Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Fyndiq
- Detta ämne har 338 svar, 82 deltagare, och uppdaterades senast för 8 år, 4 månader sedan av Nicklas.
-
FörfattareInlägg
-
11 augusti, 2010 kl. 15:49 #113116DineshDeltagare
Hej,
Så här ser vi på produktutbudet på Fyndiq. Det ska vara nya produkter där man som konsument inte hittar samma vara till ett billigare pris någon annanstans i Sverige. Kan den köpas utomlands ska den inte vara billigare inklusive frakt och skatter från det landet. Sedan går det ju att ta detta till extremer genom att gå mot tillverkare i Asien via Alibaba.com osv. men vi försöker här agera på det normala konsumentplanet. Vi granskar varje produkt som skickas in till oss för att se till att Fyndiqs försäljningspris har ett ”fyndpris”. Detta gör vi manuellt, och där som med allt annat hos oss just nu är det något vi hela tiden försöker utveckla än mer, förbättra och effektivisera. Detta så konsumenten får en ”fyndgaranti” vilket i slutändan du som e-handlare vinner på då trafiken och försäljningsvolymerna för dina hyllvärmare kommer att öka.
Här är det självklart lättare med kända varumärken då en prisjämförelse blir enklare för alla att göra. Svårare blir det med mindre kända varumärken eller egentillverkade saker och där blir det en subjektiv bedömning från vår sida så gott det går.
Tumregeln är i alla fall: upplever konsumenten produkten som ett fynd, säljs din hyllvärmare snabbare… ☺
Visst kan man använda Fyndiq även om man inte har en webbshop. Så länge du kan ta emot mail och kan skicka Fyndiqordrar av dina produkter till konsumenter, är det bara att sätta igång. Däremot har vi vårt fokus främst på e-handlare då Fyndiqs flöden inte skiljer sig så mycket från deras vanliga orderflöden (bra produktbilder, postgång, returer osv).
Fyndiq kommer nog aldrig att bli en partihandelsplats för större partier. För dessa är t.ex. Gekås (Ullared) ett mycket bättre alternativ som köper hela partier. Exempelvis blir du då av med dina 2000 cykelhjälmar på ett bräde medan på Fyndiq kommer du varje dag under lång tid att behöva skicka en cykelhjälm åt gången med Posten. Omvänt är Fyndiq en perfekt kanal för dina 3 cykelhjälmar som du inte lyckats få sålt i din egna fyndhörna.. men här är Gekås inget bra alternativ ☺
Hej så länge,
Dinesh11 augusti, 2010 kl. 16:15 #113119teddyjohanDeltagareTack för snabbt svar och info! Min tanke var i så fall att utgå ifrån basfunktionen av eButik, där ni redan är integrerade, och sedan sälja dessa enstaka produkter i någon form av prisvärd kombination. Jag ska ta upp det med berörda framöver så får vi se.
På tal om juridisk definition, har ni tänkt på att ni med er röda prismärkning faller under lagens krav för det jag skrev ovan om prissänkta varor? Det vill säga, produkten måste bl.a. bara erbjudas till detta pris under en viss tid osv. Kan vara värt att tänka på ifall ni inte redan har gjort det
PS: Grattis till starten, väldigt bra initiativ och väldigt snyggt genomförande hittills!
11 augusti, 2010 kl. 22:57 #113132JoelDeltagareJag kan inte annat än att gratulera till en riktigt grym och välfungerande tjänst.
Produkter som vi knappt sålt ett exemplar av på 6 månader har sålt slut på Fyndiq på några dagar.
15% är smärtgränsen för vad jag kan tänka mig betala i provision så jag hoppas att ni behåller det.
Keep up the good work!
/Joel
12 augusti, 2010 kl. 07:31 #113133NicklasDeltagare@Joel 8734 wrote:
Jag kan inte annat än att gratulera till en riktigt grym och välfungerande tjänst.
Produkter som vi knappt sålt ett exemplar av på 6 månader har sålt slut på Fyndiq på några dagar.
15% är smärtgränsen för vad jag kan tänka mig betala i provision så jag hoppas att ni behåller det.
