Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Fri frakt och retur som gör att man kommer under gränsvärdet
- Detta ämne har 14 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 4 månader sedan av teddyjohan.
-
FörfattareInlägg
-
12 augusti, 2010 kl. 12:52 #94800Richie72Deltagare
Hur gör ni när en kund beställer så de kommer över gränsvärdet för fri frakt och sedan returnerar en vara? Lägger ni till frakten då?
Jag har en kund som beställt två varor för cirka 300 kr styck.
Då blir det fraktfritt.
Kunden returnerar en vara för 300 kr.
Ska jag krediterar 300 kr eller 300 kr minus frakt?Vad tycker ni? Några erfarenheter.
12 augusti, 2010 kl. 13:16 #113150ParvelitoDeltagareDet är väl en anledning till att man inte skall ha ett sådant fraktsystem.
Eftersom jag lite grann ogillar det här med returer så skulle jag hålla en rätt så hård linje och naturligtvis låta kunden betala för frakten när de returnerar på det sättet. Nu har jag inte råkat ut för att behöva bråka med en kund om sådant, så jag har inga erfarenheter av hur reaktionen blir, men jag tycker det är värt att försöka.
12 augusti, 2010 kl. 13:59 #113151Per NilssonDeltagareHej!
Vi låter kunderna själva stå för fraktkostnaden vid returer. Det står klart och tydligt i våra villkor. Vi har även en rätt så hög gräns för fraktfritt, 1200 SEK.
Vi har dock aldrig hamnat i konflikt med någon kund angående detta.
//Per Nilsson
12 augusti, 2010 kl. 20:58 #113165NonkanDeltagareJag tycker det är självklart att kunden i ett sådant här fall ska betala båda frakterna, både den första och sin egen returfrakt.
Villkoret för fri frakt upphävs ju i.o.m att ordern i slutändan är på 300… Att förklara det för kunden är kanske inte lika enkelt i slutändan
12 augusti, 2010 kl. 21:44 #113166Richie72DeltagareTack för svar. Jag funderar på att gå över på enhetsfrakt och aldrig ha fraktfritt. Slipper man den typen av problem (precis som Parvelito skriver).
13 augusti, 2010 kl. 06:29 #113168timmyDeltagareDet är ett lite klurigt område. Om kunden returnerar en del av ordern och du tar bort den fria frakten får man troligtvis ingen positiv erfarenhet av din butik. Det hade inte jag fått i alla fall.
Kör man på fri frakt så tycker jag man ska ha marginaler som gör att man inte börjar gnälla och lägger på frakten igen. Då får man köra på fri frakt oavsett om en del av ordern returneras. Så mycket tror jag inte det är som returneras eller? Bättre med en nöjd kund i sådana lägen!
13 augusti, 2010 kl. 07:01 #113169Katrin LundgrenDeltagareDen gyllene regeln stämmer rätt bra in här:
Behandla kunden som du själv skulle vilja bli behandlad som kund.13 augusti, 2010 kl. 07:16 #113170DanDeltagareOm man kör fri frakt kan man inte rimligen debitera fraktkostnader vid retur.
Lösningen är att sluta erbjuda fri frakt
13 augusti, 2010 kl. 07:40 #113171ParvelitoDeltagareFast är inte kunden rätt så medveten om att man bryter mot den överenskommelse som gjorde att man fick en förmån? Förväntar sig inte kunden att få betala frakten?
Nu har jag inte försökt någon gång, men om jag köper en TV på Expert, och lämnar igen den efter två dagar på öppet köp, får jag då behålla mina poäng på Medmera-kortet?
I den bästa av världar är det naturligtvis rätt roligt om man hela tiden kan göra kunderna nöjda genom att dansa efter deras pipa och ändå se pengarna strömma in. I verkligheten så är det väl så att E-handlare också får börja fundera lite över hur generös man kan vara. Och är man generös skall man helt klart slå upp det stort och marknadsföra det, och göra det till ett försäljningsargument.
13 augusti, 2010 kl. 12:13 #113179timmyDeltagare@Parvelito 8776 wrote:
Fast är inte kunden rätt så medveten om att man bryter mot den överenskommelse som gjorde att man fick en förmån? Förväntar sig inte kunden att få betala frakten?
Nu har jag inte försökt någon gång, men om jag köper en TV på Expert, och lämnar igen den efter två dagar på öppet köp, får jag då behålla mina poäng på Medmera-kortet?
I den bästa av världar är det naturligtvis rätt roligt om man hela tiden kan göra kunderna nöjda genom att dansa efter deras pipa och ändå se pengarna strömma in. I verkligheten så är det väl så att E-handlare också får börja fundera lite över hur generös man kan vara. Och är man generös skall man helt klart slå upp det stort och marknadsföra det, och göra det till ett försäljningsargument.
Där håller jag faktiskt inte med dig med att man ska marknadsföra att man är generös. Då tar kunden istället för givet att man t.ex. betalar fraktkostnaden för returer eller liknande. Hade man inte gått ut med info att man gör det och istället vid varje tillfälle säger ”det är klart du inte ska behöva betala frakten själv, det står vi för” så tror jag kunden får en väldigt mycket positivare inställning till dig. Jag jobbar alltid med att försöka överträffa kundens förväntningar och det verkar ha fungerat hittills. Du kan inte överträffa förväntningarna om du har informerat om allt bra du gör, då blir det istället ett krav från kunden.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.