Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Frakt till Tyskland
- Detta ämne har 37 svar, 15 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 2 månader sedan av WLG.
-
FörfattareInlägg
-
2 november, 2012 kl. 07:24 #154778sanmicDeltagare
@bslask 54950 wrote:
Vi skickar till privatpersoner utomlands med Europack, går alldeles utmärkt.
Har inte hört något om att den tjänsten skulle upphöra?Europack kommer att upphöra. Först var tanken att det skulle försvinna strax efter sommaren enligt vår säljare, men det har tydligen blivit uppskjutet.
Det var längesen dem tog bort möjligheten för nya kunder att skriva avtal på Europack.5 november, 2012 kl. 09:33 #154933bslaskDeltagareJag kollade med Pluskontot, och det som ni säger stämmer. Dock finns det fortfarande inget ’slutdatum’ satt för oss som redan har Europack kundnr. Verkar som att DHL funderar på hur dom ska ersätta tjänsten…
Klen tröst för det som i dagsläget blir hänvisade till den dyrare Economy Select produkten.
17 december, 2012 kl. 18:48 #157290bslaskDeltagareDå var det slut på det roliga. Idag meddelade pluskontot att europack upphör redan till årsskiftet, och att man hänvisar till betydligt dyrare Economy select
någon som har koll på om lessmore har något bättre export alternativ för enstaka paket?
Skickat från min GT-I9100G via Tapatalk 2
18 december, 2012 kl. 07:27 #157314NellyPeterDeltagareDet kan vara ett långskott men om Ni går ihop några e-handlare och kontaktar Daniel S Carlsson på DHL Global Mail så är det inte omöjligt att han kan sy ihop en intressant lösning för Er. Global Mail arbetar med anpassade lösningar för volymkunder men om Ni är några stycken som diskuterar med dem kanske det kan vara intressanta volymer.
De hade en bra lösning för oss på Nelly.com när vi etablerade oss i Tyskland.
Vi hade inte så höga volymer i början men lockade så klart med det. Men om Ni tillsammans har ca 50 försändelser per dag eller varannan dag och kan locka med ökad volym framöver. Ja, då kan det kanske vara intressant för Global mail att sy ihop en lösning för Er.Om Ni vill ha kontaktuppgifter kan ni skicka PM. Jag antar att det inte är OK att lägga ut det här hur som helst?!
/Peter
18 december, 2012 kl. 14:50 #157352bslaskDeltagareTack för tipset Peter, men det är ju precis det som är Pluskontots, Lessmore mfl. syfte.
Att med sina medlemmars volymer i ryggen förhandla till bättre fraktavtal.Jag är nöjd med Pluskontots avtal på inrikesfrakt med DHL, men under de 2 åren jag varit medlem så har nästan ingenting annat nytt dykt upp, så frågan är hur aktivt det egentligen drivs. Jag vidarebefordrar ditt tips till Pluskontot så får vi se om det gör något.
18 december, 2012 kl. 15:06 #157356PalMikDeltagareKör de Global mail i Sverige med upphämtning fortfarande för små försälndelser? Jag vet man kan skicka en pall direkt till Frankfurt terminalen men trodde de slutat med global mail tjänsten.
TNT har en liknande tjänst, vet dock inte vilken volym de kräver.
Huvudproblemet är ju dock att det generellt är jättedyrt att skicka något från Sverige till EU även om det är bulk i jmf med att skicka från e.g. Tyskland till Sverige, även med bra avtal.
18 december, 2012 kl. 17:17 #157375NellyPeterDeltagareI början när vi hade låga volymer körde vi en ordinarie upphämtning varje dag med en standardtjänst från DHL. Vi betalade en fast summa per paket för linehaul/bulk med DHL till Neumünster och sedan gick det vidare ut till kund med Deutsche Post. Priset på linehaulen var ganska bra då vi körde deras standardlösning men det tog ca 2 dygn till Neumünster och ytterligare 1-2 dygn ut till kund.
När vi sedan ökade i volym kunde vi kapa tiden ned till Neümunster med ett dygn och det till en lägre kostnad pga av att vi hade ett fastpris per bil med egen bil från DHL.
Jag känner inte alls till hur Pluskontot eller Lessmore arbetar men jag upplevde DHL Global Mail som mycket flexibla och när vi hade lite volym så var deras prissättning helt överlägsen. De kanske har bättre möjligheter att få till bra lösningar med DHL?!
Vid lägre volymer i Europa har vi kört UPS. Lite dyrare men deras leveranskvalité har varit outstanding. Tyvärr gick vi aldrig i mål med FedEx men det kan vara värt att kolla dem. De hade ett riktigt bra erbjudande då de vill slå sig in på den europeiska marknaden. Vi har dock haft problem att lösa det tekniskt med dem och det beror inte på dem…. Jag tror dock att snabbfotade mindre e-handlare kan lösa det tekniska snabbare än oss!
