Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Fyndiq är oseriösa och dåliga mot säljarna
- Detta ämne har 12 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast för 7 år, 3 månader sedan av Kupongnytt.
-
FörfattareInlägg
-
10 november, 2015 kl. 18:42 #103085merattitydDeltagare
Hej Gott folk,
Jag brukar inte bli arg så lätt utan är oftast en väldigt glad prick.
Dock så har jag varit med om ett väldigt annorlunda bemötande från Fyndiq.se.
Så här är historien:
Vi säljer diverse saker på Fyndiq. Ett par gånger har kunder från Fyndiq velat göra en retur och det har aldrig varit något problem. Denna gången så hade kundens klocka gått sönder efter 3 månaders användande och kunden önskade göra en retur för att få en ny eller pengarna tillbaka.Vi får ett automatiskt mail från Fyndiq som undrar hur vi önskar göra.
Vi svarar att vi önskar varan i retur.Kunden skickar varan till oss i ett vanligt paket dvs inte spårbart och vi har till dags datum inte fått paketet.
Vi får ett nytt mail från Fyndiq som undrar hur det går och vi svarar att inget paket har kommit till oss. Fyndig skall höra om kunden har skickat det till oss.
Nästa mail vi får är väldigt annorlunda då det står att vi som säljare har ansvar för att paketet kommer fram.
Vi mailar och undrar hur detta skall gå till och om man behöver starta eget postbolag för att ha koll på hur Fyndigs/våra kunder skickar tillbaka returer till en.
Svaret är att i avtalet man skrivit på så står det att man som säljare har fullt ansvar för returen som kunden skickar. Önskar man spårbart paket skall man skriva detta i mailet när man bekräftar att kunden skall returnera varan till företaget.
Vi svarar att det är vi som betalar för retur och då borde kunden alltid välja spårbart då det ej påverkar dem ekonomiskt. Vi frågar även efter om kunden har kvar sitt kvitto så man har något bevis på att varan är skickad eller hur detta skall fungera.
Efter detta ringer vi Fyndiqs kundtjänst och förklarar allt och hur absurt det är med att vi som handlare skall kunna ha ansvar om kunden skickar retur.
Tjejen som vi pratar med är väldigt trevlig och håller med om att det låter väldigt konstigt hon skall även tala med någon på bolaget och återkomma.
Hon hör dock aldrig av sig till oss.Dagen efter kommer nytt mail från Fyndig som fått mail från kunden och ett kontoutdrag på 35 kr som visar att kunden handlat på en ICA-butik.
Fyndiq undrar hur vi önskar göra med ärendet.Vi ringer på nytt till Fyndiq dagen efter och en ny tillmötesgående tjej håller med om att det låter konstigt att vi skall ha ansvar för returer från kunder men hon skall höra med ansvarig och återkomma.
Denna gången återkommer hon och säger att i framtiden skall vi skriva att vi vill ha spårbar retur när vi önskar att kunder skall returnera varor och att de skall se över detta i framtiden då de haft samma problem innan med andra handlare.
Jag ifrågasätter varför vi som handlare behöver skriva detta, Fyndiq kan ha det som krav vid retur, så blir det inga frågor om ett paket försvinner.
Vi undrar även hur Fyndig kan vara utan ansvar vid returer då de tar ut en fraktavgift på 49 kr från kunder?Hon svarar att fraktavgiften inte är en fraktavgift utan en serviceavgift?
Vi frågar varför står det då fraktavgift på Fyndiqs sida och inte serviceavgift?
Vi frågar även varför vi som handlare skall bli drabbade om Fyndiq vet att det är ett problem vid icke spårbara returer.Hon svarar att hon skall höra med ansvarig och återkomma, hon ringer inte upp fler gånger.
Idag kom ett nytt mail som undrade hur vi vill göra med ärendet.
Så har någon annan varit med om liknande för detta är helt skruvat i min mening
hur Fyndiq behandlar ärendet.:mad:12 november, 2015 kl. 17:04 #179810merattitydDeltagareIdag ringde Fyndiq mig och löste ärendet smidigt och var lyhörda för vad vi ansåg var fel och kunde förbättras i framtiden.Detta Var bra och hatten av för fyndiq och kul att de läser e-handels forum .
16 november, 2015 kl. 22:01 #179869rlnDeltagare@merattityd 84773 wrote:
Idag ringde Fyndiq mig och löste ärendet smidigt och var lyhörda för vad vi ansåg var fel och kunde förbättras i framtiden.Detta Var bra och hatten av för fyndiq och kul att de läser e-handels forum .
Visst, men det är ju tragiskt att man ska behöva tvätta deras byk offentligt innan de reagerar. Det är helt klart ett tecken på dålig kundservice i min bok.
