Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › fraktfritt- ändå inte nöjda kunder
- Detta ämne har 24 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 6 månader sedan av michael.
-
FörfattareInlägg
-
12 maj, 2010 kl. 06:22 #94540Katrin LundgrenDeltagare
Jag införde i förra veckan fraktfritt för köp över 1000 kr ( gäller ej hemleverans), en minfrakt på 49 kr och en maxfrakt på 99 kr. Allt detta gäller till utlämningsställe.
Hemleverans kostar fortfarande 249 kr eftersom vi oftast har stora klösträd och tyvärr inte kan bjuda på det rent ekonomiskt.
Reaktion:
När jag gick ut med detta fick jag sura kommentarer från några att fraktfritt var inte fraktfritt om det inte var hemleverans till dörren, och att 249 kr minsann inte är fraktfritt.
så nu frågar jag er hur skulle ni se på detta? Vad skulle ni göra?
12 maj, 2010 kl. 07:01 #110709sailorcapDeltagareDessa kattmänniskor Aldrig nöjda
Jag hade tänkt använda mig av två fraktklasser när jag öppnar. Dock har jag nog ändrat mig och kör enbart med en (den lägre av de två jag tänkt). Det blir dock ngt högre priser men jag tror det blir enklare för kunden. Färre missuppfattningar.
Men jag förstår att det inte alltid fungerar, särskilt om man säljer skymmande produkter som är priskänsliga.
12 maj, 2010 kl. 07:22 #110710ParvelitoDeltagareKodmyran: Jag tror att det är svårt för kunder att sätta sig in att frakten kostar ömsom si, ömsom så, eller så är den mycket högre eller finns inte alls.
Vad händer om du helt sonika justerar priserna på tyngre saker, och så kostar frakten 49kr oavsett vad man handlar? Kanske med ett tillägg för att få det hemkört till dörren?
12 maj, 2010 kl. 07:27 #110711Katrin LundgrenDeltagareDet som händer då är att ingen handlar alls eftersom mina kunder är otroligt otrogna och priskänsliga, jag testade det tidigare och tappade mycket försäljning, och lider fortfarande av de sviterna.
Efter den tiden har vi rykte om att vara dyra, och på många forum när någon rekommenderar Swecat svarar då någon annan alltid att, de är alltid dyrast där så leta så hittar du varorna billigare.12 maj, 2010 kl. 08:13 #110714fredde_rDeltagarepå rak arm skulle jag vara ärlig, dvs ge samma anledning som du ger oss:
Hemleverans kostar fortfarande 249 kr eftersom vi oftast har stora klösträd och tyvärr inte kan bjuda på det rent ekonomiskt..
12 maj, 2010 kl. 08:19 #110715Katrin LundgrenDeltagareJodå, det svaret har de redan fått, men det duger inte, för andra butiker kan ju får jag då till svar. De brukar ange tretti, incclub och postorderföretagen som exempel
12 maj, 2010 kl. 08:33 #110716fredde_rDeltagareja så kan man ju som kund svara, fast i mina öron (ögon?) är det riktigt kassa jämförelse då dom inte agerar i samma marknad och har antagligen helt annan omsättning än du…
du får hitta saker som du erbjuder som konkurrenterna inte har, bra service, snabb frakt, väldigt trevlig i telefon etc och använda det som argument kanske?
har du märkt av ngt på försäljningen efter införandet av fraktfritt? är det bara en liten del som klagar?
du kan inte skicka med en påse kattsand lr ngt vid varje hemleverans som en liten trevligt överraskning?
12 maj, 2010 kl. 08:42 #110718sailorcapDeltagare@fredde_r 6048 wrote:
ja så kan man ju som kund svara, fast i mina öron (ögon?) är det riktigt kassa jämförelse då dom inte agerar i samma marknad och har antagligen helt annan omsättning än du…
du får hitta saker som du erbjuder som konkurrenterna inte har, bra service, snabb frakt, väldigt trevlig i telefon etc och använda det som argument kanske?
har du märkt av ngt på försäljningen efter införandet av fraktfritt? är det bara en liten del som klagar?
du kan inte skicka med en påse kattsand lr ngt vid varje hemleverans som en liten trevligt överraskning?
Är du allvarlig?
Du vet väl vad kattfolket går för?
Kodmyran kommer ju få massvis med elaka mejl och telefonsamtal om att dem inte beställde någon kattsand, och det spelar ingen roll om den så är gratis eller ej.12 maj, 2010 kl. 09:09 #110721Katrin LundgrenDeltagare@fredde_r 6048 wrote:
du kan inte skicka med en påse kattsand lr ngt vid varje hemleverans som en liten trevligt överraskning?
Små överraskningar skickar vi alltid med, det har vi gjort länge. Hitills har ingen klagat på det i alla fall
Vad gäller fraktfritt så ser jag ingen skillnad ännu på försäljningen, men det är såpas nytt ännu, så fråga om en månad
12 maj, 2010 kl. 09:56 #110722TomasDeltagareDet ska vara använd kattsand till de kunder som klagar så klart;) Om nån klagar säg att det är emballage och en steg i din miljöcertifiering att återanvända sånt som annars skulle förfaras.
Helt klart är din målgrupp snabb med att kommentera och agera efter villkoren som erbjuds och alla nöjda lär du aldrig få. Jag dras med liknande problem då 70% av mina ordrar är skrymmande och dyra att bjuda på. Tog ut så mycket som 495 kr i frakt tills för något år sedan. Men nu finns det kanske ett 30-tal andra som erbjuder samma produkt på nätet, och vissa ägnar sig nästan åt prisdumpning. Så nu när andra aktörer med mer kortsiktig syn på det banat väg har jag rättat in mig i ledet och bjuder på frakten….
Lägg därtill att erbjuda kortbetalning som jag funderar på att införa så försvinner ytterligare hundralappar i avgift på ett sånt köp. Trist men än är det dock lönsamt men inte lika lönsamt som för 2-5 år sedan.
Frågan är om du måste erbjuda klösträd. Antar att du räknat på det? Har du råd att skippa den som produkt?
Annars tycker jag du gjort rätt med frakttillägg på skrymmande varor. Det ska man kunna ha och informera om även om man normalt erbjuder fraktfritt över ett visst belopp. En tydlig symbol redan vid produkten så att det inte dyker upp som en överraskning i kassan bara.
Om du ska fortsätta med skrymmande varor med liten avans kör med skrymmande-avgift på de få artiklarna och stå ut med gnället:)
49 eller 99 kr, om möjligt tror jag det är bättre med bara ett pris, men det var ju inte det de gnällt på i det här fallet:rolleyes:
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.