Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Funderingar angående dropshipping
- Detta ämne har 15 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år, 7 månader sedan av
blazern.
-
FörfattareInlägg
-
22 juli, 2015 kl. 16:38 #102870
MrDanne
DeltagareHej,
Är helt ny här och funderar på att starta en webbutik och sälja lite spännande produkter som jag hittar.
Jag har idag en fastanställning och tänkte driva min butik på kvällar och så. Tanken är inte att leva på företaget utan jag vill mjukstarta och tjäna lite extra pengar vid sidan om och helst av allt inom 1-2 år köra 100% på mitt egna företag.Det är iallafall tanken…
Har läst en del om dropshipping och tycker det är en bra väg att börja.
Planen är nu
1. Registrera företaget
2. Fixa bankkonto hos SEB Enskilda Firman-paketet
3. Använda salehoo.com för att hitta bra leverantörer och produkter
4. Fixa med webbutiken med betalningsmetod och så.
5. Marknadsföra butiken på Facebook och lite Google AdwordsVad jag nu oroar mig över är den här distanslagen där man kan använda produkterna och sen skicka tillbaka dom… Hur ska jag hantera detta? Tar leverantören tillbaka såna produkter?
Jag har ju inget lager och vill ju slippa den hanteringen.
Har ju i princip bara min lilla lägenhet.Kan väl inte bara vara i Sverige den här lagen finns?
Finns det några här som sysslar med dropshipping som kanske kan ge mig lite råd?Tack
23 juli, 2015 kl. 05:45 #179038Kocken
DeltagareVad är det för unikt i din plan? Finns säkert många tusen personer bara i Sverige som vill och gör som du tänker.
Marknadsföra butiken på Facebook och lite Adword, tror du det räcker för att få en extrainkomst, lycka till kommer inte att fungera, E-handel är inte så lätt.23 juli, 2015 kl. 10:40 #179039MrDanne
Deltagare@Kocken 83512 wrote:
Vad är det för unikt i din plan? Finns säkert många tusen personer bara i Sverige som vill och gör som du tänker.
Marknadsföra butiken på Facebook och lite Adword, tror du det räcker för att få en extrainkomst, lycka till kommer inte att fungera, E-handel är inte så lätt.Hej Kocken,
Kul att du svarar på mitt inlägg och trevligt att du tar till hammaren direkt och slår ned mig.
Nu var ju inte frågan vad jag har för unika produkter och hur mycket pengar jag måste tjäna för att du ska vara nöjd va…
Har du inget att tillföra min tråd tycker jag inte du borde svarat.Jag måste inte tjäna 50000 kr /månaden just nu. Jag vill mjukstarta och har funderingar på dropshopping och hur saker funkar. Har du nåt att tillföra i det ämnet eller surfar du bara runt och klagar på folk eller ?
Sorry blir lite besviken att få såna här svar.
23 juli, 2015 kl. 11:31 #179040blazern
DeltagareHur mycket är produkterna värda? Är det ens lönt att ordna och krångla med returer till leverantören?
Skulle säga att man får räkna in returer i budgeten för returer blir det alltid.
23 juli, 2015 kl. 11:46 #179041Dan
DeltagareFinns säkert leverantörer som kan ta delar av returansvaret men kolla med de du jobbar med. Generellt skulle jag säga att det är upp till dig att lösa. Som Blazern säger behöver man ha marginaler nog för att hantera returer.
Sen finns det vissa nischer där returer är typ omöjliga för konsumenten om det handlar om ångerrätt, soffor bänkpressar osv har ett inbyggt skydd mot ångerrätt då ingen löser en sån retur enkelt utan ehandlarens hjälp. Här får man avväga om det är bra med trygga köp där man kan ångra sig (hjälpa till med returfrakt vid ånger) eller om man vill jobba mer bad-ass och sänka kundnöjdheten och word of mouth genom att säga ”not my problem hyr en lastbil bara”.
23 juli, 2015 kl. 12:48 #179043MrDanne
Deltagare@blazern 83514 wrote:
Hur mycket är produkterna värda? Är det ens lönt att ordna och krångla med returer till leverantören?
Skulle säga att man får räkna in returer i budgeten för returer blir det alltid.
Max 1000kr kanske.
Man får väl hoppas att de flesta inte ångrar köpen då!23 juli, 2015 kl. 12:50 #179044MrDanne
Deltagare@Dan 83515 wrote:
Finns säkert leverantörer som kan ta delar av returansvaret men kolla med de du jobbar med. Generellt skulle jag säga att det är upp till dig att lösa. Som Blazern säger behöver man ha marginaler nog för att hantera returer.
Sen finns det vissa nischer där returer är typ omöjliga för konsumenten om det handlar om ångerrätt, soffor bänkpressar osv har ett inbyggt skydd mot ångerrätt då ingen löser en sån retur enkelt utan ehandlarens hjälp. Här får man avväga om det är bra med trygga köp där man kan ångra sig (hjälpa till med returfrakt vid ånger) eller om man vill jobba mer bad-ass och sänka kundnöjdheten och word of mouth genom att säga ”not my problem hyr en lastbil bara”.
Hade väl inte tänkt att ha så stora produkter.
Så du menar att kort sagt så måste man ha ett litet lager nånstans…?23 juli, 2015 kl. 13:18 #179045Dan
DeltagareHmm nej det vet jag inte om jag skrev direkt?
Men i praktiken kommer du ju få returer om du har hög volym nog och om lev inte hjälper dig får de kasseras eller skickas nånstans.
@MrDanne 83519 wrote:
Hade väl inte tänkt att ha så stora produkter.
Så du menar att kort sagt så måste man ha ett litet lager nånstans…?23 juli, 2015 kl. 14:06 #179048MrDanne
Deltagare@Dan 83520 wrote:
Hmm nej det vet jag inte om jag skrev direkt?
Men i praktiken kommer du ju få returer om du har hög volym nog och om lev inte hjälper dig får de kasseras eller skickas nånstans.
Direkt till soptippen alltså
Får kolla med leverantören.
Tack
23 juli, 2015 kl. 15:41 #179049Ekraft
DeltagareÄr det inte allt för stora saker, så får du väl offra platsen av en flyttlåda eller två hemma, och ställa dig på en bakluckeloppis och kränga det när det börjar bli fullt. Returer är naturligt inom Ehandel, och det blir troligen mycket enklare för dig, snabbare för kunden och mer lönsamt att hantera det själv.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.