Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Fyndiq
- Detta ämne har 338 svar, 82 deltagare, och uppdaterades senast för 8 år, 4 månader sedan av Nicklas.
-
FörfattareInlägg
-
16 juli, 2012 kl. 15:09 #148834DineshDeltagare
@Joel 48368 wrote:
Hur kan ni vara så säker på att det är sista emissionen? Vad är det som säger att ni inte behöver ytterligare pengar om ett år, eller två?
Hej Joel,
Går allt enligt plan och prognos kommer vi inte behöva ta in mer pengar för den svenska marknaden
//Dinesh
16 juli, 2012 kl. 15:38 #148836Katrin LundgrenDeltagare@Joel 48371 wrote:
Om det inte är ett särskilt klientmedelskonto? Då är pengarna skyddade vid konkurs.
Ja då är det helt klart skyddade om det är ett sånt
16 juli, 2012 kl. 15:43 #148837PrixDeltagare@Dinesh 48361 wrote:
Hej Prix,
Använder man Sello så har man idag tillgång till konsumenternas mejladresser, men det är inte ultimat då denna tillgång tyvärr missbrukas då och då genom att handlare använder adresserna till att mejla ut egen reklam. Det är därför vi jobbar på att sätta upp ett system där en Fyndiqmejladress kan användas istället för konsumentens mejladress när man vill använda ”skicka lätt”.//Dinesh
Hoppas det loser sig sa snart som mojligt! Och en handlare som missbrukar en mejladress borde bli utkastad fran er tjanst omedelbart, men de kan vara svart att veta vem som gor det och vem som inte gor de.
16 juli, 2012 kl. 18:23 #148840Anton ADeltagare@Dinesh 48367 wrote:
Vad gäller siffrorna på allabolag.se så släpar de ju något år och eftersom vi växer så pass snabbt visar de med andra ord inte riktigt hela sanningen
//Dinesh
Ett år
Att vända -597% vinstmarginal på ett år är ju inte det lättaste…16 juli, 2012 kl. 18:57 #148842ParvelitoDeltagare@skinza.se 48382 wrote:
Ett år
Att vända -597% vinstmarginal på ett år är ju inte det lättaste…Inlämnandet av årsredovisningar sker med c:a 6 månaders eftersläpning, och de siffror som då redovisas är alltså vad som skedde för 6-18 månader sedan. För snabbväxande företag är det en hel evighet sedan.
Den redovisning som finns på allabolag upptar perioden 2009-11 – 2011-04, dvs vad som skedde för betydligt mer än ett år sedan. Det som är viktigt när man skall bedöma företag är att se till att man har så färsk information som möjligt att göra sin bedömning på.
31 juli, 2012 kl. 09:02 #149527pyhobbyDeltagareVad tror ni om senaste förändringen med slopad provision och fraktutbetalning?
Spontant får jag en traderakänsla av hela upplägget, man trycker på ”GRATIS” och uppmanar säljare att lägga ihop fler billiga produkter till paket istället för att sälja varorna enskilt.
Jag hoppas mycket på Fyndiq, kanske kan förändringen göra att billigt kraffs försvinner. Bland produkterna jag säljer är det många som säljer ”småpill”, detta i kombination med produktbilder som ser ut att vara tagna av nissepissepåparkbänkenefterförmycketvodka är inget hit:)
Vi har bara sålt ett fåtal varor via Fyndiq. Just nu har vi ingenting alls ute då jag tycker man har en del problem att komma till rätta med innan jag vill sälja där. Jag vill ha ett problemfritt säljande, idag tycker jag inte Fyndiq kan erbjuda detta.
Hoppas det blir bättre framöver.
31 juli, 2012 kl. 09:19 #149529ParvelitoDeltagareJag tycker inte att det är särskilt mycket problem med Fyndiq, jämfört med Tradera är det en dröm att hantera.
Den i praktiken väsentligt högre och platta provisionen kommer naturligtvis att innebära att väldigt många extremt billiga varor försvinner därifrån, och det kan jag väl tycka är rätt OK egentligen. Ehandel med varor för enstaka kronor är svårt att administrera på annat sätt än i en egen butik.
31 juli, 2012 kl. 10:41 #149540pyhobbyDeltagareJag har vid några tillfällen behövt hjälp från supporten. En gång tog det 8 dagar att få svar och den andra gången uteblev svaret helt. Jag får ”tuppjuck” av sådant.
Jag har inte haft några problem med Tradera den senaste tiden, dock var det ett smärre helvete att lyckas öppna min tradera-butik när det begav sig. Ett halvårs slit för att få sälja:)Tycker inte Tradera är någon bra måttstock egentligen då man misskött sig ordentligt genom åren, men det är lätt att ta till den jämförelsen, jag gör det själv ofta när man pratar om Fyndiq.
Om förändringen gör att det rensas ut lite så är det kanon. Frågan är om säljarna som säljer en knapp för 2kr förstår innebörden av förändringen eller om man bara kör på i samma ickelönande stil?
31 juli, 2012 kl. 15:34 #149567VulcanoboyDeltagareHade en liten tanke angående den nya gratis försäljningsmodellen.
Undrar om det inte blivit bättre konventering för er på Fyndiq om ni hade kört
fraktfritt för kunderna och tagit provision som vanligt av oss handlare eller
höjt den lite om ni fått in för lite pengar. Då hade man själv kunna baka in frakten
i priset nu kommer man baka in frakten två gånger istället då ni oxå tar frakt till kunden.
Risken blir att man blir dyr på prisjakt med denna nya modell och då kommer eran
försäljning kanske att minska. Eftersom ni satsar på låg pris känns detta fel då är bättre att inte satsa på låg pris alls med den nya modellen.31 juli, 2012 kl. 17:59 #149575MagnusDeltagareFyndiq slår på stora bongotrumman idag och skriver:
”Från 1 sep blir det gratis för alla att sälja på Fyndiq!”
De nämner i förbigående att fraktersättningen upphör.Har under Juli betalat 3,1kr/order i avgift/ fått en fraktersättning på 16.9kr/order.
I praktiken innebär det att avgiften höjs 4.4x (16.9-3.1= 13.8kr).
Har full förståelse att Fyndiq inte kan leva på 5% avgift men i praktiken blir det en ”avgiftshöjning” på 4.4x.Börjar bli trött av att bli ”dumförklarad” när man få den typen av reklam från Fyndiq
I praktiken får Fyndiq högre eller liknande avgifter än vad Tradera har på deras storsäljare.
Tittar man på Fyndiq så ser man att deras storsäljare mobil-tillbehör totalt har ca: 160st sidor av totalt: 657st sidor = 24%.Det är vågat att göra en sådan höjning speciellt då storsäljarna inte har någon favör att sälja större mängder längre.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.