Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Fri frakt och retur som gör att man kommer under gränsvärdet
- Detta ämne har 14 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 4 månader sedan av teddyjohan.
-
FörfattareInlägg
-
13 augusti, 2010 kl. 13:02 #113182ParvelitoDeltagare
Det är nog bara två olika skolor. Jag använder mina ”goda sidor” som argument för varför man skall handla saker av mig (i en bransch med som har ett rätt dassigt rykte, och med idel standardprodukter) innan kunden gör sitt val, som en del av marknadsföringen. Det positiva för den som handlar en sladd på nätet idag är att rätt sladd ligger i brevlådan dagen efter (lite tillspetsat). Det viktiga är inte sladden, utan att det är en sladd från Parvelito.
Jag tror att för dig är det varan som är det primära, inte vem som säljer den, och då får man själv träda tillbaka lite och överraska kunden positivt på ett annat sätt.
Jag är mycket medveten om att kunder som under ett köp haft problem och fått det löst på ett bra sätt oftare blir en återkommande stamkund än de som allt gick smärtfritt för från början. Det finns en massa forskning som visar det, och det är väldigt dumt att aktivt jobba för inte göra kunderna nöjda. Men är man tydlig med vad som gäller är det få kunder i Sverige som faktiskt bråkar om det, och de får man försöka göra nöjd, genom att överraska positivt, även i min bransch.
13 augusti, 2010 kl. 19:56 #113200MonyDeltagareMen hur ska man bokföra det?
Jag tänkte nämligen erbjuda fraktfritt (inte 100% bestämt mig än dock) och då bokför jag frakt som en kostnad, dvs det blir mindre pengar i vinst på varje vara till mig.
Men om jag får varan i retur. Då blir ju frakten en minuspost utan någon vinst? (tar man från kassan då eller?)
13 augusti, 2010 kl. 20:09 #113201GregerADeltagareJa, eller från gubens plånbok kanske …
Nej, det är ju fortfarande en kostnad.
Säg att du sålt nånting för 400:- (+ moms)
Intäkt varor 400:- K
Utgående moms 100:- K
Bank 500:- DSäg att du betalar portot 50:- kontant
Kostnad frakt 40:- D
Ingående moms 10:- D
Kassa 50:- KOm du får en retur så krediterar du varan
Intäkt varor 400:- D
Utgående moms 100:- D
Bank 500:- KKostnaden för frakten står kvar, den kan du ju inte lämna tillbaka till Posten.
14 augusti, 2010 kl. 08:11 #113204MonyDeltagareJa, så måste det ju vara! Jag visste det egentligen, Greger
17 augusti, 2010 kl. 16:38 #113290teddyjohanDeltagareJag gillar idén med fraktfritt (inte bara vid storköp), som kund för att det går snabbare och enklare att räkna på det snarare än att gå in i en lång process i kassan för att i check-out stadiet få lägga på en femtiolapp. Men om man returnerar en vara tycker jag definitivt att kunden ska ersätta returfrakten, det är ju trots allt kunden som ändrat sig.
Varför inte lösa det såhär: kunden får betala returfrakten, men får motsvarande belopp i värdecheck vid nästa köp, säg 50 kr? Givetvis om man då bara skriver in returfrakten i villkoren och slätar över med checken som en glad överraskning. Exempelvis såhär:
”Hej Micke!
Om du önskar ångra ditt köp så måste du själv stå för returfrakten hos oss, precis som hos de flesta andra. Men eftersom du är viktig för oss så skickar jag gärna över en värdecheck på samma värde som din kostnad för returfrakten som du kan använda när du handlar av nästa gång. Jag hoppas att du känner dig nöjd med denna lösning och får passa på och önska dig en fortsatt trevlig dag och välkommen åter!”
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.