Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Fyndiq inför 5% selling Fee.
- Detta ämne har 90 svar, 49 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år sedan av Nandor78.
-
FörfattareInlägg
-
11 september, 2013 kl. 17:07 #167767FredrikGustDeltagare
Lite trist när branschkollegorna kör samma eller högre priser på Fyndiq som i den egna butiken. Tror att de flesta bara kommer acceptera de nya villkoren och köra vidare för att rensa hyllvärmare. De som kör samma eller högre priser i egen butik bara höjer priset.
Skulle däremot vilja se att man tar bort det helt orelevanta förepriset. Bättre fuska dit ett beräknat pris eftersom 70% av mina kontroller via samma copytext i några av butikerna visade på samma pris på fyndiq, tradera och egen butik så är det ändå inte äkta och konsumenten tror det är Fyndiq som rear.
Jag kommer fortsätta sälja ut överlager och utförsäljning men då står denna kanal bara för bonusförsäöjning där man får ledig lageryta utan att döda med rea i egen butik.
11 september, 2013 kl. 18:43 #167771bigfishDeltagareVad tråkigt att fyndiq nu ska börja ta 5% . Jag som inte ens börjat och hade just tänkt använda fyndiq för att det var gratis! nu kommer jag inte använda mig av dom.
Som några av er nämnt innan, jag har inte heller någon koll på deras regler. Däremot om de bara stryker regeln att priserna man lägger ut på ens produkter på fyndiq måste vara lägre än på ens egen hemsida så är det inte ”så farligt”.
För då kan man ju höja ens egna priser på fyndiq för att bibehålla samma inkomst som innan. Risken här är att kunderna inte köper produkten men om det nu är så att det går bra för fyndiq och trafiken och kännedomen om fyndiq är hög/blir högre så är det endå en bra säljkanal då jag tror många kunder gärna betalar lite extra för att köpa en produkt från en etablerad försäljnings sida än från en privat de inte känner till.
men jag har kanske helt fel?
kanske passar den teorin bättre på enbart dyra varor…sen så finns det ju saker som de kan förbättra som många av er påpekat redan tex som att kunden borde kunna se info om det företag som lagt upp produkten oavsett om företagets hemsida har lägre priser än de man lagt ut på fyndiq. Samma teori här jag tror kunder hellre betalar lite mer bara för att köpa från ett mer känt företag. Sen hur det skulle gå i längden har jag ingen aning om..
Frågan jag nu undrar över är: vad kan Fyndiq göra för oss försäljare? vad får vi tillbaka för våra 5%?
Ni skriver att ni ska öka marknadsföringen, kommer det även innefatta att ni har tex gör reklam för våra produkter?
företags presentation på fyndiqs hemsida tex tex vad har ni att erbjuda oss..Ps. Jag vet inte om min text låter som att jag tar deras parti men det gör jag inte, jag sitter bara och funderar högt över om detta kan gynna de som säljer på fyndiq på något sätt. vad försäljarna kan få tillbaka som sagt. Bara för att klargöra det.
11 september, 2013 kl. 18:57 #167774Janne JohanssonDeltagareSlutsålt på Fyndiq from nu!
12 september, 2013 kl. 06:07 #167783Per NilssonDeltagareKom igen nu. Fyndiq måste väl också kunna tjäna pengar?
Jag förstår inte motståndet till detta. Ärligt. Nu kanske 5% är i lite väl högsta laget men jag skulle bli förvånad om Fyndiq INTE tog ut en avgift.
Jag skulle tippa på att Fyndiq hittar en prismodell som passar både dem själva samt handlarna.
12 september, 2013 kl. 06:10 #167784danielanderssonDeltagare@Per Nilsson 69075 wrote:
Kom igen nu. Fyndiq måste väl också kunna tjäna pengar?
Jag förstår inte motståndet till detta. Ärligt. Nu kanske 5% är i lite väl högsta laget men jag skulle bli förvånad om Fyndiq INTE tog ut en avgift.
Köparen betalar ju 49 kr i frakt, är inte det en avgift?
Sen att handlaren får stå för frakten borde också kunna ses som en indirekt avgift.
12 september, 2013 kl. 06:14 #167785Per NilssonDeltagareGivetvis.
Jag reflekterar dock över att folk blir förvånade över att Fyndiq måste tjäna pengar.
Sedan vet jag faktiskt inte hur dyra eller billiga, bra eller dåliga, Fyndiq är på detta.
