Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Fy för Posten
- Detta ämne har 15 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 8 månader sedan av Parvelito.
-
FörfattareInlägg
-
31 mars, 2011 kl. 14:03 #121193Katrin LundgrenDeltagare
Visst är det så, men ett kvarter på 2 km borde inte vara något större problem.
Kom igen när ett kvarter är ett par mil, eller som vissa här uppe som har ett par mil till närmsta utlämniningställe. Det är inget ovanligt. Jag vidhåller att Stockholmare ibland är lite väl bortskämda med att allt ska finnas inom 2 meter från hemmet…..31 mars, 2011 kl. 14:08 #121194NoviNodic-massageljusDeltagareok, eftersom detta tydligen var ett hett ämne så kan man ju då bara avslutningsvis (ev.) tycka att kunden ska få hämta på det ställe som är NÄRMAST, inte pasera 2 st. ställen på vägen – BILDLIGT TALAT. Dessutom kodmyran så växte jag upp där man aldrig haft mera än ett utlämningsställe
I lilla Holmsund, med 2 mil till nästa ställe, men det gick det också…
känns friskt med lite debatt ibland )
önskar alla en god fortsättning på den samma1 april, 2011 kl. 13:00 #121224info@sportstolen.seDeltagare@NoviNodic-massageljus 17810 wrote:
ok, eftersom detta tydligen var ett hett ämne så kan man ju då bara avslutningsvis (ev.) tycka att kunden ska få hämta på det ställe som är NÄRMAST, inte pasera 2 st. ställen på vägen – BILDLIGT TALAT. Dessutom kodmyran så växte jag upp där man aldrig haft mera än ett utlämningsställe
I lilla Holmsund, med 2 mil till nästa ställe, men det gick det också…
känns friskt med lite debatt ibland )
önskar alla en god fortsättning på den sammaHur hett är det när man kommer in på lilla ica handlaren och ska hämta ut sitt paket som är precis max vad man får skicka som postpaket och vänder sig om och kommer emot en hylla, en häftig domino effekt uppstår och affären får stänga för de inte har några mer varor som går att sälja
Jag pratade med en personal på OK/Q8 här i stan som var överlycklig att posten försvann ifrån dem, det blev massor extra jobb och långa köer kunde uppstå.
Jag tycker att det är ganska bra att man koncentrerar sig på att lägga postutlämningen på de lite större ica handlarna. Dels åker de flesta dit och handlar, och de har i regel bättre öppettider.
Agda 78 med rullator handlar sällan på internet och om hon väl gör det så sätter jag en femma på att hon får hjälp med att hämta sitt paket av nära och kära.
Sen pratet om att posten måste drivas med god lönsamhet, gör inte posten vinster runt miljarden?
4 april, 2011 kl. 22:20 #121367SeitanfoodsDeltagarePosten är ett företag jag avskytt länge.
Varför?
Först och främst för att de systematiskt minskar på sina serviceställen. Minns någon längre ens vad ett postkontor är? Jag bodde i Finland under nästan 4 år, och där finns det postkontor i nästan varje kvarter, eller åtminstone stadsdel – och då menar jag postkontor och inte ”utlämningsställen”. Finska posten är som en ren dröm jämfört med den svenska – låt vara att det finns många saker som är långt bättre i Sverige än i Finland.
Jag tar oftast hem palleveranser med Dachser ombesörjt av min tyska leverantör, men
när det rör sig om mindre paketsändningar skickar de paketen med tyska posten, som sen lämnar över dem till svenska posten. Har väl fått hem 4-5 sändningar på detta vis, och undantagslöst har det varit så att 1-2 paket kommit EN dag och paket 3-X har kommit fram NÄSTA. Ett faktum som givetvis irriterande.Varför måste de tvunget dela på sändningarna så??
Jag har jobbat till och från på Schenker som chaufför i 10 års tid, men jag minns verkligen inte att det var någon slags praxis att leverera ut ”halva” sändningar. Det gjordes i undantagsfall, och vanligtvis var ALLA paket i sändningen med.
Nästa stora dumma grej som Posten gör är att de envisas med att INTE ringa kunden innan de kör ut en ”suspekt” leverans. Med suspekt menar jag till privatpersoner eller såna som jag – företagare som arbetar från en helt vanlig lägenhet. Så de kör till adressen, kollar okulärt efter mottagaren och om denne inte kan hittas, kör de därifrån och lämnar in godset på terminal. När jag jobbade på Schenker var det standard att man ringde 118 118 medelst företagstelefonen, eller om man saknade en sån, via komradio bad trafikledningen att söka kunden. Detta förfarande verkar posten vara för lata för. Kan tro´t eftersom de är en statsfinansierad aktör, till skillnad från Schenker och DHL, som måste svettas lite mer för att hävda sig i konkurrensen.
Och varje gång jag besöker ett Posten-företagscentrum så slår det mig hur långsamt personalen där arbetar. Det slår aldrig fel. Aldrig ser de ut att ”snabba på” eller åtminstone bjuda på lite svett för att betjäna kunderna lite snabbare (än normalt). Känns verkligen som om denna personal – ofta äldre kvinnor – är samma gäng som en gång jobbade på postkontoren. Jag har inget emot äldre kvinnor i arbete – men i transport- och speditionsbranschen är det en hederssak att svettas lite för kunden, annars har man för lite att göra.
Min erfarenhet som kund till Schenker är att de är långsamma. DHL tycks mig vara snabba.
Nä, får jag välja så vill jag ha så lite att göra med Posten som möjligt!
5 april, 2011 kl. 07:42 #121370hansandersDeltagare@Seitanfoods 18005 wrote:
Posten är ett företag jag avskytt länge.
Varför?
Först och främst för att de systematiskt minskar på sina serviceställen. Minns någon längre ens vad ett postkontor är? (………………
Nä, får jag välja så vill jag ha så lite att göra med Posten som möjligt!Om den utvecklingen fortsätter, så fixar det sej med automatik…….
5 april, 2011 kl. 08:08 #121371ParvelitoDeltagare@Seitanfoods 18005 wrote:
Jag bodde i Finland under nästan 4 år, och där finns det postkontor i nästan varje kvarter, eller åtminstone stadsdel – och då menar jag postkontor och inte ”utlämningsställen”. Finska posten är som en ren dröm jämfört med den svenska – låt vara att det finns många saker som är långt bättre i Sverige än i Finland.
Så ser det måhända ut i triangeln, Åbo – Tammerfors – Helsingfors, men ger man sig ut på landet är det inte längre så tätt mellan representationen, och det som finns är som regel outsourcat till lokala serviceställen.
Vad som däremot är intressant i Finland är att deras regering börjat överväga att slopa momsen på vad de anser vara basala posttjänster (brev upp till 2kg och paket upp till 10kg). Det kan bli en riktig vitaminspruta för e-handeln där.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.