Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Frågor inför start av företag
- Detta ämne har 12 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 3 månader sedan av www.smycken4u.se.
-
FörfattareInlägg
-
8 september, 2009 kl. 13:32 #94034FreddeDeltagare
Jag har några frågor/funderingar nu när jag försöker att starta ett eget företag/e-shop där jag ska sälja vissa produkter. Dels egna, dels några från olika grossister.
1. I ”Skatte och avgiftsanmälan” till skatteverket ska man fylla i nettoomsättning, hur ska man kunna veta det så här innan?
2. Hur fungerar det att köpa in varor från en grossist, måste jag ha fått F-skattsedeln först eller kan man starta lite i väntan på den?
3. Momsen på varorna jag köper in, är det något jag redovisar som ingående moms och får sedan dra av det? När drar man isåfall av det?
4. Prissumman jag själv lägger på inköpspriset på den inköpta varan ut till min kund, beräknas den på inklusive eller exklusive grossistens moms?
5. Hur mycket brukar man lägga på inköpspriset till kund, på ett ungefär?
6. Kartonger (och skyddsplast) man använder för att packa varorna i till kund, vart får man tag i dom?
7. Allt förbrukningsmateriel/saker som tejprullar, kartonger, hyllor man köper till lagret osv, är det något man får dra av momsen på? Köper man det då inklusive moms och sedan drar man av det i redovisningsblanketten?
Gäller detta även för hyreskostnaden av e-shopen?Tackar på förahand!
8 september, 2009 kl. 15:06 #106957ParvelitoDeltagareHej!
Trevligt med en ny företagare. Jag skulle verkligen rekommendera dig att försöka gå någon slags introduktionskurs i bokföring och företagande. Dina frågor antyder att du kan ha nytta av det. Lite svar:
1: Fyll i en mycket försiktig uppskattning.
2: Olika grossister har olika regler, men det är ett vanligt krav att man har F-skattsedel.
3: Momsen drar du av vid momsdeklarationen. Beroende på omfattning, typ av bolag och i viss mån ditt val kan den ske månadsvis, kvartalsvis eller årsvis.
4: Alla företagare tänker EXKL moms i allt man gör. Momsen är bara någon man är statens ombud för.
5: Allt mellan 5-500% är helt normalt, beroende på vilken bransch man är i.
6: Det finns många som säljer sådant, själv gillar jag Emballage & packprodukter ? Packoplock
7: Ja, du drar av också momsen för packmaterial och webshop (och alla annan moms du betalar) i din momsdeklaration.9 september, 2009 kl. 16:03 #106974FreddeDeltagareDet här med nettoomsättning, är det fel att fylla i kanske någonstans mellan 5 och 10 tusen kronor? Jag vet ju liksom inte om jag äns kommer att sälja något. Och planerar man att man ska ha en nettoomsättning/vinst på 5000 kr per år så ska man alltså dra in ca 416 kr per månad (5000/12) netto. Tänkte bara eftersom att man ska ta det försiktigt i början. Eller är det alldeles för låga siffror?
9 september, 2009 kl. 16:58 #106977DanDeltagareDu lär inte få F-skatt på för låga siffror. Omsättningen är irrelevanta om kostnaderna är exakt likadana. Däremot krävs det omsättning för att du ska få F-skatt.
Sätt 50 papp i nettoomsättning och samma i kostnader. Spelar ingen roll om du uppnår det eller inte.
9 september, 2009 kl. 17:02 #106978GregerADeltagareOm du inte tror att omsättningen blir högre så är det väl tveksamt om det är någin idé att starta en firma. Det ligger ju inom ramen för hobbyverksamhet.
Om du seriöst tänker driva näringsverksamhet så måste du väl ha lite större visioner. Visst tar det lite tid att få upp omsättningen, men du väl ändå ha en ”affärsplan” i huvudet där du funderat över vad du skall sälja, till vem du skall sälja det, hur du skall nå kunderna och hur du skall formulera ditt erbjudande för att vara attrakriv.
Beträffande omsättningssiffrorna så är det egentligen bara intressant för Skatteverket att veta om du tror att omsättningen blir över en miljon eftersom du så skall redovisa moms var tredje månad, istället för i inkomstdeklarationen.
Så du kan lugnt ange en preliminär omsättning på 50 eller 100k.
Sätt sedan kostnaderna till samma belopp – dvs du räknar inte med att gå med någon vinst första året. Skulle det ändå bli vinst så får du betala skatten efter deklarationen.9 september, 2009 kl. 18:22 #106982FreddeDeltagareOkej. Men när det gäller momsbiten i anmälan, vilken redovisningsperiod av momsen bör man välja/är smidigast? En månad, Tre månader eller Ett beskattningsår?
9 september, 2009 kl. 18:25 #106983GregerADeltagareDu bör välja ett år, såvida du inte är sjukligt förtjust i att fylla i blanketter
Ett år är standard om man omsätter under 1M
Tre månader är standard om du omsätter över 1M
En månad används bara i särskilda fall, om du har mycket ingående moms men lite utgående, t.ex importerar och sedan exporterar igen.9 september, 2009 kl. 21:48 #106986FreddeDeltagareBlir det inte lite svårare/jobbigare att sammanställa allt i momsdeklarationen då eftersom man då måste blicka tillbaka på ett helt år istället för tre månader exmpelvis? Eller det kanske blir smidigare i och med att man inte måste skicka in den var tredje månad?
9 september, 2009 kl. 21:58 #106987ParvelitoDeltagareFörhoppningsvis har du ett bokföringsprogram som sköter den biten med några knapptryckningar. Om du inte har det, så skaffa.
Fördelen med att ha årsvis är att man kan bygga upp en del likviditet under resans gång. Visst blir det en sudd som skall in sedan, men då har man ju i alla fall lånat pengarna räntefritt av Borg, vilket är billigare än checkkredit.
10 september, 2009 kl. 01:51 #106988GregerADeltagareJepp, Parvelito har rätt. Du får inte glömma att bokföring skall skötas löpande. Att samla alla kvitton i en påse och försöka sammanställa det när det är dags att deklarera är inget bra sätt – eller ens något som lagen egentligen tillåter – även om det fungerar så hos vissa.
Så har du bara en ordnad bokföring så kan du ta ut en momsrapport i månaden om du vill och se vad som skulle deklarerats om du hade deklarerat varje månad. I alla fall lärorikt.
Men det finns ingen anledning att betala in pengar till staten i förväg när nu nu har rätt att låna dem räntefritt, precis som Parvelito säger. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.