Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Fri Frakt?
- Detta ämne har 27 svar, 14 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 9 månader sedan av Parvelito.
-
FörfattareInlägg
-
18 juni, 2009 kl. 16:02 #106326Fredrik NorbergDeltagare
Lustigt att den tråd kom upp då jag precis själv skulle skapa ett inlägg kring detta.
Jag är här lite rädd att vi som e-handelsbransch biter oss själva i svansen…
Jag köper helt och hållet att nya aktörer i ett visst segment subventioner sina frakter genom fri frakt för att köpa sig marknadsandelar. Det jag vänder mig mot är en allmän acceptans inom e-handelsbranschen till fri frakt.
Branschen har nu på ett par år lyckats skapa en allmän accept och standard för att man betalar för att få hem varor man köper på nätet. Idag är det ingen som höjer på ögonbrynen för 29 sek för cd-skivor, 49 sek för strumpor, 79 sek skor, 99 sek för datorer osv. När detta nu har, i mina ögon, accepterats av konsumenten, ska branschen då verkligen pusha för ett paragdimskite mot att subventionera frakten?
Ibland låter det nästan som att kostnaden helt försvinner, som att Joe Labero (för en gångs skull) lyckas trolla bort den från alla bokföringspärmar och fraktfakturor. Vad är det som egentligen händer då? Jo, e-handlaren får stå för denna kostnad och låta sin vinstmarginal så vacker sjunka, vilket skapar en lågmarginal bransch. Vem av ”oss” vill det egentligen?
Vad jag ser alldeles för ofta får höra är att e-handlaren bara ser till portot eller fraktkostanden som är den kostnad som uppstår i samband med ett köp. Man glömmer då helt arbetstid för plock & pack (sätt inte den tiden till 0 sek/h!), emballage, lagerhyreskostnad, ev. koppling mot Unifaune, hyllsystem etc. Så idag sker redan en kraftig subventionering av kostnaderna som härrör till ett köp när man tar exempelvis tar 59 sek i fraktkostnad av konsument.
Det allra farligaste med detta (börjar känna mig som en pingstpastor ), är att dessa nyheter och råd alltid hänförs till den amerikanska marknaden. Det går inte att jämföra logistikkostnaderna i USA med Sverige, i USA är logistiken sjukt mycket effektivare och billigare än i Sverige!
Nej, våga stå emot lockelsen att erbjuda fri frakt för att kortsiktigt få en bra försäljningsökning!
Å ha en riktigt trevlig midsommar!!
18 juni, 2009 kl. 16:31 #106327RollUp-KungenDeltagareJag håller med men vad gör man? Marknaden kan följas eller styras.. styra marknaden är svårt tror jag och som vi som ”kortsiktigt” dubblar volymen för fri frakt,, ska vi inte haka på det är det ju generalfel då kalkylen i vårt fall var kanon från början och med fri frakt är fortfarande bättre än bra och så länge kalkylen verkligen håller inkl pack, emb, overhead etc etc så är ju fri frakt då bara ett säljmedel på ett psykologiskt plan som gör att kunden blir mer köpbenägen eftersom kunden tycker att denna vinner då han känner att han fått något som kostar pengar av leverantören,, en rabatt på produkt sänker ju värdet på den samt att kunden inte känner marginalen och inte att det verkligen är en rabatt,, fri frakt är alltid fri frakt och slåss man med lokal aktörer där varan kan hämtas för 0:- så tror jag ändå att fri frakt är ett säljargument som fungerar… vårt ställningstagande nu är om vi kan höja priset på varan motsvarande frakten och inte tappa volym…. det är milljonerkronors frågan…
18 juni, 2009 kl. 17:59 #106334Katrin LundgrenDeltagareMed de marginaler ni har på produkterna kan det säkert fungera. Med de marginaler som är på djurprodukter så är vi borta inom ett år vid fri frakt.
Med andra ord fri frakt fungerar bra för olika butiker, för kunden är det alltid bra och det är helt klart ett säljargument. Men det är nog lätt för nya butiker att bara göra som konkurenterna gör utan eftertanke, för man vill som någon sa följa marknaden.21 juni, 2009 kl. 21:48 #106351timmyDeltagareJag håller inte med angående fri frakt, att vi förstör för oss e-handlare! Jag ser fri frakt som ett sätt att underlätta för kunder vid köp. Det finns inte längre något ”överraskningsmoment” i kassan vad gäller skyhög frakt, om man redan innan informerar om att den är fri.
Jag skulle hellre se att alla e-handlare la på frakten i grundpriset för en produkt. Det gör att man som konsument lättare kan jämföra pris på internet jämfört med ”traditionell” handel.21 juni, 2009 kl. 21:56 #106352NicklasDeltagaretimmy;1060 wrote:Jag håller inte med angående fri frakt, att vi förstör för oss e-handlare! Jag ser fri frakt som ett sätt att underlätta för kunder vid köp. Det finns inte längre något ”överraskningsmoment” i kassan vad gäller skyhög frakt, om man redan innan informerar om att den är fri.
