Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Funderingar angående dropshipping
- Detta ämne har 15 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år, 7 månader sedan av
blazern.
-
FörfattareInlägg
-
23 juli, 2015 kl. 19:47 #179051
FredrikGust
DeltagareDet går alltid att göra sig av med returer med alternativa försäljningskanaler eller genom nedsatt pris på enstaka exemplar. Kan även gå att sälja på marknad, loppis och mässor. Kör man dropshipping får man räkna med kostnaden för returerna i kalkylen. Är man kreativ går det alltid sälja även om intäkten dröjer ett tag.
Bra produktbilder, ärliga och bra produktbeskrivningar, bra info som följer med i leveranser/mail, tydlighet överlag gör att andelen returer kan hållas nere.
Adwords och sociala media är generellt rätt dyra sätt att sälja via om du nu inte hittat en smal nisch med köpsugen målgrupp. Skulle nog lägga in Fyndiq/Tradera som försäljningskanaler och kolla på alternativa annonsering på Prisjakt/Pricerunner/Kelkoo etc om produkterna passar in där.
23 juli, 2015 kl. 20:01 #179052blazern
DeltagareDe returer vi får går ofta att sälja igen då de endast är provade storleksmässigt. Ibland är kunderna slarviga och smutsar ner produkten och då säljer vi dem för halva priset, enkelt sätt att bli av med halvtaskiga produkter och samtidigt täcka inköpspriset gott och väl.
Detta funkar för oss som säljer drivremmar, frågan är hur det funkar i andra nischer…
Jag röstar för eget lager då mycket blir smidigare.
24 juli, 2015 kl. 14:05 #172692MrDanne
Deltagare@blazern 83528 wrote:
De returer vi får går ofta att sälja igen då de endast är provade storleksmässigt. Ibland är kunderna slarviga och smutsar ner produkten och då säljer vi dem för halva priset, enkelt sätt att bli av med halvtaskiga produkter och samtidigt täcka inköpspriset gott och väl.
Detta funkar för oss som säljer drivremmar, frågan är hur det funkar i andra nischer…
Jag röstar för eget lager då mycket blir smidigare.
Kunderna kan väl inte skicka tillbaka smutsiga produkter? Ska väl vara i nyskick så man kan sälja om dem eller? Både emballage och produkt.
Lekte med en liten tanke att kunna sitta i Thailand med en paraplydrink och sköta shoppen därifrån
Såg att det finns lagerhotell som kan hjälpa till med lagerhållning och sånt. Kostar ju såklart extra, men om man har en lite större volym med inkomst så kanske det kan vara ett alternativ.Man får väl börja med att städa ut skrubben så har man ju lite plats där för returer.
Tack för svaren
24 juli, 2015 kl. 14:07 #172690MrDanne
Deltagare@blazern 83528 wrote:
De returer vi får går ofta att sälja igen då de endast är provade storleksmässigt. Ibland är kunderna slarviga och smutsar ner produkten och då säljer vi dem för halva priset, enkelt sätt att bli av med halvtaskiga produkter och samtidigt täcka inköpspriset gott och väl.
Detta funkar för oss som säljer drivremmar, frågan är hur det funkar i andra nischer…
Jag röstar för eget lager då mycket blir smidigare.
Kör du dropshipping med dina remmar eller har du lager?
24 juli, 2015 kl. 19:20 #172686FredrikGust
Deltagare@MrDanne 83531 wrote:
Kunderna kan väl inte skicka tillbaka smutsiga produkter? Ska väl vara i nyskick så man kan sälja om dem eller? Både emballage och produkt.
Den nya lagen ger köparen rätt att returnera sådant som är använt också och man får då som butik göra avdrag på den summa som återbetalas. Turligt nog för de flesta branscher nyttjas denna möjlighet sparsamt. Inom mode är det lite jobbigare för vissa handlare.
24 juli, 2015 kl. 21:43 #179053blazern
Deltagare@MrDanne 83531 wrote:
Kunderna kan väl inte skicka tillbaka smutsiga produkter? Ska väl vara i nyskick så man kan sälja om dem eller? Både emballage och produkt.
Lekte med en liten tanke att kunna sitta i Thailand med en paraplydrink och sköta shoppen därifrån
Såg att det finns lagerhotell som kan hjälpa till med lagerhållning och sånt. Kostar ju såklart extra, men om man har en lite större volym med inkomst så kanske det kan vara ett alternativ.Man får väl börja med att städa ut skrubben så har man ju lite plats där för returer.
Tack för svaren
Tyvärr väldigt få lantbruksmaskiner, gräsklippare och liknande som håller rent skick, så lite förståelse får man ha, men dock väldigt få returer så vi är glada i alla fall.
Nej, vi kör det mesta på eget lager och övriga produkter får vi hem inom typ 4 dagar max.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.