Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Frakt från USA
- Detta ämne har 4 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 3 månader sedan av AnnieS.
-
FörfattareInlägg
-
11 september, 2014 kl. 13:54 #102068AnnieSDeltagare
Hej, jag vill starta ett e-handelsbolag och importera livsmedel från USA. Men jag har fastnat lite i mitt förarbete. Man måste ju räkna på om det i överhuvud taget går att gå med vinst, jag har räknat på det mesta men har stött på problem vad gäller frakten. Frakten är en stor kostnad och det jag kommer ta hem blir på två pallar ca200-300kg.
Jag har försökt få tag på min eventuella leverantör om måtten på pallarna och om förslag på fraktpriser. MEN eftersom jag inte har startat något företag ännu känns det inte som jag tas på så stort allvar. Har pratat med bl a got solutions men dom kan så klart inte göra något när jag inte har några mått.Och jag kan inte göra jätte bra beräkningar om jag inte fraktpriser och då blir det svårt att starta företag i huvudtaget.
Ursäkta ett långt rörigt inlägg men någon som har några bra förslag eller prisexempel att komma med?
Jag förstår att prisexempel inte hjälper mej i mina uträkningar annat än att ge mej en hint om jag ska fortsätta eller inte.11 september, 2014 kl. 14:38 #176169DanDeltagareEn pall med flygfrakt från USA på standardprislista kostar typ 5000-20.0000 kr skulle jag höfta.
Det är massor av variabler så det går ej ge ett bra svar. Om din leverantör ej kan ge dig mått (förklarligt då de ej orkar packa en pall för att få fram måtten) så kan du kanske estimera det själv genom att uppskatta volymen på ytterkartongerna samt vikten på godiset.
Saker som påverkar:
-Var i USA och hur nära en flygplats annars får godset gå långt på land också.
-Vikt, Volym
-Tidskrav
-Om den kan skickas reguljärt eller måste gå med transportflyg
-Vilken speditör som kör det.
-Hur hanteringen sker i Sverige med förtullning och frakt till slutdestination
-Eventuell stapelbarhet kan jag tänka mig även om maxhöjden på plan är ganska låg så borde pallarna gå att dubbelställa om de är låga nog. Maxhöjden är väl runt 160 oftast på transportflygen om jag inte minns fel, eller så var det på de reguljära.Jag har väl betalt runt 8-10.000 för pallar från östkusten och 12-15 från västkusten vad jag kan minnas men det säger ju inte så mycket.
Tänk på tullen också som kan vara hyfsad på godis beroende på sort, samt om du ska märka produkterna själv alternativt be leverantören göra det.
11 september, 2014 kl. 15:23 #176170argitDeltagareÄr det livsmedel med längre hållbarhet, så köp in dig på en container eller liknande. Vet en som skeppar livsmedel till Singapore någon gång per månad. Det fungerar super, har dock inga priser här och nu.
11 september, 2014 kl. 16:32 #176171AnnieSDeltagareTack för era svar!
Jo klart dom inte har lust att packa en pall bara för att mäta åt mig min ide var att dom borde veta på ett ungefär vad måtten blir på en full pall. Vet inte hur mycket man kan ligga på med att maila konstiga frågor.Jag får sätta mig ner å räkna igen
men här kommer lite mer info iaf-Lagret ligger i Sterling en bit utanför Boston
-vikten är på en pall ca 250kg och den andra 320kg, volymen 1,8m3 tror jag
-sjöfrakt tror jag blir bäst
-skulle inte tro att det går att stapla på dessa pallar, det skulle bli mos av alltNu ska jag räkna,tack igen för era svar
11 september, 2014 kl. 16:41 #176172AnnieSDeltagareHrm, ibland hjälper det helt klart att skriva ner saker. Nu blev allt mycket klarare.
Det var för enkelt, jag hade ju alla mått framför mig. Men det jag hade hängt upp mej på var måtten på pallen dom använder. Finns olika har jag förstått, men måste vara en 40*48 inch är vanligt i usa för livsmedel tydligen.
Jösses vilken virrhjärna man har ibland, tack igen då
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.