Keep up the good work!
/Joel
Hur föll ersättningen för frakten ut för dig?
När tiden infinner sig så ska jag ta och prova Fyndiq på ett par varor.
12 augusti, 2010 kl. 07:50 #113135JoelDeltagare@Nicklas 8735 wrote:
Hur föll ersättningen för frakten ut för dig?
När tiden infinner sig så ska jag ta och prova Fyndiq på ett par varor.
Så här ser det ut med fraktsplittar på mina Fyndiqordrar hitintills:
24,50
24,50
24,50
12,25
16,33
24,50
9,80/Joel
13 augusti, 2010 kl. 07:59 #113172RikardDeltagareÄr ersättningen 15% på exmomspriset eller 15% på betalningen?
14 augusti, 2010 kl. 23:10 #113218ParvelitoDeltagareSatt och kikade lite nu på Fyndiq efter att det varit igång, efter att jag har lagt upp saker där och efter att det blivit lite sålt.
Jag tror man skall titta på fyra saker:
1: Det behövs fler varor där. 5-10.000 olika varor är nog ett måste. Det behövs då också underkategorier för att kunna sortera lite mer. Jag tror också att man kommer att behöva populära storsäljande lockvaror med riktigt bra pris för att verkligen få igång begreppet ”fynd”.
2: Det behövs mera aktivitet på sajten, som t.ex. ”de senaste fem sålda sakerna”, ”de senaste fem ordrarna har levererats till X-köping, Y-hult, Z-hamn, Q-berga och C-borg” och ”de som köpt denna produkt har också köpt denna”.
3: Fraktsystemet är helt genomuselt. Ingen vill sälja något tungt där, för risken är rätt så överhängande att man då får betala för att bli av med sakerna när fraktkostnaden vida överstiger vad man får i ersättning för varan minus provis och en fraktskärva. Och eftersom frakten delas lika mellan den som säljer en musmatta som väger 36 gram och den som säljer en glasvas som väger 3 kilo så kommer så lätta billiga saker att eftersträvas. Bättre att slopa frakten helt, och låta alla sätta priser inkl frakt. Om handlaren vet vad man får så behöver man inte ta höjd för något värre scenario än så.
4: Istället för att det skall sitta någon och googla och leta efter alla tänkbara priser och föreslå för den som lägger upp en vara något, så vore det bra med lite tydlighet vad ni vill ha. Sedan tror jag att ni bör fundera över det faktum att många varor är det förmodligen inte fel pris på, de har bara inte marknadsförts rätt tidigare. Jag tror det finns en hel del utrymme att tjäna pengar på varor man säljer via Fyndiq, inte bara gråta över att man i alla fall slapp slänga dem.
16 augusti, 2010 kl. 09:22 #113236DineshDeltagareHej Parvelito,
Tack för riktigt bra tankar/funderingar!
@Parvelito 8831 wrote:
1: Det behövs fler varor där. 5-10.000 olika varor är nog ett måste. Det behövs då också underkategorier för att kunna sortera lite mer. Jag tror också att man kommer att behöva populära storsäljande lockvaror med riktigt bra pris för att verkligen få igång begreppet ”fynd”.
1. Absolut, det är även vårt mål att ha ett mycket brett utbud, och det här är bara början. Fyndiq kommer att bara bli bättre försäljningskanal för alla e-handlare om Fyndiq har ett enormt utbud, så här hoppas vi verkligen att fler och fler nu väljer att testa Fyndiq. Drömmen hade ju varit att från första dagen ha ett utbud på 10.000 produkter men det går inte då e-handlarna vill först se sajten och se att det säljer innan de lägger upp alla sina hyllvärmare. Detta kommer då att ske stegvis och vi ser redan nu att det varje dag ökar med nya e-handlare och produkter.
Själva söket för konsumenten att hitta varor på Fyndiq är något som kommer att utvecklas allt eftersom utbudet ökar. Mycket snart har vi nått brytpunkten för t.ex. mode och kommer där att skapa underkategorier.
