Startsida › Forum › E-handelsforumet › Ekonomi & Företagande › Frågor ang. kortköp
- Detta ämne har 2 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 1 månad sedan av bipa0003.
-
FörfattareInlägg
-
10 oktober, 2014 kl. 16:28 #102149bipa0003Deltagare
Håller på att starta upp en webshop och eftersom jag bara kommer driva den på sidan av (till att starta med) så skulle jag vilja underlätta bokföringen så gott det går, använder kontantmetoden. Behöver nu hjälp att förstå hur bokföring av kortköp ska fungerar.
Får man pengarna direkt en kund betalar eller samlas det upp beroende på inlösenavtal?
Får man en faktura varje månad med de kostnader man ska betala för inlösenavtal respektive betalväxel eller dras dessa direkt på transaktion?
Hur ser er bokföring ut för ett kortinköp med egen betalväxel + inlösenavtal?
10 oktober, 2014 kl. 19:17 #176457C.LarssonDeltagareJag kan säga att vi har två olika kortbetalsätt, payson direktbetalning och certitrade kortbetalning. På payson så samlas det hos dem och jag får sedan flytta över pengar till bankkontot och jag får dra ur exelfil och orderblad för att stämma överens med bokföringen. Sedan har jag certitrade (betalväxel) där pengarna kommer in dagen efter till banken. Jag matchar ihop med ordrsedel och bokför sedan
10 oktober, 2014 kl. 19:54 #176458bipa0003DeltagareHar du då din inlösen hos samma bank som du får in pengarna på?
När dras avgiften som betalväxeln resp. inlösen ska ha? alltså får man en faktura när månaden är slut eller drar dom av sina t.ex. 3kr direkt så istället för att få 100kr får man endast 97kr.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.