Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Fyndiq
- Detta ämne har 19 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 7 månader sedan av JohanK.
-
FörfattareInlägg
-
14 maj, 2012 kl. 12:42 #145299DineshDeltagare
@henrik 44230 wrote:
Det tar ju faktiskt väldigt lång tid att för dem innan produkten kommer ut så man skulle ju kunna tro att de gör det. För när det gäller produktbilder och texter lägger dom nog inte ner någon direkt tid på då jag själv sett en del produkter hos dem som nog borde granskats lite mer.
Och jag trodde faktiskt att man behövde ha en butik för att sälja men där kanske jag har fel.Hej Henrik,
Vår ambition är att inskickade produkter ska granskas inom max 3 arbetsdagar. För tillfället har vi dock lyxproblemet med ett enormt inflöde av nya produkter, så granskningen ligger tyvärr lite efter just nu. Men vi har precis rekryterat mer produktgranskarpersonal som i dagarna får introduktion här på Fyndiq, så förhoppningsvis är vi snart ikapp med granskningen igen och dessutom förberedda på att kunna hantera ett ännu större inflöde av nya produkter !
Och till din fundering kring om man behöver ha en egen butik för att sälja på Fyndiq är svaret, nej det behöver man inte. Fyndiq fungerar lika fint för handlare som har webbshop eller fysisk butik som för parti- eller grossisthandlare som bara har lager av varor.
//Dinesh
14 maj, 2012 kl. 12:56 #145300Anton ADeltagare@Dinesh 44442 wrote:
Hej Henrik,
Nej, i vår produktgranskningen igår inte att kolla av förepriset. Vi koncentrerar oss i första hand på annonstexternas innehåll; att informationen är korrekt och tillräcklig, samt att produktbilderna är ok.
Dock kollar vi av nyregistrerades handlares produkter för att säkerställa att de inte säljs billigare i deras egna webbshopar/butiker, och vi gör även stickprov då och då för att kolla detta på produkter som redan ligger ute på sajten.//Dinesh
Hej Dinesh!
Jag har en fråga.
Varför tar ni bort/ändrar produkttexter samt rubriker utan att meddela oss säljare? Det är ganska frustrerande när man får se att ni har ändrat om något utan att ha sagt det till oss.Sedan så måste ni jobba hårdare mot piratkopior. Just nu säljer ni många ”licenserade produkter” som är billiga kopior från Kina.
14 maj, 2012 kl. 14:39 #145315DineshDeltagare@skinza.se 44445 wrote:
Hej Dinesh!
Jag har en fråga.
Varför tar ni bort/ändrar produkttexter samt rubriker utan att meddela oss säljare? Det är ganska frustrerande när man får se att ni har ändrat om något utan att ha sagt det till oss.Sedan så måste ni jobba hårdare mot piratkopior. Just nu säljer ni många ”licenserade produkter” som är billiga kopior från Kina.
Hej Skinza,
Denna fråga ställde du redan förra veckan här på forumet och då svarade jag så här:
@Dinesh 44123 wrote:Hej Skinza,
Att vi ibland ändrar rubriker och produkttexter under granskningen är för att vi dels utgår från en Fyndiq-mall för hur rubriker ska vara uppbygda (så att produktannonserna ser mer eller mindre enhetliga ut), men också för att vi ibland inte tycker att all information i produkttexterna, så som de skickas in, är relevant, eller så behöver vi i andra fall lägga till information som fattas.
Våra ändringar i granskningen går som förslag till dig som handlare att godkänna, och skulle du tycka att någon ändring är helt uppåt väggarna så behöver du självklart inte godkänna denna, utan kan kontakta oss via handlare@fyndiq.se och diskutera ändringen.
Sedan håller jag helt och fullt med om att det skulle vara bra om vi kunde kommunicera varför vi gjort ändringarna på ett smidigt sätt. Hela produktgranskningsflödet är något vi jobbar med för att göra det mer effektivt och då ska givetvis sådana kommunikationsflöden utvecklaas och förbättras.
//Dinesh
//Dinesh
14 maj, 2012 kl. 14:54 #145316Anton ADeltagare@Dinesh 44460 wrote:
Hej Skinza,
Denna fråga ställde du redan förra veckan här på forumet och då svarade jag så här:
//Dinesh
Missade det inlägget
Jag förstår att ni ändrar ibland; men det skulle vara bra att få veta varför ni ändrar. Ni kanske ska ge ut den där mallen över hur rubrik+text ska se ut?
Så här går det alltså till idag?
1. Jag fyller i text osv. Väntar i tre dagar på att ni ska godkänna produkten.
2. Jag ser att ni har ändrat något och vill veta varför. Därför skickar jag ett mail till et. Får vänta 2 dagar på svar.
3. Jag gör några ändringar i produkttexten och skickar iväg den på granskning till er. Jag får vänta ytterligare 3 dagar….Ska man alltså behöva vänta i en vecka på att få upp en produkt?
