 20% färre i September jämfört med Augusti. Hela affärsmodellen sätts på prov. Dels skall kunden indirekt betala för att grejerna fraktas från flera olika ställen, dels skall kunden betala 49kr till Fyndiq. Det är en tuff utmaning att presentera något attraktivt till kunderna då.
Å andra sidan så tycker jag som kund att deras affärsmodell är lite roligare än t.ex. Tradera, Blocket, Prisjakt eller vanlig egen nätshopping där man får lov att bli kund på en rad olika ställen för att köpa det man vill ha. På sikt tror jag kunderna är beredda att betala för en seriös kundtjänst, enhetlig presentation och ett ställe att vända sig till om något blir problem.
1 augusti, 2012 kl. 07:37 #149600GregerADeltagareMan kan nog lugnt säga att en stor andel av de order som gått via Fyndiq har kostat mer för dem att administrera än vad de fått in i provision. Även om deras flöde är väl automatiserat så går det inte att processa en order för 5:- inkl fakturering eller kortbetalning. Därtill lägger de pengar på marknadsföring som måste komma någonstans ifrån.
Så detta är väl helt enkelt ett sätt att sortera bort de tärande från de närande.
1 augusti, 2012 kl. 07:42 #149602Fredrik_NorbergDeltagare@Parvelito 49204 wrote:
Jag är nästan beredd att slå vad om att antalet handlande kunder hos Fyndiq kommer att vara minst 20% färre i September jämfört med Augusti.
Parvelito, vad slår vi vad om?
1 augusti, 2012 kl. 09:01 #149608AndreasDeltagareEn tilläggsfråga till Fyndiq.
Säg nu att jag lägger upp 100 fälgar i Fyndiq webbshoppen i och med deras nya förmånliga prismodell.
Alla fälgar är unika och passar olika bilar, skall Fyndiqs kundtjänst även hjälpa kunderna med att svara på dessa frågor?
Passar denna fälg på min bil?
Fälgen passar inte på min bil, jag vill returnera den?
Vilka däck skall jag ha till dessa fälgarna?
osv…Vem svarar på dessa frågorna?
Hur går det praktiskt till?
Förstår att man inte har så mycket frågor på billiga produkter, men med dyrare produkter ökar frågorna från kunderna.
1 augusti, 2012 kl. 09:23 #149609Anton ADeltagare@Andreas 49215 wrote:
En tilläggsfråga till Fyndiq.
Säg nu att jag lägger upp 100 fälgar i Fyndiq webbshoppen i och med deras nya förmånliga prismodell.
Alla fälgar är unika och passar olika bilar, skall Fyndiqs kundtjänst även hjälpa kunderna med att svara på dessa frågor?
Passar denna fälg på min bil?
Fälgen passar inte på min bil, jag vill returnera den?
Vilka däck skall jag ha till dessa fälgarna?
osv…Vem svarar på dessa frågorna?
Hur går det praktiskt till?
Förstår att man inte har så mycket frågor på billiga produkter, men med dyrare produkter ökar frågorna från kunderna.
Skulle väl gå till ungefär som idag:
Kunden kontaktar Fyndiq. Tar 1-2 dagar innan supporten får meddelandet.
Fyndiq kontaktar säljaren. Tar väl ca 1 dag innan de får svar. Sedan tar det 1-2 dagar innan supporten läser ditt svar.
Sedan svarar det kunden.
Så istället för att få svar på några timmar (om kunden mailat direkt till säljaren) kommer kunden få vänta i flera dagar på ett svar… -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.