Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Fraktkostnader
Etiketter: fraktavtal, fraktbolag, fraktkostnader
- Detta ämne har 12 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast för 5 år, 2 månader sedan av jadsal.
-
FörfattareInlägg
-
28 november, 2018 kl. 13:52 #104871CalixterDeltagare
Hej!
Hade behövt lite tips angående fraktkostnader,
Har precis startat min E-handel och säljer inredningsdetaljer B2C men har inte löst frakt frågan än, använder mig av DHL vid tillfället men det är alldeles för dyrt då vi skickar 2-3 paket om dagen.
Vilket fraktbolag är bäst när man skickar i små kvantiteter?
Tack på förhand!
29 november, 2018 kl. 06:41 #185862EkraftDeltagareÄr man liten använder man ett gruppavtal på t.ex. DHL. Det finns flera, och gänget bakom den här sidan har avtalet Edge som ger bra pris på frakt och en del annat nyttigt.
13 december, 2018 kl. 09:44 #185897Arne_1921DeltagareJag har lite samma problem. Jag är medlem i Edge och har alltså deras DHL priser men det är ändå dyrt (mkt biligare såklart men…)… Konkurrenter skickar vissa varor med DHL som jag inte ens kan skicka så jag förstår inte riktigt hur det kan skilja så mycket. Det bör ju va väldigt stor skillnad mellan medlemmarna i detta avtal, var man bor, hur mcket och hur ofta man skickar osv osv. Har kikat runt på alternativ men Edge verkar vara billigast, för mig iaf.
Du skickar likt mig från göteborsområdet gissar jag? Synd att det ska vara så dyrt när terminalen ligger på Hisingen…
Tex 20kg paket som har en fraktdrivande vikt på 55kg (typ 0.2kbm i volym) kostar 170kr + moms att skicka! Volymen mäter DHL upp själva och lyckas i regel att alltid hitta större mått än vad jag mäter…
Jag har också ofta endast något enstaka paket och då förstår jag att det blir dyrt. Men den enda merkostnaden DHL har är att dom måste stanna hos mig för att plocka upp ett paket. Hade man kunnat samköra med någon annan borde det gå att få billigare eller ännu bättre om man lämnar på terminal själv. Dessa alternativ verkar dock inte va något som påverkar priset…..
I somras skickade jag mina paket från sommarstället, långt ut på landet, långt in på en grusväg… kostade ju samma om när jag skickar från hemmet som ligger typ 10 meter från vägen där DHL kör förbi dagligen
17 december, 2018 kl. 08:50 #185910Stefan72DeltagareAllt handlar i slutändan om hur mycket man skickar. Har man bara några få produkter och inte särskilt många beställningar så är man nog låst till de priser som finns. Finns liksom inget att förhandla med……….
18 december, 2018 kl. 07:30 #185915Arne_1921DeltagareVad är många beställningar? antar att jag är långt från det men det är ju bra att ha i bakhuvudet, jag har väll lagt 40-50k på dhl kostnader iår gissar jag.
19 december, 2018 kl. 07:41 #185920Stefan72DeltagareJag skulle nog tro att det handlar om flera hundra om dagen innan man kan börja diskutera bättre priser än de föreningar vi har.
18 januari, 2019 kl. 09:59 #186023emilvxhlmDeltagareKänns spontant som att det är mycket gissningar. Är fraktkostnaden verkligen så svår att få ett rakt svar på? Dags för transportbolagen att köra transparens för oss kunder! E-handeln växer men spontant känns transportbranschen som 10 år efter i hur man hanterar sina kunder.
Jag kollade in Budbee och de har humana priser direkt. De når över 3,4miljoner invånare i Sverige. Men kör dessvärre endast i storstäderna än så länge. De har dock en nice postnummer api som verkar funka bra för att inte behöva använda dhl eller liknande varenda gång.
18 januari, 2019 kl. 10:52 #186024EkraftDeltagare@emilvxhlm 93203 wrote:
Känns spontant som att det är mycket gissningar. Är fraktkostnaden verkligen så svår att få ett rakt svar på? Dags för transportbolagen att köra transparens för oss kunder! E-handeln växer men spontant känns transportbranschen som 10 år efter i hur man hanterar sina kunder.
Jag kollade in Budbee och de har humana priser direkt. De når över 3,4miljoner invånare i Sverige. Men kör dessvärre endast i storstäderna än så länge. De har dock en nice postnummer api som verkar funka bra för att inte behöva använda dhl eller liknande varenda gång.
Särskilt svårt att få fram priser på frakt är det väl inte, utan djungeln är snarare att det är en väldig massa olika tjänster med liknande namn och service, men väldigt olika prisnivåer. Det är rätt så snäva villkor för mått och vikt också.
Transportföretagen har också förenklat genom att för enkla pakettjänster ha en enhetstaxa per land, trots att kostnaden för att lämna paket i Klimpfjäll troligen är högre än att distribuera dem till ett ombud i Älvsjö.
Det finns annars gott om transporttjänster som baserar sig på sträckan som godset skall levereras.18 januari, 2019 kl. 12:19 #186025Stefan72DeltagareFast det det handlar om är väl att inget företag kommer att lämna ut nå priser förrän de vet att du är intressant för dom? Ringer man en dhl säljare och man vidhåller att det minsann blir 1000 paket om dagen direkt så tror jag nog att de vill ha lite bakgrund till det också. Annars får du ju standardavtal med 5% rabatt på prislista. Även om du skulle säga att det blir 100 paket om dagen så kommer man ändå inte ner till de priser vi har via föreningarna. Oftast är det ju ett ganska stort steg till att få ännu bättre. Och det är ju inte särskilt konstigt i sig. För deras del är det ju mer lukrativt med ett kontrakt som ger ett par miljoner om året oavsett mängden paket än att ge samma priser till nån som skickar ett fåtal i veckan.
Sen beror det såklart på hur mycket man säljer i övrigt och hur man kan sponsra frakten själv. Det är nog mycket så att man går med förlust på vissa paket och inte på andra och det är ju det som betalar det hela. För de som har enhetsfrakt alltså.
19 januari, 2019 kl. 00:51 #186026kaiserkarlDeltagareJag har också Edge, dock skickar jag mest små paket så jag betalar ändå billigast möjliga.
Du Arne kanske skulle höra med DSV? du som ofta skickar lite större paket kanske borde kolla det! Hört om folk som fått bra dealar där, rätt från gatan, utan avtal… -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.