Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Fyndiq
- Detta ämne har 338 svar, 82 deltagare, och uppdaterades senast för 8 år, 4 månader sedan av Nicklas.
-
FörfattareInlägg
-
13 mars, 2012 kl. 19:36 #139017Anton ADeltagare
Fyndiqs admindel är värdelös…
13 mars, 2012 kl. 19:45 #139020Jimmy OstromDeltagareJag tycker det är riktigt tråkigt att läsa att det tagit lång tid för produkterna att komma in på deras sida och att deras gränssnitt är kasst.
Jag gillar deras sida, tycker den är skitsnygg och skulle lätt kunna handla där.
Men som ni säger så är en del produkter ”lagom” höjda i ca priset:eek:
Frågan är varför det blivit så fel. Det är ju människor bakom som har kodare runt om sig dagligen och bra personal så där borde inte vara några problem.
13 mars, 2012 kl. 20:03 #139003Thomas THLDeltagareVore intressant om Dinesh kunde komma in och förklara vad som är fyndigt med mina exempel ovan samt varför de slinker igenom granskningen. Det finns hur många fler exempel att hitta så det är ingen tillfällighet.
Som Greger är inne på, känns som att det är mycket Kinaimporterade prylar som aldrig har försökts säljas på riktigt av riktiga ehandlare…..
14 mars, 2012 kl. 09:07 #139098Anton ADeltagareFick precis ett mail av Fyndiq där de sade att de höll på att gå igenom alla produkter för att rensa bort piratkopior osv. :p
Ehandel.se har en allt större påverkan på företag kopplade till ehandeln:D14 mars, 2012 kl. 09:11 #139100Jimmy OstromDeltagareHe he kan bero på att ägaren av ehandel.se är delägare av Fyndiq:):cool:
@skinza.se 37723 wrote:
Fick precis ett mail av Fyndiq där de sade att de höll på att gå igenom alla produkter för att rensa bort piratkopior osv. :p
Ehandel.se har en allt större påverkan på företag kopplade till ehandeln:D14 mars, 2012 kl. 09:30 #139103Thomas THLDeltagare@Jimmy Öström 37725 wrote:
He he kan bero på att ägaren av ehandel.se är delägare av Fyndiq:):cool:
Därför vore det spännande att se om Julius snor Gregers rubrik till en nyhet…
14 mars, 2012 kl. 11:36 #139125DanDeltagareDet gör han säkert om den är bra, saklig och sanningsenlig.
Jag lägger mig inte i diskussioner som gäller Fyndiq. Det är viktigt att poängtera att Ehandel.se står bakom ehandlarna 100% inte några leverantörer, inte ens Fyndiq.se trots att jag är en av grundarna där.
På samma sätt så lägger jag mig inte i vad Julius skriver. Det yttersta ansvaret ligger såklart på mig då vi inte har något utgivningsbevis så allt Julius skriver blir jag indirekt ansvarig för. Ibland bollar vi vissa frågor om Julius vill det (vi sitter 2 meter ifrån varandra så svårt att undvika då vi arbetar ihop), men enkelt sagt kan man säga som så att Julius har 100% ansvar för redaktionellt material och jag är bara en enkel annonsförsäljare som försöker dra in stålar för att betala Julius lön
Posten är en av våra största annonsörer, min e-handel använder Posten. Jag tjänar på att ha en bra relation med Posten, men jag vet inte om ni sett så många positiva nyheter om Posten på sistone? Det beror på att Julius skriver det ni e-handlare lyfter. Vi ser oss som ehandlarnas ”megafon”. Så jag är säker på att Julius har koll på kritiken här.
Sen så finns det många fel och antaganden i tråden men de kommer inte jag bemöta för det blir fel om jag som ”representant” för ehandel.se även ska representera Fyndiq på ehandel.se.
Jag kan dock garantera att alla på Fyndiq, såväl anställda som grundare läser forumet dagligen och håller koll på sånt här och alla frågor kommer få svar.
@Thomas THL 37728 wrote:
Därför vore det spännande att se om Julius snor Gregers rubrik till en nyhet…
14 mars, 2012 kl. 12:02 #139131GregerADeltagareFyndiq är ju i grunden en bra idé, men det finns vissa saker som många e-handlare klagat på ända sedan start. T.ex att det tar lång tid att få produkterna godkända. Etablerade handlare borde få det förtroendet själv.
Därför blir det lite samma jargong som med Posten i stort, och Varubrev i synnerhet, att det skämtas lite rått men hjärtligt när något går fel, eller tar lång tid att förändra.
Julius får naturligtvis själv sätta sina rubriker.