/Peter
21 december, 2012 kl. 15:23 #157538WLGDeltagareTack för tipset om Global Mail Peter. Är det någon som nappar på att kolla upp om vi kan få ihop ett avtal med DHL Global Mail om vi går ihop några stycken?
Peter, jag PM:ar dig ang kontaktuppgifter.
/Karin
@NellyPeter 57819 wrote:
Det kan vara ett långskott men om Ni går ihop några e-handlare och kontaktar Daniel S Carlsson på DHL Global Mail så är det inte omöjligt att han kan sy ihop en intressant lösning för Er. Global Mail arbetar med anpassade lösningar för volymkunder men om Ni är några stycken som diskuterar med dem kanske det kan vara intressanta volymer.
De hade en bra lösning för oss på Nelly.com när vi etablerade oss i Tyskland.
Vi hade inte så höga volymer i början men lockade så klart med det. Men om Ni tillsammans har ca 50 försändelser per dag eller varannan dag och kan locka med ökad volym framöver. Ja, då kan det kanske vara intressant för Global mail att sy ihop en lösning för Er.Om Ni vill ha kontaktuppgifter kan ni skicka PM. Jag antar att det inte är OK att lägga ut det här hur som helst?!
/Peter
8 augusti, 2013 kl. 08:54 #166607WLGDeltagare@bslask 57794 wrote:
Då var det slut på det roliga. Idag meddelade pluskontot att europack upphör redan till årsskiftet, och att man hänvisar till betydligt dyrare Economy select
någon som har koll på om lessmore har något bättre export alternativ för enstaka paket?
Skickat från min GT-I9100G via Tapatalk 2
@Erlon 54756 wrote:
Det verkar som att vi som har DHL-avtal via Pluskontot fortfarande har DHL Europack tillgängligt tillsvidare, även om det är en utgående tjänst.
Vi har inte använt Europack ännu men vi är lite förvirrade om man kan skicka till privatpersoner eller inte.
I DHL serviceguiden står det att ”åtagandet gäller inte till privata adresser”, men vad jag kan läsa här skickar ni det till privatpersoner?
Om Europack läggs ner, eller inte går att skicka till privatpersoner, hur får man ett bra fraktavtal med UPS? Gissar att vår utlandsvolym är i dagsläget är på tok för lågt för att få ett vettigt avtal direkt via UPS.
Hur stora volymer av utlandspaket har ni som har lyckats få ett bra avtal med UPS?
Sökte snabbt och såg att grossist.se har ett fraktavtal med dem, någon som har erfarenhet av deras avtal eller känner till något annat sätt att få ett fraktavtal med UPS?
@Lussekatt 37208 wrote:
Hej på er!
Jag driver en webbutik som säljer skandinavisk design och konsthandverk främst till Tyskland och inom EU. Har hittills skickat med DHL där jag hade ett bra avtal genom fraktnätverket.Nu ställer DHL in tjänsten ”Europack” som jag använde mig av hittills och erbjuder mig ett nytt avtal för en tjänst som heter ”Economy Select”. Skillnaden är att den nya tjänsten kostar ett schablonbelopp för 0-5 kg då jag hamnar vid drygt 225kr per paket inkl. moms, drivsmedelstillägg och fraktdragande vikt. Det är inget alternativ för mig eftersom mina paket väger mellan 0,5 – 3kg.
Som de flesta här säkert vet är ju porto över lag mycket billigare i Tyskland vilket leder till att kunderna inte är beredda att betala så mycket. Jag har redan vid det förra avtalet ”sponsrat” en del av portot, dvs. kunderna betalade bara en del av det verkliga priset.
Med den nya tjänsten kommer jag inte att kunna vara konkurrenskraftigt på den tyska marknaden längre.
Har förhandlat med alla fraktbolag i Sverige men har än så länge för små volymer för att kunna få ett bättre pris. Men så länge jag inte kan erbjuda låga fraktpriser kan inte företaget växa…moment 22 alltså!
Jag har läst igenom det här forumet och såg en del inlägg med samma problem: om det fanns bättre priser på utlandsfrakt skulle man kunna utvidga sina affärer inom EU.
Fråga: någon som har hittat en bra lösning under tiden? Jag är ganska förtvivlad och kan verkligen behöva bra tipps…
Tack på förhand!
Puffar upp den här tråden pga att DHL är på gång med en Service Point-lösning för leveranser till privatperson! Lanseras i September. Äntligen!
8 augusti, 2013 kl. 09:35 #166610PiratessanDeltagare@WLG 67747 wrote:
Puffar upp den här tråden pga att DHL är på gång med en Service Point-lösning för leveranser till privatperson! Lanseras i September. Äntligen!
Ojojoj! Har de äntligen fått tummen ur alltså? Du vet inte vilka länder det gäller?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.