Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Fraktavgift och retur
- Detta ämne har 7 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 11 månader sedan av evomedia.
-
FörfattareInlägg
-
23 januari, 2012 kl. 13:14 #97227JessicaHDeltagare
Hur gör ni med fraktavgiften ni betalat när paketet skickades när det blir en retur? Returfrakten står ju kunden för. Mén fraktavgiften som betalades vid utskick, hur blir det med den? Får man själv som butik stå för den blir ju returer verkligen en dålig affär?
23 januari, 2012 kl. 13:21 #134871JoelDeltagareKonsumentverket har väl kommit fram till att butiken skall stå för frakten vid retur.
Hur många butiker som verkligen gör detta dock har jag inte koll på.
Vi gör det och visst är det tråkigt med förlustaffärer…
23 januari, 2012 kl. 13:35 #134875JessicaHDeltagareNi står för både frakten när ni skickar paketet och för returfrakten? Surt… Vi står inte för returfrakten.
Vi har nu börjat anv. Klarna för fakturering och då är ju beloppet inte redan betalt vid returen, och gör jag en retur på hela beloppet ”förlorar” vi ju de pengarna vi betalat för att skicka paketet…
Undrade därför hur andra gör, får man ta den smällen varje gång en kund gör retur, eller drar ni av för båda frakterna till kund och tillbaka? Vet inte riktigt vad som är ”praxis”..
23 januari, 2012 kl. 13:37 #134876JoelDeltagareJag var nog lite otydlig. Kunden står för returfrakten, vi brukar hänvisa kunden till att skicka paketet som brev eller Postpaket i retur till oss beroende på vad som är billigast för kunden.
När vi mottagit returen betalar vi tillbaka hela beloppet inkl ”utfrakten” (vid faktura genom klarna så returnerar vi hela fakturan helt enkelt). Och det är även detta som är reglerat enligt lag (eller iaf så lagen tolkats).
23 januari, 2012 kl. 13:39 #134877JessicaHDeltagareHej igen
Ok tack för ditt svar. Jag gjorde så jag med, returnerade hela fakturan. Får hoppas att inte allt för många gör returer helt enkelt!
23 januari, 2012 kl. 13:40 #134878fotofyndetDeltagareOm kunden returnerar varan ska du återbetala varukostnaden, samt alla kostnader som uppstod i samband med köpet, alltså frakt, faktureringsavgift, postförskottsavgift eller vad det nu må vara. Där finns det ganska liten, eller ingen, tolkningsmån.
Returfrakten får kunden däremot stå för själv om han har ångrat köpet. Är det fel på varan så står i alla fall vi för frakten, men då skickar vi oftast en retursedel till kunden. Man har åkt på ett par smällar där kunder skickar en liten sak för 99:- som går ner i ett kuvert med företagspaket som kostar flera gånger förtjänsten på varan.
23 januari, 2012 kl. 13:41 #134879fotofyndetDeltagare@Joel 33045 wrote:
Konsumentverket har väl kommit fram till att butiken skall stå för frakten vid retur.
Hur många butiker som verkligen gör detta dock har jag inte koll på.
Vi gör det och visst är det tråkigt med förlustaffärer…
Du skriver snabbt idag Joel
23 januari, 2012 kl. 13:51 #134884evomediaDeltagare@Joel 33050 wrote:
Jag var nog lite otydlig. Kunden står för returfrakten, vi brukar hänvisa kunden till att skicka paketet som brev eller Postpaket i retur till oss beroende på vad som är billigast för kunden.
När vi mottagit returen betalar vi tillbaka hela beloppet inkl ”utfrakten” (vid faktura genom klarna så returnerar vi hela fakturan helt enkelt). Och det är även detta som är reglerat enligt lag (eller iaf så lagen tolkats).
Samma här.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.