18 november, 2015 kl. 12:08 #179886jouni_hDeltagareHar också problem med Fyndiq.. För snart 1 månad sedan skickade jag efter 2 st toner till företagets laserskrivare. Efter en vecka efterlyste jag dem via mail. De lovade ta kontakt med butiken för att de skulle skicka igen.
Väntade en vecka till och inget paket kom. Tog förra veckan kontakt med dem via telefon och fick prata med en trevlig kille som lovade ta tag i det här. Nu skulle de försöka en 3:e gång och skicka med spårbar sändning.
Än idag har jag inte fått något och ringde nyss igen och pratade med en ny trevlig kille, som återigen lovade att personligen ta tag i det…
Återstår att se huruvida jag får mina toners eller inte. En sak är säkert, är att mitt pappersarbete har börjat halta ordentligt när man inte kan skriva ut… Är måttligt nöjd med Fyndiq..19 november, 2015 kl. 13:12 #179901AlfredUddDeltagareHej allesammans!
Ibland blir det fel och i detta första nämnda ärende så var vi helt enkelt inte tillräckligt snabba i kommunikationen mellan våra avdelningar samtidigt som vi uttryckte oss otydligt i dialogen med dig @merattidtyd. Feedback mottagen, behövliga förändringar är gjorda och ärendet är uppklarat!
Vår kundtjänst försöker alltid lösa ärenden på snabbast och bästa möjliga sätt för både er butiker som säljer på Fyndiq och för konsumenter. Är det så att ni som säljer på Fyndiq känner att det är ett ärende som inte hanterats hundraprocentigt (som i detta fall) eller att ni har några andra frågor som rör er försäljning hos oss så är ni alltid välkommen att kontakta vår handlarsupport. Vårt jobb är att stötta er i alla typer av frågor som rör er försäljning hos oss.
Det kan tex gälla:
– Hur kan jag på bästa sätt integrera min butik mot Fyndiq.
– Tips på hur man kan öka sin försäljning.
– Frågor & funderingar kring utbetalningar, produkter, ja allt möjligt!Och även om du inte säljer på Fyndiq @Jouni_h, så vill ju vi självklart att ditt ärende ska lösas så fort som möjligt. Det är därför självklart helt ok om du hör av dig till oss på handlarsupporten om ditt specifika ärende, så ska vi se hur vi kan hjälpa dig vidare!
Ni når oss på 0771-70 70 10 eller via mail: handlare@fyndiq.se.
Allt gott!
Rikard Andersson Head of Merchant Relations Fyndiq
30 november, 2016 kl. 09:24 #182840greatestmomDeltagareJag har jätteproblem med fyndiq, det går inte att ringa och mailen tar superlång tid innan dom svarar. Fyndiq blockar varor hos mig som andra får sälja utan problem. Funderar på att gå vidare eller helt sluta sälja hos dom.
4 december, 2016 kl. 19:59 #182876FHemDeltagareVi har precis börjat sälja via fyndiq. Hoppas vi slipper problem som dessa! Håller med om att det är underligt att de kallar avgiften på 49 kr för fraktavgift. De anser antagligen att fraktavgift låter bättre än serviceavgift.
7 december, 2016 kl. 14:40 #182896VendelaDeltagareHej på er!
@greatestmom
Det var tråkigt att höra att du upplever att svaren från oss dröjer. Om du vill så kan du alltid skicka ett mail till handlare@fyndiq.se och berätta vad du vill ha hjälp med så kan vi se till att kika på vad som hänt i ditt ärende!Om ditt ärende gäller en specifik order så har vår kundtjänst öppet sin telefonsupport mån-fre 08-20 och lör-sön har de öppet mellan 10-16! Numret dit är 0771-70 70 00.
@FHem
Du har rätt, vi tycker att det är snyggare att säga fraktavgift istället för administrationsavgift, som det faktiskt är. Vi behåller summan för att hålla Fyndiq igång och självklart utvecklar vi vår plattform kontinuerligt. Som bekant tar vi hand om marknadsföringen av dina produkter, betallösningen samt all kundtjänst. Så det är bl. a den summan som vi behöver för att gå runt och utvecklas.Ha det fint!
Vendela – Fyndiqs Handlarsupport9 maj, 2017 kl. 09:56 #183676EffellDeltagareVi sålde en vara över 200kr. Det var en solklar felaktig reklamation (kunden hade läst fel). Varan inkom och vi godkände att varan var ok. Men trodde vi skulle få tillbaka returfrakten vi la ut till kunden. Som svar fick vi NEJ! Jag funderar allvarligt på att lägga av med Fyndiq. Någon som vet om de verkligen får göra såhär?:mad:
9 maj, 2017 kl. 18:17 #183680IT-ShoppenDeltagareNä de får inte göra så. Vid reklamation som blir nekad ska kunden stå för alla kostnader.
Läs mer på detta forum många handlare som inte är nöjda med Fyndiq.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.