Jag skulle hellre se att alla e-handlare la på frakten i grundpriset för en produkt. Det gör att man som konsument lättare kan jämföra pris på internet jämfört med ”traditionell” handel.Har man en bra programvara till shoppen som visar den riktiga total kostnaden direkt så blir det inga överaskningar för kunden, men har man en sämre programvara som inte klarar detta så är det negativt för kunden att upptäcka en kostnad till.
22 juni, 2009 kl. 07:29 #106357ParvelitoDeltagareTimmy beskriver en del av verkligheten på ett bra sätt. I många webshopar, bl.a. min, så är majoriteten av beställningarna på EN produkt. Om jag då väljer att visa priset inkl frakt, eller exkl frakt spelar ingen roll för totalsumman. Storkunder kan man ta hand om på ett annat sätt.
Jag har lyckats positionerna mig väldigt bra på Prisjakt med totalpriset INKL frakt, och många av de kunder jag har kommer dit för att totalpriset var bra. (Enhetsfrakter på 99kr må vara bra om man köper en hel dator, men skall man ha en liten adapter för 25kr är det horribelt).
Jag tror att jag skall göra samma experiment som Alex gjort, och baka in frakten i priset från början. Då behövs inga klick på produkterna för att frakten skall visas i kassan, och jag kan ”runda” av totalpriset så att det blir bra. 25kr för en vara + 12kr för frakten kan bli 39kr som ett fraktfritt pris.
Precis som Timmy beskriver så blir det väldigt lätt att jämföra priset med den fysiska butikens pris, och det handlar inte om att bjuda på sitt arbete, det handlar om att göra det enkelt för kunden att köpa. Fraktkostnaden finns ju där, men kunden får den serverad för sig direkt.
22 juni, 2009 kl. 09:58 #106361Katrin LundgrenDeltagareHar man en butikslösning som klarar av att visa frakt redan i varukorgen har man aldrig problemet med att kunden får överraskningar.
Sedan tror jag det är lättare med fri frakt om du inte har massor av konkurrenter som enbart prispressar och säljer den typ av varor som kunden alltid köper till billigaste pris oavsett service.
Jag tror kort sagt att fri frakt kan vara bra för vissa branscher i början, men oftast brukar det förr eller senare leda till rena priskrigen där man sänker sina marginaler, så man bör nog tänka sig för innan man inför fri frakt.
22 juni, 2009 kl. 20:03 #106363whyldDeltagareJag håller just nu på med ett test där jag vid sidan om varann driver två webbutiker med liknande sortiment. En där fraktkostnad tillkommer och en där det alltid är fraktfritt och frakten är inbakad i priset.
Testet är dock bara i startfasen och jag beräknar att köra igång det ordentligt efter sommaren. Någon vidare analys av de siffror jag hittills fått in har jag dock inte gjort, men de ser, efter ca ett år (har inte jobbat aktivt med testet under detta året), ut så här:Avslutsfrekvens i butiken där fraktkostnad tillkommer: 1,73 %
Avslutsfrekvens i butiken där fraktkostnad ingår i priset: 1,64 %Saker som kan påverka är bland annat varumärkeskännedom om butiken, betalningssätt, information på webbplatsen mm. I detta fall har den ena butiken funnits 2 år längre, betalningssätten har varit detsamma och informationen på webbplatserna har skiljt sig.
Men, som sagt, detta är mycket preliminära siffror då testet ännu inte riktigt är satt i verket.
22 juni, 2009 kl. 20:16 #106364DanDeltagarewhyld: Kan man få se de olika butikerna? Vore intressant att se hur du säljer in fraktfritt osv och hur fraktkostnader visas.
22 juni, 2009 kl. 20:32 #106365whyldDeltagare@Dan 1070 wrote:
whyld: Kan man få se de olika butikerna? Vore intressant att se hur du säljer in fraktfritt osv och hur fraktkostnader visas.
Javisst. För tillfället håller jag dock på att omarbeta texterna/villkor mm på den med fraktfritt för att överensstämma med den första webbutiken. Samt har jag i veckan tagit bort kortbetalningen på den fraktfria då jag är igång med att byta leverantör och även produktutbudet ska uppdateras med fler produkter. Även information om leveranstid skiljer sig i skrivande stun, vilket kan påverka. Så i stort sett är den fraktfria inte lik sig från förra veckan.
Frakt tillkommer: Lilon.se (fraktkostnad visas under varukorgen när något läggs i varukorgen, totalsumma visas dock ej förrän innan man bekräftar köpet)
Fraktfritt: Kontorsmateriel.eu
Har tidigare skrivit lite om min plan för testet här: Nylansering av Kontorsmateriel.eu
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.