Många av era ändringar är svåra att förstå dessutom.
T.ex. varför ni ändra grön groda till groda grön osv…14 maj, 2012 kl. 15:55 #145318team_fDeltagareFörutom att fyndiq verkar grovt underbemannade har jag bara fina erfarenheter av detta företag.
14 maj, 2012 kl. 18:52 #145338MagnusDeltagareJag tycker Fyndiq är bra med undantag av ”påhittade” ord. priser.
Hypotetisk kan man ha en fördel av att inte ha en någon annan säljkanal där Fyndiq kan kontrollera priset.15 maj, 2012 kl. 09:47 #145405mephisto73Deltagare@Magnus 44484 wrote:
Jag tycker Fyndiq är bra med undantag av ”påhittade” ord. priser.
Hypotetisk kan man ha en fördel av att inte ha en någon annan säljkanal där Fyndiq kan kontrollera priset.Detta är något som accelerat tack vare Groupon m.fl. – diverse aktörer har helt enkelt upptäckt att det går att sälja produkter genom att påstå att de är värda xxx (valfritt absurt belopp) och ”erbjuda” dem för yyy (fortfarande 10 ggr inköpspris). Enligt mig är det Groupon etc som är pionjärer och några av de värsta exemplen på detta, och andra är snara att haka på då det finns stora pengar att göra.
Min invändning är främst att det är ytterst tveksam marknadsföring och bedrägligt förfarande när man med fejkade webbshoppar försöker påskina att en viss varas ordinarie pris är xxx.
Å andra sidan verkar kunderna vara för disträ för att ens bry sig. Själv skulle jag bli upprörd om jag hade köpt en ”lackpenna” som påstås kosta 398kr, för 129kr, när den i själva verket aldrig sålts för 398kr, och den kostar knappt 7 kronor att köpa in, inklusuve frakt, tull och moms.
Men som sagt ingen verkar tycka att detta är anmärkningsvärt…
Det som sker på Fyndiq är bara en naturlig utveckling av denna trend.
16 maj, 2012 kl. 07:14 #145480DineshDeltagare@skinza.se 44461 wrote:
Missade det inlägget
Jag förstår att ni ändrar ibland; men det skulle vara bra att få veta varför ni ändrar. Ni kanske ska ge ut den där mallen över hur rubrik+text ska se ut?
Så här går det alltså till idag?
1. Jag fyller i text osv. Väntar i tre dagar på att ni ska godkänna produkten.
2. Jag ser att ni har ändrat något och vill veta varför. Därför skickar jag ett mail till et. Får vänta 2 dagar på svar.
3. Jag gör några ändringar i produkttexten och skickar iväg den på granskning till er. Jag får vänta ytterligare 3 dagar….Ska man alltså behöva vänta i en vecka på att få upp en produkt?
Många av era ändringar är svåra att förstå dessutom.
T.ex. varför ni ändra grön groda till groda grön osv…Hej igen Skinza,
Som jag skrev tidigare så tittar vi på att utveckla och effektivisera produktgranskningsflödet och då är kommunikationen kring detta inkluderat. Vi håller just nu även på att sätta ihop en enkel manual för Fyndiq-försäljning som kommer inkludera tips på hur vi vill att en produktannons ska se ut, med syfte att annonserna som kommer in till Fyndiq för granskning ska kunna godkännas snabbt utan att våra produktgranskare ska behöva lägga så mycket tid på att korrigera och ändra innehållet.
//Dinesh
16 maj, 2012 kl. 08:24 #145487Anton ADeltagare@Dinesh 44643 wrote:
Hej igen Skinza,
Som jag skrev tidigare så tittar vi på att utveckla och effektivisera produktgranskningsflödet och då är kommunikationen kring detta inkluderat. Vi håller just nu även på att sätta ihop en enkel manual för Fyndiq-försäljning som kommer inkludera tips på hur vi vill att en produktannons ska se ut, med syfte att annonserna som kommer in till Fyndiq för granskning ska kunna godkännas snabbt utan att våra produktgranskare ska behöva lägga så mycket tid på att korrigera och ändra innehållet.
//Dinesh
Det låter bra det! Förmodligen kommer de att gynna både er och oss handlare.
25 maj, 2012 kl. 15:23 #146280JohanKDeltagareHar provat 2 produkter i ett par veckor nu, 3 ordrar fick vi.
Det jag kan rekommendera är att sälja produkter som är lätta och inte skrymmande eftersom man (iaf vi) bara fått 5 kr i fraktersättning.
Så nu har jag nollat produkterna på fyndiq och säljer endast via vår egen ehandel.
Alltid kul att prova dock.
/Johan
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.