Men jag tror, och hoppas, att Fyndiq hittar en prismodell som fungerar för alla parter.
@lunarmys 69076 wrote:
Köparen betalar ju 49 kr i frakt, är inte det en avgift?
Sen att handlaren får stå för frakten borde också kunna ses som en indirekt avgift.
12 september, 2013 kl. 06:18 #167786danielanderssonDeltagare@Per Nilsson 69077 wrote:
Givetvis.
Jag reflekterar dock över att folk blir förvånade över att Fyndiq måste tjäna pengar.
Sedan vet jag faktiskt inte hur dyra eller billiga, bra eller dåliga, Fyndiq är på detta.
Men jag tror, och hoppas, att Fyndiq hittar en prismodell som fungerar för alla parter.
Om man vill lägga otroliga pengar på Adwords (inom mobiltillbehör spenderar de väldigt mycket enligt våra gissningar), köra TV-reklam och annan dyr marknadsföring så är det klart att man hamnar över 49 kr per order.
Men det känns ju otrevligt att sponsra en konkurrent som minska ens intäkter (Adwords och organiska, t ex) med ÄNNU mer pengar..
12 september, 2013 kl. 06:23 #167787Per NilssonDeltagareJag förstår. Marginalerna blir bara mindre och mindre samtidigt som kunderna kräver billigare varor, bättre service och snabbare leveranser.
@lunarmys 69078 wrote:
Om man vill lägga otroliga pengar på Adwords (inom mobiltillbehör spenderar de väldigt mycket enligt våra gissningar), köra TV-reklam och annan dyr marknadsföring så är det klart att man hamnar över 49 kr per order.
Men det känns ju otrevligt att sponsra en konkurrent som minska ens intäkter (Adwords och organiska, t ex) med ÄNNU mer pengar..
12 september, 2013 kl. 06:42 #167788EkraftDeltagare@Per Nilsson 69075 wrote:
Kom igen nu. Fyndiq måste väl också kunna tjäna pengar?
Jag förstår inte motståndet till detta. Ärligt. Nu kanske 5% är i lite väl högsta laget men jag skulle bli förvånad om Fyndiq INTE tog ut en avgift.
Jag skulle tippa på att Fyndiq hittar en prismodell som passar både dem själva samt handlarna.
Ja, Fyndiq behöver tjäna pengar, och de har med den affärsmodell man byggt upp rätt många miljoner i intäkter. Problemet är att de bränner pengar i en takt som till och med Zimbabwes centralbankschef skulle vara imponerad över. Det är en enormt kostsam kundtjänstorganisation, en stor produktgranskningsorganisation och mycket aggressiv marknadsföring på detaljnivå som snarare konkurrerar med handlarna än hjälper dem.
Jag tror att man skulle kunna halvera organisationen för kundtjänst och produktgranskning genom att jobba lite smartare. Kanske är det vettigare att avgiftsbelägga upplägg av produkter då det skapar kostnader och arbete för Fyndiq, istället för att avgiftsbelägga köp som genererar intäkter. Det skulle kunna frigöra en och annan miljon.
12 september, 2013 kl. 08:36 #167793pyhobbyDeltagareJag gillar inte heller Fyndiqs adwordsstrategi. Frågan är om Fyndiq själva har koll på hur mycket man få tillbaka på sina satsade slantar.
Ta ”mobilskal” som exempel där Fyndiq toppar, kan ju inte vara billigt direkt.
Nu är ju prispressen på Fyndiq sjuk på just mobilskal vilket borde leda till hyfsad konvertering men samtidigt tar man 49kr frakt vilket borde skrämma iväg många skalköpare.Jag tror Fyndiq måste tänka om och värna mer om sina säljare.
Att folk blir förbannade av Fyndiqs kommunikationsförmåga är ju inte direkt märkligt. Man uttrycker ju sig så fruktansvärt klumpigt. Det är inte bara nu utan det har man gjort flera gånger tidigare. Jag har i alla fall tröttnat på deras metoder.
Kortsiktigt kan det säkert vara lockande för många att öka inkomsterna via Fyndiq. Men om Fyndiq får som man vill tror jag många sitter i skiten om några år. Prishetsen är enorm och Fyndiq säger sig nu bli ”mer aggressiva marknadsföringsmässigt”. Fyndiq kommer konkurrera än hårdare med era egna butiker.
Det är bara att välja. Hjälp Fyndiq och bygga deras varumärke eller bygga sitt egna?
Jag har gjort mitt val i alla fall.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.