@Parvelito 8831 wrote:
2: Det behövs mera aktivitet på sajten, som t.ex. ”de senaste fem sålda sakerna”, ”de senaste fem ordrarna har levererats till X-köping, Y-hult, Z-hamn, Q-berga och C-borg” och ”de som köpt denna produkt har också köpt denna”.
2. Håller med även här, och det ligger i pipen att utveckla än mer i flera olika aspekter. Varianten med vart ordrarna har skickats var en rolig och ny tanke som vi inte tänkt tidigare, den kommer vi att ta upp för diskussion internt.
@Parvelito 8831 wrote:
3: Fraktsystemet är helt genomuselt. Ingen vill sälja något tungt där, för risken är rätt så överhängande att man då får betala för att bli av med sakerna när fraktkostnaden vida överstiger vad man får i ersättning för varan minus provis och en fraktskärva. Och eftersom frakten delas lika mellan den som säljer en musmatta som väger 36 gram och den som säljer en glasvas som väger 3 kilo så kommer så lätta billiga saker att eftersträvas. Bättre att slopa frakten helt, och låta alla sätta priser inkl frakt. Om handlaren vet vad man får så behöver man inte ta höjd för något värre scenario än så.
3. Håller inte helt med här ☺
Visst, är det inte helt optimalt för tyngre produkter, men som vi ser det har de tyngre produkterna i regel något högre pris (jmf ditt exempel med musmatta och glasvas), så det finns ett visst utrymme för frakten här. Sedan kommer det finnas produkter som kommer lida extra för detta som t.ex. plastgranar, billigare tavlor eller liknande och om man inte har riktigt bra marginaler på dessa är nog inte Fyndiq rätt kanal för dem (eller e-handel överhuvudtaget kanske).Att baka in frakten i priset tror vi inte riktigt på då konsumenten inte alltid på ett intuitivt sätt lyckas räkna av frakten i huvudet när man tittar på en produkt och kommer då inte uppleva produkten som ett fynd.
Just prissättningen är otroligt viktig att den blir rätt för upplevs det inte som billigt att handla på Fyndiq, då kommer Fyndiq inte att fungera som kanal för era hyllvärmare.
Som vi skrivit tidigare så är just denna fråga en av de svåraste vi fått hantera och den lösning vi har nu är inte perfekt men vi har kommit fram till att den är den minst dåliga.
@Parvelito 8831 wrote:
4: Istället för att det skall sitta någon och googla och leta efter alla tänkbara priser och föreslå för den som lägger upp en vara något, så vore det bra med lite tydlighet vad ni vill ha. Sedan tror jag att ni bör fundera över det faktum att många varor är det förmodligen inte fel pris på, de har bara inte marknadsförts rätt tidigare. Jag tror det finns en hel del utrymme att tjäna pengar på varor man säljer via Fyndiq, inte bara gråta över att man i alla fall slapp slänga dem.
4. Ni vet hur hård konsumentmarknaden är och hur konsumenter tänker, en ny tjänst eller webbshop ”ska sättas på prov”, framförallt vi som varit så ofina att sticka ut hakan något med vårt fyndvaruhus. Här gäller det att de saker som säljs på Fyndiq är billigast, annars kommer vi helt tappa trovärdigheten på marknaden. Det finns gott om troll därute som sitter och skannar av hela vårt sortiment i hopp om att hitta en liten produkt som säljs 2% billigare på amerikanska eBay och då kan skriva om det. För att säkerställa att detta inte kan hända känner vi oss tvingade att kvalitetssäkra alla produkter genom en manuell granskning. Vi ser gärna att de produkter som säljs via oss är rabatterade med minst 50% men har satt en lägsta gräns på 30%.
Vår tumregel är enkel: ju bättre fynd för konsumenten ju bättre möjlighet att snabbt bli av med din hyllvärmare.