14 mars, 2012 kl. 12:35 #139137DineshDeltagareHej Thomas,
Som du säkert läst här på forumet tidigare, och som alla Fyndiqhandlare fått information om via vårt nyhetsbrev, fick vi för något år sedan mycket kritik för att Fyndiq som modell, med ett krav på 25% prisdumpning och en säljkanal för enbart hyllvärmare, upplevdes som alldeles för fyrkantig. Vi tog till oss denna feedback och började under 2011 justera om Fyndiqs modell till att säga ja till fler handlare oavsett karaktär. Steg 1 i denna process har varit att ändra vår provisionsmodell och ta bort kravet på prissänkning. Den positiva effekten var att produktutbudet ökade kraftigt vilket självklart är en otroligt viktig faktor för att Fyndiq som merförsäljningskanal ska fungera för er handlare då konsumenterna behöver ett brett sortiment att fynda i.
I och med att handlare idag själv kan avgöra hur mycket de vill prissänka sina produkter på Fyndiq, med andra ord att vi tog bort fyndkravet, betyder inte att Fyndiq inte längre är en sajt för fyndshopping. Tvärtom, vi ska premiera de handlare som erbjuder bra deals, och som steg 2 i utvecklingen av Fyndiq, som kommer genomföras under första delen av detta år, är att vi med den intelligens vi bygger in i vår plattform kommer kunna uppvisa relevans för konsumenten så att de bästa fyndprodukterna lyfts fram och ges prioritet på sajten. Steg 3 blir att bygga in värde i vilken handlare som säljer vad och premiera de som har bra och kvalitativa produkter till bra priser, intelligens som kommer implementeras under senare delen av det här året.
Vi är inte där riktigt ännu, vilket din kritik är ett tecken på, men vi jobbar i princip dag och natt, steg för steg med att utveckla Fyndiq till den plattform den har potential att bli. Här följer lite siffror som tydligt pekar på att vi är på väg åt rätt håll
• Handlare säljer ca. 1400 produkter per dag via Fyndiq.
• Fyndiq har sedan länge passerat över 50 000 konsumentköp
• Fyndiq håller en konvertering på 5,3%//Dinesh
@Thomas THL 37633 wrote:
Från 139 kr till 119 kr, är det Ullared på nätet?
Halsband Strass tre rader för 119 kr på Fyndiq
99 kr – 89 kr
alla på Fyndiq – Grytunderlägg pall
149 kr – 129 kr
alla på Fyndiq – Skallra glasstrutTycker att fler och fler produkter är mer som en halvkass kampanj än ett fynd!
Har jag fel eller är det så för att bomba in så mycket produkter som möjligt?
Tyckte det var rätt sjysst förut att surfa in och leta fynd men nu är det bara jobbigt eftersom det är så mycket produkter som är prissänkta 10-15%.
/Thomas
14 mars, 2012 kl. 12:41 #139139DineshDeltagareHej Parvelito,
Som jag skrivit tidigare så resulterade första steget i förändringen av Fyndiqs modell (att slopa prisdumpningen på 25% samt att ställa om provisionsmodellen) i att volymen av produkter på Fyndiq ökade drastiskt. Ett mycket positivt resultat då ett stort produktutbud är en otroligt viktig faktor för att Fyndiq som merförsäljningskanal ska fungera för er handlare eftersom ett brett sortiment att fynda i är attraktivt för konsumenterna.
Att du upplever effekten av vår förändring som att dina produkter försvann i ett hav av oseriösa produkter med påhittade ordinariepriser är givetvis beklagligt. Men vi är ändå av tron att det är de bra produkterna till bra priser som kommer att väljas av konsumenterna – inte de oseriösa produkterna med fantasiordinariepriser. Och när vi under detta år implementerat den intelligens i plattformen som ska premiera riktiga fyndprodukter och visa bättre relevans för konsumenterna, samt lokalisera seriösa handlare vad gäller allt från att ha bra priser och leveranser till effektiv support och professionella produktannonser, och premiera dessa, så kommer seriösa och schysta produkter definitivt sticka ut vilket gynnar både seriösa handlare och Fyndiqs konsumenter.
För oss är detta bara början. Och tack vare konstruktiv feedback från er kan vi vidareutveckla Fyndiq. Från vår sida finns det tusentals funktioner och områden att arbeta med . Det inkluderar givetvis även utveckling av administrationssystemet för er handlare att lägga upp nya produkter på Fyndiq. Det skulle vara intressant att höra vad du upplever som mest besvärligt i detta flödet i dagsläget.
//Dinesh
@Parvelito 37635 wrote:
Faktum är att jag tog bort produkterna jag hade där för man har inte något för att pressa priset där längre, det drunknar i mängderna som kastas in med helt fantastiska påhittade ordinarie priser. Dessutom är det väldigt besvärligt att lägga upp prylar där till försäljning.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.