Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Fri frakt och retur som gör att man kommer under gränsvärdet

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #113150
    Parvelito
    Deltagare

    Det är väl en anledning till att man inte skall ha ett sådant fraktsystem.

    Eftersom jag lite grann ogillar det här med returer så skulle jag hålla en rätt så hård linje och naturligtvis låta kunden betala för frakten när de returnerar på det sättet. Nu har jag inte råkat ut för att behöva bråka med en kund om sådant, så jag har inga erfarenheter av hur reaktionen blir, men jag tycker det är värt att försöka.

    #113151
    Per Nilsson
    Deltagare

    Hej!

    Vi låter kunderna själva stå för fraktkostnaden vid returer. Det står klart och tydligt i våra villkor. Vi har även en rätt så hög gräns för fraktfritt, 1200 SEK.

    Vi har dock aldrig hamnat i konflikt med någon kund angående detta.

    //Per Nilsson

    #113165
    Nonkan
    Deltagare

    Jag tycker det är självklart att kunden i ett sådant här fall ska betala båda frakterna, både den första och sin egen returfrakt.

    Villkoret för fri frakt upphävs ju i.o.m att ordern i slutändan är på 300… Att förklara det för kunden är kanske inte lika enkelt i slutändan :)

    #113166
    Richie72
    Deltagare

    Tack för svar. Jag funderar på att gå över på enhetsfrakt och aldrig ha fraktfritt. Slipper man den typen av problem (precis som Parvelito skriver).

    #113168
    timmy
    Deltagare

    Det är ett lite klurigt område. Om kunden returnerar en del av ordern och du tar bort den fria frakten får man troligtvis ingen positiv erfarenhet av din butik. Det hade inte jag fått i alla fall.

    Kör man på fri frakt så tycker jag man ska ha marginaler som gör att man inte börjar gnälla och lägger på frakten igen. Då får man köra på fri frakt oavsett om en del av ordern returneras. Så mycket tror jag inte det är som returneras eller? Bättre med en nöjd kund i sådana lägen!

    #113169
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Den gyllene regeln stämmer rätt bra in här:
    Behandla kunden som du själv skulle vilja bli behandlad som kund.

    #113170
    Dan
    Deltagare

    Om man kör fri frakt kan man inte rimligen debitera fraktkostnader vid retur.

    Lösningen är att sluta erbjuda fri frakt :)

    #113171
    Parvelito
    Deltagare

    Fast är inte kunden rätt så medveten om att man bryter mot den överenskommelse som gjorde att man fick en förmån? Förväntar sig inte kunden att få betala frakten?

    Nu har jag inte försökt någon gång, men om jag köper en TV på Expert, och lämnar igen den efter två dagar på öppet köp, får jag då behålla mina poäng på Medmera-kortet?

    I den bästa av världar är det naturligtvis rätt roligt om man hela tiden kan göra kunderna nöjda genom att dansa efter deras pipa och ändå se pengarna strömma in. I verkligheten så är det väl så att E-handlare också får börja fundera lite över hur generös man kan vara. Och är man generös skall man helt klart slå upp det stort och marknadsföra det, och göra det till ett försäljningsargument.

    #113179
    timmy
    Deltagare

    @Parvelito 8776 wrote:

    Fast är inte kunden rätt så medveten om att man bryter mot den överenskommelse som gjorde att man fick en förmån? Förväntar sig inte kunden att få betala frakten?

    Nu har jag inte försökt någon gång, men om jag köper en TV på Expert, och lämnar igen den efter två dagar på öppet köp, får jag då behålla mina poäng på Medmera-kortet?

    I den bästa av världar är det naturligtvis rätt roligt om man hela tiden kan göra kunderna nöjda genom att dansa efter deras pipa och ändå se pengarna strömma in. I verkligheten så är det väl så att E-handlare också får börja fundera lite över hur generös man kan vara. Och är man generös skall man helt klart slå upp det stort och marknadsföra det, och göra det till ett försäljningsargument.

    Där håller jag faktiskt inte med dig med att man ska marknadsföra att man är generös. Då tar kunden istället för givet att man t.ex. betalar fraktkostnaden för returer eller liknande. Hade man inte gått ut med info att man gör det och istället vid varje tillfälle säger ”det är klart du inte ska behöva betala frakten själv, det står vi för” så tror jag kunden får en väldigt mycket positivare inställning till dig. Jag jobbar alltid med att försöka överträffa kundens förväntningar och det verkar ha fungerat hittills. Du kan inte överträffa förväntningarna om du har informerat om allt bra du gör, då blir det istället ett krav från kunden.

    #113182
    Parvelito
    Deltagare

    Det är nog bara två olika skolor. Jag använder mina ”goda sidor” som argument för varför man skall handla saker av mig (i en bransch med som har ett rätt dassigt rykte, och med idel standardprodukter) innan kunden gör sitt val, som en del av marknadsföringen. Det positiva för den som handlar en sladd på nätet idag är att rätt sladd ligger i brevlådan dagen efter (lite tillspetsat). Det viktiga är inte sladden, utan att det är en sladd från Parvelito.

    Jag tror att för dig är det varan som är det primära, inte vem som säljer den, och då får man själv träda tillbaka lite och överraska kunden positivt på ett annat sätt.

    Jag är mycket medveten om att kunder som under ett köp haft problem och fått det löst på ett bra sätt oftare blir en återkommande stamkund än de som allt gick smärtfritt för från början. Det finns en massa forskning som visar det, och det är väldigt dumt att aktivt jobba för inte göra kunderna nöjda. Men är man tydlig med vad som gäller är det få kunder i Sverige som faktiskt bråkar om det, och de får man försöka göra nöjd, genom att överraska positivt, även i min bransch.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.