Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Frakt från kina, courier account?
- Detta ämne har 39 svar, 23 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 3 månader sedan av ppc.
-
FörfattareInlägg
-
14 december, 2011 kl. 15:06 #132342ParvelitoDeltagare
Det låter rimligt, räkna med lika mycket till i hanteringsavgifter för kontainer.
14 december, 2011 kl. 22:15 #132380MeraSmyckenDeltagare@Seke 30250 wrote:
Vi har inte köpt direkt från Kina tidigare men nu är det dags. Har diskussioner på gång med flera olika leverantörer av större och mindre prylar och har fått dessa uppgifter om fraktkostnader:
- 20’ container to Gothenburg is $800, 40’ $1300; 20’ to stockholm is $950 40’ $1450
- The freight cost for 70 kg to your door is USD358 by DHL or UPS air express.
Ni som har erfarenhet, verkar dessa fraktpriser rimliga? Jag antar att det tillkommer hamnavgifter, speditionsavgifter, införtullning osv för containerfrakten.
Se bara till att ni har kontakt med en svensk speditör, så att omlastning sker i hamnen. Annars så är risken att ni får en container avlastad vid lastbryggan. Med tickande container hyra…
14 december, 2011 kl. 22:56 #132360LastbrygganDeltagareAnnars så är risken att ni får en container avlastad vid lastbryggan.
Å jag tänker inte ta hand om den…:cool:
Tycker också att priserna låter rimliga.
15 december, 2011 kl. 06:42 #132388fotofyndetDeltagare@MeraSmycken 30290 wrote:
Se bara till att ni har kontakt med en svensk speditör, så att omlastning sker i hamnen. Annars så är risken att ni får en container avlastad vid lastbryggan. Med tickande container hyra…
Vi lät DHL ta hand om hela kedjan och det gick väldigt smidigt. I och med att det var DHL hela vägen så skötte de om skickande av dokument osv som skönt att slippa. Båten kom in till Göteborg den 1/12, den 2/12 (fre) hade vi korrespondens om betalning av avgifter och tull och den 5/12 (mån) stod grejorna på gården hos oss, utanför Sundsvall. Det tycker jag är snabbt och smidigt.
17 december, 2011 kl. 21:01 #132664Nordic logisticDeltagareHär har ni prisexempel med Nordiclogistic.se
Ningbo – Göteborg
20 fot 475
40 fot 875
40 fot HQ 925
LCL 25 USD/ cbm Inkl BAF & CAFÖvriga avgifter:
20 fot 2500 SEK
40 fot 2500 SEK
40 fot HQ 2500 SEKDessa priser är all in priser til GBG hamn FOB.
17 december, 2011 kl. 21:24 #132666MagnusDeltagareFörklara gärna vad de olika beteckningarna står för och vad man bör tänka på.
Mina erfarenheter är att sjöfrakten från Kina-Göteborg kostar inte så mycket men hantering i Göteborg och transport Göteborg – Norrköping kostar betydligt mer. Ofta står kineserna för sjötransporten misstänker att de har bra avtal.
Har man otur så är det en dansk redare som inte kan ordna direkttransport till Norrköping då brukar det ta extratid samt extraavgifter när flera blir inblandade.Hur mycket kostar hela kedjan Sjötransport Kina till Göteborg, tullhantering, hamnavgifter mm samt transport till Norrköping för en liten container.
Vad är det mer man bör tänka, hur lång tid har man att lasta av containern mm?
När jag har köpt ca: 22m3 så har det kostat ca: 13000kr inkl all hantering till och transport till Norrköping.
Vid köp av 13m3 ca: 10000kr inkl all hantering och transport till Norrköping.Är det någon större vinst och fylla upp en liten container själv?
Mina erfarenheter är att det kostar ca: 4-6000kr i fast avgift + 400-500kr per m3.
17 december, 2011 kl. 21:26 #132668LastbrygganDeltagare@Nordic logistic 30602 wrote:
Här har ni prisexempel med Nordiclogistic.se
Ningbo – Göteborg
20 fot 475
40 fot 875
40 fot HQ 925
LCL 25 USD/ cbm Inkl BAF & CAFÖvriga avgifter:
20 fot 2500 SEK
40 fot 2500 SEK
40 fot HQ 2500 SEKDessa priser är all in priser til GBG hamn FOB.
Jag lät detta inlägget ligga kvar i tråden då det var ett ganska utförligt och trevligt svar och ett mervärde för tråden.
Men svaret i denna tråden såg jag som rent spam och det ogillas av de flesta. (Jag raderade det)Jag hoppas att ditt/ert syfte med medlemskapet här på E-handel.se är att vara delaktig i diskusioner och inte för att göra reklam för era tjänster.
Välkommen in i värmen.
18 december, 2011 kl. 08:17 #132675ParvelitoDeltagarePrecis som Magnus frågan så är det intressant att veta vad inrikesfrakten sedan kostar. Förstår att det inte går att ange exakt på kronan, men på ett ungefär kanske? Eftersom alla ju inte har sina verksamheter nere i Skandiahamnen i Göteborg är väl mångas erfarenhet att det är rätt så stora pengar som tillkommer.
Det är väl också värt att veta att kinesiska leverantörer vill ha betalt för att i sin tur frakta kontainern till en hamn.
18 december, 2011 kl. 08:47 #132677Jimmy OstromDeltagareSäger samma sak som Berra och Magnus!
@Parvelito 30615 wrote:
Precis som Magnus frågan så är det intressant att veta vad inrikesfrakten sedan kostar. Förstår att det inte går att ange exakt på kronan, men på ett ungefär kanske? Eftersom alla ju inte har sina verksamheter nere i Skandiahamnen i Göteborg är väl mångas erfarenhet att det är rätt så stora pengar som tillkommer.
Det är väl också värt att veta att kinesiska leverantörer vill ha betalt för att i sin tur frakta kontainern till en hamn.
18 december, 2011 kl. 08:57 #132680Jimmy OstromDeltagareJag fick gåshud av så bra du skrev detta Mats! Håller med dig till 110%!
@Lastbryggan 30607 wrote:
Jag lät detta inlägget ligga kvar i tråden då det var ett ganska utförligt och trevligt svar och ett mervärde för tråden.
Men svaret i denna tråden såg jag som rent spam och det ogillas av de flesta. (Jag raderade det)Jag hoppas att ditt/ert syfte med medlemskapet här på E-handel.se är att vara delaktig i diskusioner och inte för att göra reklam för era tjänster.
Välkommen in i värmen.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.