Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Frankeringsmaskin
- Detta ämne har 41 svar, 17 deltagare, och uppdaterades senast för 8 år sedan av Dekaltext.se.
-
FörfattareInlägg
-
31 oktober, 2010 kl. 18:56 #115772JoelDeltagare
För mig som inte är så insatt: Kan någon förklara lite snabbt vad en frankeringsmaskin är och hur den fungerar?
31 oktober, 2010 kl. 19:44 #115774nobynatorDeltagareKör med portobetalt stämpel sedan kontantbetalning hos ett Företagscenter.
31 oktober, 2010 kl. 19:57 #115776Richie72Deltagare@Joel 11710 wrote:
För mig som inte är så insatt: Kan någon förklara lite snabbt vad en frankeringsmaskin är och hur den fungerar?
Du betalar pengar i förskott till posten. Sen laddar du din frankeringsmaskin. Sen får du lite rabatt på portot när du frankerar.
Du har alltså etiketter till maskinen och väljer själv porto.
Fördelen är att du slipper massa frimärken och får lite rabatt. Samtidigt kan du lägga dem på närmaste postlåda och slipper företagscenter osv.
Men porto betalt kanske är bättre.
31 oktober, 2010 kl. 20:46 #115777ParvelitoDeltagare@Richie72 11708 wrote:
JJag har genom en kontakt fått tag i en begagnad till en billig penning och slipper serviceavtal.
Serviceavtalet för 750kr/år kan jag leva med, det jag är nyfiken på är vad driften kostar. Hur många frankeringar räcker en färgkasett till, och funkar det med vilka etiketter som helst, eller måste det vara de dyra för 35 öre stycket?
Jag är övertygad om frankeringsmaskinens flexibilitet, men är inte helt övertygad om dess ekonomi.
Det är ju nästan så det känns som att vanliga frimärken á 6kr/st är det minst komplicerade att hålla på med.
Kollade lite, och förra räkenskapsåret frankerade jag för c:a 120kkr, det här året kan det nog bli 160kkr. Frakt är min mest sålda artikel, och den mest lönsamma…
31 oktober, 2010 kl. 21:17 #115778LastbrygganDeltagareJag är inne på min fjärde frankeringsmaskin från Pitney Bowes och jag tjänar årligen bra med pengar på att köra frankeringsmaskin.
Maskin 1.(2004) Kom jag på att den var alldeles för slö och kittade upp mig på en vassare fabriksrenoverad ganska snart. Maskin 2 ”gick på” färgband och var ganska dyr och 2007 köptes en ny bläckstråle (rött tryck) in.
Den gick sönder tidigare i höst och dessvärre kunde den inte lagas enl. PB, efter ett antal samtal och en del tjafs om att de inte skulle hålla längre gick de med på att ge mig en riktigt bra rabatt på en ny maskin med det nya blå trycket. (Det finns pengar att hämta om du ligger på och prutar lite )
Jag har brevportokostnader på ca 7-750K/året och om jag hade frankerat med ”Porto Betalt” eller frimärken hade kostnaden varit 8% högre. Jag sparar alltså över 50K/året i porto.
Om vi drar av för kostnader så som remsor/färg/laddningsavgift/serviceavtal så har jag en nettovinst på ca 40K/året med frankeringsmaskin.
31 oktober, 2010 kl. 21:22 #115779Richie72DeltagareLastbryggan, när du ändå är på tråden,
Hur ofta skickar du nyhetsbrev?
(Slutsats av ditt inlägg blir helt enkelt att jag kan fortsätta med portomaskin)
31 oktober, 2010 kl. 21:56 #115780ParvelitoDeltagare@Lastbryggan 11716 wrote:
Jag är inne på min fjärde frankeringsmaskin från Pitney Bowes och jag tjänar årligen bra med pengar på att köra frankeringsmaskin.
Jag visste väl att riktiga karlar skulle ha en frankeringsmaskin.
Tack för tipsen, skall se om det går att göra en bra deal med våra lokala aktörer här i stan.
31 oktober, 2010 kl. 23:21 #115785GregerADeltagare@Lastbryggan 11716 wrote:
Jag har brevportokostnader på ca 7-750K/året och om jag hade frankerat med ”Porto Betalt” eller frimärken hade kostnaden varit 8% högre. Jag sparar alltså över 50K/året i porto.
Näää … så stor skillnad är det inte. Har du Porto Betalt mot faktura så skiljer det ca 2%. Du måste ha jämfört med frimärken. Betalar man Porto Betalt kontant i kassan så är det dock samma pris som för frimärken.
Så de 2% kan nog ungefär motsvara driften av maskinen, med bläck o etiketter.31 oktober, 2010 kl. 23:38 #115786LastbrygganDeltagare@GregerA 11723 wrote:
Näää … så stor skillnad är det inte. Har du Porto Betalt mot faktura så skiljer det ca 2%. Du måste ha jämfört med frimärken. Betalar man Porto Betalt kontant i kassan så är det dock samma pris som för frimärken.
Så de 2% kan nog ungefär motsvara driften av maskinen, med bläck o etiketter.Japp, ser att du har så rätt. Var naturligtvis tvungen att kolla mot postens prislista
Jag hade nog kvar tankarna som det var ”förr” när man dessutom hade en kickback från Posten på 6% men det stämmer ju att de tog bort den för några år sedan.Som du säger så är det nog jämt skägg prismässigt mellan frankostämpling vs. Porto Betalt mot faktura när remsor & övrigt är betalt.
Då är väl enda fördelen att man slipper hålla på och fylla i följesedlar om man frankerar själv, men frågan är om det är värt kostnaden av maskinen för att slippa det…
Hur ofta skickar du nyhetsbrev?
Varje söndag
1 november, 2010 kl. 06:36 #115788KockenDeltagareVi kör portobetalt med Postens ”Porto betalt”-loggan direkt på vår pack/följesedel som vi sedan sätter in i en plastficka och klistrar på brevet. På packbordet har vi en lapp med de olika viktklasserna, där vi bockar av antalet. När vi ska till Posten lägger vi bara in det på en följesedel.
Sedan lämnar vi bara breven i färdiga vagnar på företagscenter och följesedeln till kassörskan, då slipper vi även stå i kö. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.