Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › fraktfritest
- Detta ämne har 7 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 4 månader sedan av Katrin Lundgren.
-
FörfattareInlägg
-
24 juni, 2010 kl. 07:20 #94668Katrin LundgrenDeltagare
Nu är det snart dags att flytta vårt lager, och därför testar jag fraktfritt i en vecka för att försöka tömma så mycket det bara går innan flytten.
Det ska också bli roligt att se vad som händer med försäljningen. Hitills tycker jag mig se en orderökning, MEN av så små ordrar att de knappt är värt att hantera. Avrapporterar när kampanjen är över29 juni, 2010 kl. 08:35 #112268Katrin LundgrenDeltagareNu är min fraktfrikampanj över och jag tänkte dela med mig av de resultat som jag tydligt kan se.
* Jag ser en konverteringsökning, men inte så stor som jag förväntat mig
* De två första dagarna handlade folk som vanligt, snittordern var samma
* De tre sista dagarna handlade kunderna otroligt små orders som inte egentligen är värda att hantera. Snittordern sjönk ordentligt.
* kunder som mailade och klagade att de varor de ville handla inte fanns hemma nu när det äntligen var fri frakt. Med andra ord en badwill.Sammanfattningsvis kunder får gärna fri frakt men för e-handlaren ger det mest en uppblåsning av omsättningen och knappast någon större vinstökning. Med andra ord jobba hårdare och mer för samma vinst.
Sedan är frågan också om den goodwill fri frakt kampanj ger överstiger badwillen från missnöjda kunder som inte kan handla just de som de vill ha.29 juni, 2010 kl. 11:53 #112272KiaDeltagareTack för att du delat med dig! Har själv funderat på kampanjer med fraktfritt, men känner mig nu mer tveksam till att det verkligen är en bra grej.
29 juni, 2010 kl. 12:04 #112273DammtussenDeltagarePå Dammtussen.se kör vi fraktfritt, medan t ex Dammsugarpåsar.nu tar 19:- i frakt. Den optimala lösningen kanske är fraktfritt över en viss gräns, för att undvika en massa små order som Kodmyran beskriver?
29 juni, 2010 kl. 12:47 #112275RobinDeltagareJag är lite nyfiken på vad du kört för marknadsföring i samband med kampanjen. Endast nyhetsbrev till befintliga kunder/prenumeranter, eller i kombination med extra AdWordsbudget och annan MF?
29 juni, 2010 kl. 13:23 #112276ducedoDeltagareVäldigt intressant test. Själv tror jag att en butik som vanligtvis har en fraktkostnad inte tjänar särskilt mycket på det. En butik som alltid kör fraktfritt har bättre möjlighet att baka in en skälig ersättning i priset (och fortfarande vara billig).
Däremot så tror jag, precis som ni skriver, att fraktfritt över en viss summa skulle resultera i att orderstorleken ökar och på så vis ger större vinst då fraktkostnaden blir en så liten del av den totala summan.
29 juni, 2010 kl. 13:29 #112277JimmysDeltagareMidsommarhelgen är en av våra sämsta helger, så i år provade vi med fraktfritt hela midsommarhelgen via nyhetsbrev och kod. Nu blev midsommarhelgen en av våra bästa hittils i år.
29 juni, 2010 kl. 13:41 #112278Katrin LundgrenDeltagarevi gör ingen marknadsföring alls utom vanlig Seo, facebooksynlighet och nyhetsbrev, så vi har inte heller marknadsfört denna kampanj på annat sätt. vitsen var mer att se vad händer om vi plötsligt blir fraktfria vad händer.
I normala fall har vi fraktfritt över 1000 kr, och slipper precis som ni säger små orders pga det.
Jag tror att ev kanske man bör ha en minsta ordersumma vid helt fraktfritt, annars får du plocka 2 råttor a 5 kr i ett kuvert många gånger…..
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.