Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Fyndiq – kund rätt att behålla vara
- Detta ämne har 5 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 6 år, 6 månader sedan av nmn.
-
FörfattareInlägg
-
2 maj, 2018 kl. 11:10 #104656ChelzDeltagare
Har ett problem, på min arbetsplats så har vi sålt en färgspruta för 4800kr via fyndiq. Under de tre dagar jag varit sjuk så har kunden reklamerat en färgspruta pga av att en del saknas, en del som inte ens har något att göra med maskinens funktion att göra. Det är lite som att någon har reklamerat en hel bil för att mattan på passagerarsidan saknas. På den nivån.
Men som ni alla vet som säljer på Fyndiq så sitter jag i skiten eftersom jag inte lyckades svara dem i tid. Jag var som sagt sjuk.
Men har kunden verkligen rätt att behålla varan? Det står i deras köpvillkor att de arbetar under de generella reglerna kring konsumentköplagen.
Hade varit intressant och veta om någon som varit med om något liknande lyckats hitta något kryphål här.
2 maj, 2018 kl. 14:56 #185206Jimmy OstromDeltagareNej behålla någon vara kräver väl inte heller Fyndiq över 200 kronor?
Men det är du som ska stå för returfrakten för kunden i med att det är en reklamation. Nu är Fyndiq inblandat men om du skulle sålt varan och ingen ”mellanhand” behöver du inte godkänna reklamationen om du undersökt produkten när kunden skickat tillbaka den (om du kommer fram till att det inte är fel på produkten).
Men sen kanske inte detta är den service man vill ha till en kund, men du har rätt att undersöka produkten och är det inget fel på den behöver du inte heller godkänna reklamationen.
@Chelz 92035 wrote:
Har ett problem, på min arbetsplats så har vi sålt en färgspruta för 4800kr via fyndiq. Under de tre dagar jag varit sjuk så har kunden reklamerat en färgspruta pga av att en del saknas, en del som inte ens har något att göra med maskinens funktion att göra. Det är lite som att någon har reklamerat en hel bil för att mattan på passagerarsidan saknas. På den nivån.
Men som ni alla vet som säljer på Fyndiq så sitter jag i skiten eftersom jag inte lyckades svara dem i tid. Jag var som sagt sjuk.
Men har kunden verkligen rätt att behålla varan? Det står i deras köpvillkor att de arbetar under de generella reglerna kring konsumentköplagen.
Hade varit intressant och veta om någon som varit med om något liknande lyckats hitta något kryphål här.
2 maj, 2018 kl. 16:51 #185209ChelzDeltagareDom har stängt ärendet eftersom jag inte svarade inom 24 timmar. Kunden återbetald.
@Jimmy Öström 92043 wrote:
Nej behålla någon vara kräver väl inte heller Fyndiq över 200 kronor?
Men det är du som ska stå för returfrakten för kunden i med att det är en reklamation. Nu är Fyndiq inblandat men om du skulle sålt varan och ingen ”mellanhand” behöver du inte godkänna reklamationen om du undersökt produkten när kunden skickat tillbaka den (om du kommer fram till att det inte är fel på produkten).
Men sen kanske inte detta är den service man vill ha till en kund, men du har rätt att undersöka produkten och är det inget fel på den behöver du inte heller godkänna reklamationen.
2 maj, 2018 kl. 18:06 #185210mailingbags.nuDeltagareOch kunden har säkert bara kryssat i att leveransen ej var komplett och vill egentligen inte ha tillbaks pengarna utan vill bara ha den saknade delen, även denna kund rusar nu runt till grannarna och berättar att han fått behålla varan och fått tillbaks pengarna. Makalöst.
4 maj, 2018 kl. 06:47 #185224nmnDeltagare@Chelz 92046 wrote:
Dom har stängt ärendet eftersom jag inte svarade inom 24 timmar. Kunden återbetald.
Men varför i hela friden använder ni Fyndiq?
Dessa problem verkar ju vara mer regel än undantag!Har ni någon sjuk böjelse att vilja ge bort era marginaler till en massa mellanhänder som bara skär emellan?
14 maj, 2018 kl. 19:14 #176247ChelzDeltagareJag har klivit av fyndiq både via min arbetsgivares konto och mitt eget, har varit med på fyndiq skapligt länge och funkar bra som komplement, men nu finns det verkligen ingenting positivt kvar, absolut ingenting.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.