Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Frames / Ramar hur illa?
- Detta ämne har 9 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 5 månader sedan av Katrin Lundgren.
-
FörfattareInlägg
-
14 juli, 2009 kl. 19:08 #93962RollUp-KungenDeltagare
Hur illa är det igentligen med frames? alla tekniknördar dissar ju vår sajt katastrofalt men nördarna är ju inte kunderna…. om vi endast ser ur kundperspektivet vad gäller? vet ju att sökmotorfrågan är en aspekt men vi är nöjda här så frågan är om vi bytt ut sajten mot icke frames, hade vi fått en enda kund till? jag är lite tveksam och av tio kunder jag frågat vet de inte ens vad frames är…. så du som har en vettig åsikt.. finns det en poäng för oss att byta vår sajt vi för tilfället är nöjda med mot en ny och spendera 500,000:-? (nöjd betyder så klart inte att vi är nöjda) men att vi inte stör oss på frames….
Åsikter?
14 juli, 2009 kl. 19:15 #106540GregerADeltagareJag tycker att hatkampanjen mot frames är lite överdriven.
Själv stör jag mig mer på att hela sidan skall ladda om när man trycker på någonting i ett menyträd. Det är mycket behagligare för användaren att bara den berörda delen laddas om.
Vi har själv frames, så du behöver inte känna dig helt ensam Alex :rolleyes: … och det är inte jättesvårt att få till det så att sökmotorerna ändå gör ett bra jobb.14 juli, 2009 kl. 20:44 #106541DanDeltagareJag kan garantera att ni hade fått mer än en kund till.
Testa googla era egna produkter och klicka in på er sida. Man kommer rakt in i innehållsframen utan meny, utan toppmeny och alltid. Det känns inte som en shop. Er exitrate här lär vara onödigt hög.
Samma sak om jag sitter med min kollega och har hittat en produkt jag tycker vi ska köpa in. Hur skickar jag länken till produkten utan att ange vilken meny, undermeny, länk och bild han ska klicka på för att komma dit? ”Tipsa en vän om..:” är ingen ersättare för att skicka en länk till en person.
Ovan problem appliceras även på bloggare,tidningar eller vem som helst som vill länka till er…
På en liten netbook-skärm blir innehållsframen enormt liten och man får scrolla och mecka för att se informationen eftersom headern tar upp halva skärmen. Det får man förvisso utan frames också men man scrollar på ett ställe, inte i menyn, innehållet och alla andra frames man behöver se.
Men är framesfritt lösningen på alla problem? Nej, inte alls. Det är bara något som är industristandard idag. Frames är lite som att köra med vinterdäck på sommaren… onödigt.
Sedan så är det som vanligt att man bör prioritera åtgärder och resurser baserat på vad som långsiktigt ger mest vinst i företaget. Frames är antagligen längst ner på de flesta listor.
Och om ni får betala en halv miljon för att lösa det (om det nu ens är ett problem) så bör ni skita i det eller byta e-handelskonsult
15 juli, 2009 kl. 05:32 #106542RollUp-KungenDeltagareTack för svar.. vår exit rate är enligt mig mycket liten, under 5% genomsnittlig tid uppe på nästan 4 minuter och i google analytics ser alla världen mycket bra ut. På Google sponsrade länkarna har vi en hitrate på snitt upp till 60% i snitt.
Tror att majoriteten av kunderna kommer in via sök på vårt namn eller via sponsrad länk eftersom majoriteten kommer in via korrekta ingångssidor men som ni skriver så är det inte optimalt och jag ska prata med vår leverantör och genomföra ändringar men frames blir kvar ett tag till..Tack för synpunkter, mycket värdefullt.
15 juli, 2009 kl. 08:09 #106543Katrin LundgrenDeltagare@GregerA 1277 wrote:
Jag tycker att hatkampanjen mot frames är lite överdriven.
Själv stör jag mig mer på att hela sidan skall ladda om när man trycker på någonting i ett menyträd. Det är mycket behagligare för användaren att bara den berörda delen laddas om.
Vi har själv frames, så du behöver inte känna dig helt ensam Alex :rolleyes: … och det är inte jättesvårt att få till det så att sökmotorerna ändå gör ett bra jobb.Det löser du enkelt med Ajax om det är ett problem. Då laddar du bara om berörd del.
15 juli, 2009 kl. 08:20 #106544ParvelitoDeltagareDet ni gör riktigt bra är att fylla sajten med ett säljande innehåll. Inte en massa skitsnack, inte en massa onödigt corporate bullshit utan era varor och vad de kostar står i fokus. Jag vågar påstå att det är grunden till er framgång efter att ha kikat lite på konkurrenterna.
Sajten känns varm och vänlig, det känns som om man med ens ”kompis” med er. Bilder med mycket människor på (som inte är stylade modeller) ger ofta den effekten.
Ni uttrycker er dessutom på ett sätt som jag uppfattar att ni vet vad ni snackar om, men ändå förstår jag vad det är ni säljer. Oerhört svårt att uppnå, men ni har lyckats.
Dessa tre faktorer är mycket viktigare än allt SEO-jobb man kan tänka sig.
Om man nu skall tänka sig lite förändringar på er sajt så är det att få bort den fula scrollisten mellan vänstermenyn och huvudfönstret. Jag bifogar en bild på hur det ser ut för mig.
Huvudet med dubbla menyrader kan man kanske också göra något åt. Kan man få in det på en menyrad istället så blir det mer plats att exponera produkter.
Knapparna borde nog ha mörk färg på texten, och ”OK” samt ”Ny kund” kan med fördel sitta bredvid varandra.
Pressar du ihop menyn till vänster lite, kan login dessutom flyttas från högerspalt till vänsterspalt, och informationen om ditt nyhetsbrev kommer upp synligt från första början.
15 juli, 2009 kl. 18:28 #106545RollUp-KungenDeltagareTackar och bockar, vilken upplösning o skärm kör du så jag kan säga till om den
extra scrollisten som måste bort.
Trevligt med alla synpunkter, nu har vi ju en hel lista med förbättringar att göra och frames är inte vårt första problem..Alex
15 juli, 2009 kl. 20:17 #106546ParvelitoDeltagareHej!
Jag kör 1440×900 på en bärbar 17″ wide.
15 juli, 2009 kl. 20:19 #106547GregerADeltagareKodmyran,
Tackar för tipset. Jag får väl köpa hem en flaska Ajax då …
Har inte hunnit testa det ännu, men det kommer väl en dag det också.16 juli, 2009 kl. 09:31 #106552Katrin LundgrenDeltagareköp inte Vim bara, det går inte alls lika bra
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.