Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › fraktfritt- ändå inte nöjda kunder
- Detta ämne har 24 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 6 månader sedan av michael.
-
FörfattareInlägg
-
12 maj, 2010 kl. 11:24 #110733KockenDeltagare
Jag beställde 60 hyllplan från Ikea i går och frakten var 560 kr. Där är det bara att bita i hop.
I mitt tidigare liv arbetade jag inom restaurang och hur bra krog/mat vi än hade på de olika krogarna så var alltid någon gäst missnöjd med något. Det finns alltid folk som vill klaga och alltid folk som inte gillar det man gör hur man än gör det.
Fri frakt är ett otyg när man har skrymmande och billiga saker. Vi erbjöd tidigare fri frakt över en gräns men har tagit bort det och märker ingen skillnad på storleken på ordrarna eller på conversionraten.12 maj, 2010 kl. 15:36 #110748michaelDeltagareHar testat med fraktfritt kampanjer men inte sett något som tyder på att försäljningen har ökat.
Får ni mycket mail från kunder som vill ångra sitt köp och som vill ha betald fraktsedel?, Har en hel del som vill att vi ska betala för att de ångrat sig, när vi säger att returfrakten står de själva för så kontrar de med att alla andra betalar returfrakten och nämner tex nelly & h&m, vet dock att på deras retursedlar står klart och tydligt att de drar av för returfrakten vid korrigeringen av fakturan, senast idag har jag än som påstod detta och säger att det gör dem inte alls jag ljuger för han skickar tillbaka paket varje dag till dem , han har gjort 3 små orders hos oss och har redan skickat tillbaka 1 och nu är 1 till på väg tillbaka, shoppingmissbrukare?
12 maj, 2010 kl. 16:04 #110749GregerADeltagareJag har viss förståelse för att kunder som köper kläder gärna vill prova dem innan de slutligt bestämmer sig, så i den branschen får man väl helt enkelt räkna med en del returer/byten/ångrade köp, och baka in det i priset.
Det finns ju nån som säljer glasögon och skickar ut ett antal bågar till påseende, sedan skickar man tillbaka dem och beställer glas till dem man vill ha. Antagligen blir det billigare för dem än att ha en massa butiker och säljare som skall serva kunder över disk.
Vi har dock ytterst få returer, så det är inget jag oroar mig över. Men skulle jag råka ut för någon med kronisk ånger så skulle jag nog tacka nej till fler ordrar efter tre returer på raken. Det är helt enkelt inte normalt för oss.
12 maj, 2010 kl. 16:19 #110750Katrin LundgrenDeltagareTänk, jag har aldrig haft en kund som velat ha returfrakten betald vid ånger. Otroligt nu när jag tänker på det, och då pratar vi kattkunder
Jag tror att det är vanligt i klädbranschen dock, men jag har ganska få returer trots allt. De enda vi brukar ha en del byten på är kattselar, men det är i mycket litet omfång. Dessa brukar vi då bjuda på bytesporto, inte när de skickar tillbaka varan till oss, men när vi skickar bytet till dem.
12 maj, 2010 kl. 16:26 #110751michaelDeltagare@GregerA 6083 wrote:
Jag har viss förståelse för att kunder som köper kläder gärna vill prova dem innan de slutligt bestämmer sig, så i den branschen får man väl helt enkelt räkna med en del returer/byten/ångrade köp, och baka in det i priset.
Returer & byten är vardagsmat, men kunden får själv betala för att skicka tillbaka och vi bjuder på frakten för bytet när vi skickar den nya varan en gång. Men vissa vill beställa hem och sedan ångra sitt köp helt och vill då att vi även ska betala för att skicka tillbaka paketet till oss, ibland vill jag maila och fråga om personen brukar ringa till butiken på stan och be dem skicka en taxi/budbil för de ångrat sitt köp och vill lämna tillbaka varan men inte betala för att åka tillbaka ner till butiken, men sådant kan man ju inte skriva tyvärr
De stora kedjorna skickar med förbetalda retursedlar, men läser man texten så står det klar och tydligt att de drar av för returfrakten vid ångrat köp när de återbetalar.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.