Visar 8 inlägg - 21 till 28 (av 28 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #106366
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    superspännande, uppdatera oss gärna fortlöpande kring detta. det låter som ett intressant test att följa.

    #106367
    Magnus
    Deltagare

    Avslutsfrekvens i butiken där fraktkostnad tillkommer: 1,73 %
    Avslutsfrekvens i butiken där fraktkostnad ingår i priset: 1,64 %

    Intressant att veta är om vinsten skiljer i de båda butikerna.
    Om dom till ex. köper flera produkter i den butiken där frakten är inräknad, blir vinsten högre då.

    Jag har delat in mina produkter i olika fraktklasser ungefär som webhallen har/hade en gång i tiden.
    Min lägsta frakt är 29kr vilket gör att Jag gör en mindre vinst på frakten även när Jag säljer 1st adapter eller dylikt småsak, men köper kunden 10st av samma adapter så är frakten fortfarande 29kr, då gör Jag en viss vinst på varorna istället. Jag försöker på det sättet få folk att köpa mera när de ändå håller på.

    Tror man måste ställa sig frågan, vad är lägsta vinst Jag vill packa ett kuvert för.

    bl.a. min, så är majoriteten av beställningarna på EN produkt

    Njaa tittade på mina 20 st sista beställnngar lite snabbt.
    Det är ungefär lika mellan att köpa 1 st produkt eller flera produkter.

    #106388
    ducedo
    Deltagare

    @whyld: Efter en snabb titt på sajterna så känns kontorsmateriel.eu inte lika seriös. Dessutom tror jag att du skulle kunna framhäva fraktfritt bättre i butiken. Däremot så är det en intressant undersökning och jag skulle gärna höra mer om det slutgiltiga resultatet.

    #106389
    whyld
    Deltagare

    @ducedo 1101 wrote:

    @whyld: Efter en snabb titt på sajterna så känns kontorsmateriel.eu inte lika seriös. Dessutom tror jag att du skulle kunna framhäva fraktfritt bättre i butiken. Däremot så är det en intressant undersökning och jag skulle gärna höra mer om det slutgiltiga resultatet.

    Nej, kontorsmateriel.eu är, som sagt, under utveckling och texter mm håller på att skrivas ihop för att vara mer lik Lilon.se, och jag beräknar att vara klar med det under sommaren, lagom till att studerande, skolor och företag öppnar igen och ska ha nytt kontorsmaterial.
    Ska även kolla på hur det fraktfria ska framhävas.
    Tack för feedbacken!

    #109112
    Tilda
    Deltagare

    Vi började webshopen med porto enligt Postens portotabell. Nu har vi dock tänkt att testa med fri frakt för vår ”flaggskeppsprodukt” i en eller två veckor för att se hur det slår ut, kanske i en månad till och med, för att få något att jämföra med. Vi kommer då att försöka baka in frakten i priset.

    Emballaget består av vad som finns till hands så det är i huvudsak tid som är kostnaden förutom själva portot då. Frakten brukar inte kosta mer än 12 kr men det är väldigt drygt att packa så att försändelsen inte blir mer än 30 mm hög… Annars är man helt plötsligt uppe i 24 kr.

    Jag är dock lite skeptisk till att prisexperimentera. Tänker att det ger negativa reaktioner hos kunder som handlat när priset varit högre och så sänker vi efter en vecka. Jag hade ju blivit irriterad vet jag…

    Hur gör ni andra? ”Får” man ändra priset lite hur som helst? Det kan ju komma otrevliga överraskningar så att man plötsligt inte har något val.

    #109113
    Parvelito
    Deltagare

    Jag tycker inte att man skall experimentera alltför mycket med sådana här saker där priser går upp och ned. Det är jobbigt för kunderna att hänga med i vad som händer. Har man varit inne på måndagen och tittat, kanske gjort en kundkorg, och så går man in på onsdagen för att slutföra, och då gäller helt andra villkor, så slutar det nog med att man går någon annanstans. Likadant om man köpt något och rekommenderar det till vänner, så är det bra om det är samma pris då.

    Måste man höja priserna pga av något skäl så måste man, men det är inte till gagn för businessen att hålla på och peta för mycket.

    Jag vet inte riktigt hur många ordrar du har, men skall du få något som är statistiskt rätt behöver du mäta det på ett antal tusen besökare och ett antal hundra ordrar.

    Ett tips: På Tradera finns det under kategorin ”Frimärken – Sverige” en underkategori som heter ”Nominalvara”. Det är samlare som säljer bort ostämplade frimärken till priser som ligger under vad de är värda som frankering. Det låter som rabattfrimärken skulle kunna vara något för dig. Postfriska rabattfrimärken med gummering är det du skall ha, kostar 7-8kr/st och är i porto värda 12-24kr om man använder dem rätt. Gäller dessutom i hela Norden om det är ”bästa sorten”.

    När man blir varm i kläderna kan man börja leta runt om i världen. Jag köpte hem frimärken med frankeringsvärde 50.000kr för några veckor sedan, från Tyskland där man inte har någon som helst glädje av svenska frimärken. 42% av frankeringsvärdet betalade jag där på tyska E-bay. Det gör att man tjänar rätt bra med pengar även på frakten. Visst är det lite kladdande med att få dit alla märken på breven, men man lär sig snart att kombinera rätt märken till korrekta porton.

    #109514
    Tobbe
    Deltagare

    @ Parvelito.
    Har du möjligtvis räknat på vad man kan betala som mest för rabattmärken och ändå göra en bra affär? Inräknat att du ej får dra av momsen.

    #109521
    Parvelito
    Deltagare

    Betalar man runt 8kr för rabattmärkena är det en bra affär alla dagar om man använder dem rätt. Kan du använda dem på skrymmande 100g-försändelser och till försändelser i Norden så kan du in princip betala det dubbla, och det är ändå en bra affär.

    Betalar man mer än 8kr så börjar det bli rätt så marginellt i förtjänst, och då kan man lika gärna låta bli.

Visar 8 inlägg - 21 till 28 (av 28 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.