Håller helt och hållet med om att det inte är något fel på produkterna i sig. Det har vi aldrig sagt, utan just tvärtom, era hyllvärmare är bra produkter. Du som e-handlare har ju själv gjort den bedömningen då du en gång köp in varan för att sälja den genom din shop. Sen kanske det var så att just denna vara inte funkade för din kundgrupp i din butik med din marknadsföring. Här har du nu Fyndiq som marknadsför samma vara och når ut till en mycket bredare kundgrupp, som annars kanske inte hade hittat till just dig för denna vara. Samtidigt har vi inte ambition att bli en alternativ försäljningskanal till ordinarie sortiment där Tradera och Blocket redan sköter den biten på ett bra sätt.
Men absolut, det är marknadsföring det handlar om och det är därför vi har så starkt fokus på en stark marknadsföring som kommer att intensifieras de närmsta veckorna med bl.a. TV-reklam på TV4 i Norrköping och Linköping under september.
Tack för bra input Parvelito! Varje sånt här inlägg rör om i vår Fyndiq gryta som till slut, förhoppningsvis skapar den perfekta Gulaschen.
23 augusti, 2010 kl. 20:57 #113447Christoffer TyreforsDeltagareout of the blue: när man lägger något i kassan så kommer öppnas en ruta som meddelar att jag lagt en vara i kundvagnen. Att ni lägger ”ta bort” i övra högre hörnet där alla windowsanvändare per automatik trycker så fort något ploppar upp är bland det mest irriterande jag upplevt på hela kvällen…
efter tredje gången började jag inse att det inte var en bugg som gjorde att kundvagnen tappade varor utan att det var jag som tryckte bort dem.
lär inte sänka konverteringsgraden ett enda dugg men det vore intressant att höra tankarna om det där. Andra har ju hållt på i fem år med att göra tvärtom dvs. lägga viktiga länkar som typ ”subscribe” eller ”gå till kassan” i just det hörnet av ovan nämda anledning.
sjukt stark enterprenörsanda att gå såhär långt out of the box / sin egen väg
edit: och ärligt talat nu; ni har 109 sidor indexerade. det är kanske inte dåligt för vissa sidor efter såhär kort tid men ni har en herrans massa länkar och vissa av dem är grymma så att vänta på att nånting händer kommer inte hjälpa för det hade redan hänt. jag förstår att seo inte är av betydande vikt för er men det lär väl knappast skada att åtminstone få sidorna indexerade? det är väl ett av incitamenten för en ehandlare – att de tack vare er kan få sina produkter möjliga att hitta som de aldrig hade klarat av med sina egna sajter.
edit 2: fan jag lovade mej själv att inte skriva mer om det där tramset!!!!
26 augusti, 2010 kl. 09:38 #113566mickewidellDeltagare@debaser 9089 wrote:
out of the blue: när man lägger något i kassan så kommer öppnas en ruta som meddelar att jag lagt en vara i kundvagnen. Att ni lägger ”ta bort” i övra högre hörnet där alla windowsanvändare per automatik trycker så fort något ploppar upp är bland det mest irriterande jag upplevt på hela kvällen…
Tack för feedback! Ja nu när du lägger fram det på det sättet så känns det inte helt optimalt. Jag ser till att fräscha upp kundvagnen lite i samband med nästa genomgång av shopen, tar en funderare på detta då.
@debaser 9089 wrote:
edit: och ärligt talat nu; ni har 109 sidor indexerade. det är kanske inte dåligt för vissa sidor efter såhär kort tid men ni har en herrans massa länkar och vissa av dem är grymma så att vänta på att nånting händer kommer inte hjälpa för det hade redan hänt. jag förstår att seo inte är av betydande vikt för er men det lär väl knappast skada att åtminstone få sidorna indexerade? det är väl ett av incitamenten för en ehandlare – att de tack vare er kan få sina produkter möjliga att hitta som de aldrig hade klarat av med sina egna sajter.
Absolut, vi har tyvärr inte haft tid att lägga så mycket krut på SEO än, och är medvetna om att många sidor inte indexeras ordentligt. Vi har sedan lanseringen prioriterat att få upp och se till att alla flöden och betalningar funkar bra först och främst. Nu är vi nästan i mål med det arbetet och börjar ta tag i SEO och att förbättra användarupplevelsen. Vi tänker bland annat dra ner lite på AJAX-användandet då vissa klagat på att det blir lite ”för mycket”.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.